Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých PhDr. Michal Šerák, Ph.D. Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra andragogiky a personálního řízení 1
Celoživotní učení důraz kladen na aktivitu jedince rozmanitost prostředků a metod zásadní změna pojetí vzdělávání - jediný propojený celek význam učení mimo rámec vzdělávací soustavy prostoupení učení a práce
D O S P Ě L Í L I F E W I D E L E A R N I N G D Ě T I L I F E O N G A D O S P Ě L Í L I F E O N G A R vzdělávání dospělých ve formálních vzdělávacích programech neformální a informální učení INFORMÁLNÍ L I F E W I D E L E A R N I N G FORMÁLNÍ informální a mimoškolní vzdělávání a učení počáteční vzdělávání a učení D Ě T I
CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DĚTI DOSPĚLÍ ŠKOLSKÉ DALŠÍ OBČANSKÉ PROFESNÍ ZÁJMOVÉ KVALIFIKAČNÍ REKVALIFIKAČNÍ NORMATIVNÍ
ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ: Systém krátkodobých i dlouhodobých organizačních forem, které umožňují edukační, rekreační, poznávací a tvůrčí volnočasové aktivity účastníků, realizované neformálním i informálním způsobem a směřující k saturaci jejich individuálních zájmů, k rozvoji a kultivaci osobnosti a k celkovému zlepšení kvality života jedince
Zájem Volný čas Dobrovolnost Svoboda výběru Místní příslušnost Uspokojení potřeb Pestrost obsahu Neutilitárnost Otevřenost Aktivita
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, tzv. Bílá kniha (2001): „Zájmové vzdělávání … sice slouží zpravidla především rozvoji zálib nebo osobně motivovaných znalostí, zároveň však jsou jeho výsledky využitelné i v profesní kariéře jednotlivce a přispívají ke zvyšování úrovně vzdělanosti ve státě“
Děkuji vám za pozornost ! 10