PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková
Představení, cíle workshopu Kdo jsme Cíle workshopu
Modelová situace Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. Klient: - 45 let - 25 let užívá heroin - 6 neúspěšných pokusů o léčbu - 2x zařazen do substituce – neúspěch - 4x ve VTOS - žije na ulici - má hepatitidu typu C - nemá partnerku - s rodinou není v kontaktu několik let, rodina odmítá kontakt - nemá legální příjem - nemá dlouhodobou pracovní zkušenost - do KC chodí 10 let
Práce v KC – motivace ke změně Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. Motivace ke změně – tak jsme nastavení, na to jsme zvyklí, v tom je nám dobře Změna – bezpečnější braní, zlepšení zdravotního stavu, stabilizace sociální situace, začlenění do běžné společnosti I drobná změna znamená úspěch – motivace pro pracovníka Navíc se jedná o požadavek standardů a veřejnou zakázku CO KDYŽ TO NEJDE?
Klienti Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. Někteří klienti nejsou nadšeni, když se je snažíme k výše uvedeným změnám motivovat. Kteří to jsou?
Klienti Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. -Dlouhodobé braní -Opakované VTOS -Opakovaná léčba -Nefunkční vztahy -Neexistující zázemí -Podlomené zdraví Naše motivační strategie najednou nefungují – výsledkem je rozladěný klient a frustrovaný pracovník. Potřeby se zjevně nepotkávají.
Co s tím? Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. měníme optiku přístupu ustupujeme z rozvojových cílů – přeformulováváme je na cíle udržovací udržení stávajícího stavu nebo zpomalení propadu – jedná se o princip HR ve všech oblastech života – zmírnění škod u některých klientů je to funkční, jedná se o zcela legitimní cíle a způsoby práce, které do KC patří CO KDYŽ TO ZNOVA NEFUNGUJE?
Doprovázení Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. Co těmto klientům můžeme a umíme nabídnout? Co od nás chtějí a o co si umí říct? KLID KLIENTA = NEKLID PRACOVNÍKA Klient zdánlivě nic nechce, přesto KC vyhledává PROČ?
Diskuse 1
Nazev prezentace, autor, centrum, Laxus o. s. Potkáváte takové klienty? Dostáváte nebo nedostáváte se do situací, kdy veškerá snaha o motivaci selhává? Jak takové situace zvládáte, jak se v nich cítíte? Jak na Vaše snahy reagují klienti? Jsou udržovací cíle pro Vás přijatelné? Patří podle Vás „spolubytí“ do káčka?
Vědomí smrti Někteří klienti zcela vědomě směřují ke smrti Chceme a můžeme se s nimi o tom bavit? Co jim v takové situaci můžeme nabídnout? Kde je hranice? Jak to poznáme?
Jak se nám s tím pracuje? Je to téma, které je „na hraně“ – odborně i lidsky Kdo se tématu konce cesty bojí víc? Pracovník? Klient?
Odborná rovina - klient klient: bere drogy, má pocit, že by měl se sebou něco dělat, cítí, že mu to nejde, že už nechce – přesto o tom nemluví, bojí se naší i vlastní nejistoty, skrývá před námi skutečné potřeby a vytváří pseudotémata (aby byl pracovník rád, že klient něco chce, a on může dělat to, co umí) Personifikace klientových smutných zážitků a nezdarů do pojmu DROGA, ZÁVISLOST
Odborná rovina - pracovník pracovník: Má strach, že dělá málo, že nepracuje Je pod tlakem veřejné zakázky
Lidská rovina - klient a pracovník strach z reality strach z bolesti a ze smrti neschopnost smíření absence spirituality možnost zklidnění a obohacení některými hodnotami pokora, respekt, jedinečnost praktická rovina - pochopení
Diskuse 2 Patří tohle do káčka?
Díky za pozornost! Richard Hanus, Eva Mifková Semiramis o. s. Laxus o. s.