Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
POVRCHY ROSTLIN Stavba rostlinné buňky
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Země a život, vývoj života
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené

Slovník Buněčná biomembrána Palisádový parenchym Houbový parenchym Ohraničuje buňku vůči okolí, umožňuje výměnu látek a energie. Palisádový parenchym Část listu pod svrchní pokožkou. Nachází se pod palisádovým, s velkými mezibuněčné prostory. Houbový parenchym Nachází se pod palisádovým, s velkými mezibuněčné prostory. Enzymatické reakce Reakce, jež danou látku rozloží pomocí enzymů. Plastidy Organely v cytoplazmě rostlinných buněk obsahující barvivo – zelené, žluté, červené, ….. Poznámka Ve slovníku jsou pouze pojmy, které nejsou vysvětleny v textu.

Úvod o fotosyntéze Fotosyntéza je jedním z dějů, bez kterých by život jen těžko existoval, a také jediný děj, který je schopen vytvářet organické látky z anorganických a vzdušný kyslík O2. Všechny organické látky rostlinného těla vznikají biochemickými procesy z H2O, CO2 a jednoduchých minerálních látek, které rostliny přijímají ze vzduchu listy nebo kořeny, a to právě díky fotosyntéze. Fotosyntéza, neboli fotosyntetická asimilace, se nazývá proto, že energii k syntéze (vzniku složitějších organických látek z jednoduchých minerálních - H2O, CO2) získává rostlina přeměnou energie světla (fotoautotrofie) - energie fotonů.Tyto fotony jsou zachycovány chlorofylem a,b, c, d fykocyanem, fykoerytrinem, xantofylem a karotenoidy. Energie, kterou tato barviva zachytí z fotonů, je dále předána chlorofylu a, který se zachyceným fotonem excitujem tj. uvolní energeticky bohatý elektron. Vlastní metabolické děje v rostlině můžeme rozdělit na anabolické – spojené s výstavbou látek (fotosyntéza) a katabolické – související s odbouráváním a rozkladem látek (dýchání). Fotosyntéza má dvě fáze: světlá část (probíhá na světle) tmavá část (probíhá za nepřístupu světla) – Calvinův cyklus.

Rostlinná buňka a její organely Je zřejmé, že jediné organismy schopné fotosyntézy jsou rostliny, a proto jejich buňky ( rostlinné buňky) jsou k tomu vybaveny organelami, bez kterých by fotosyntéza probíhat nemohla. Jsou to především: MITOCHONDRIE a CHLOROPLASTY. Chloroplasty jsou úložiště chlorofylu a některých dalších fotosyntetických barviv, které jsou důležité při procesu fotosyntézy. Mitochondrie jsou organely buněčného dýchání (opačný proces fotosyntézy).

Mitochondrie Tyto organely nacházející se v rostlinné buňce zajišťují buněčné dýchání.Jsou to tyčinkovité útvary opatřeny dvěma biomembránami. V buňce jich bývá až několik set.

Chloroplasty Tato organela rostlinné buňky slouží, jak již bylo zmíněno, jako úložiště chlorofylu a některých dalších fotosyntetických barviv. Chloroplast je ohraničen dvojitou biomembránou (vnější, vnitřní), která v chloroplastu uzavírá bílkovinnou plazmu – stroma. Ta obsahuje síť tylakoidů. Chlorofyly a převážná část kartenoidů se nachází v tylakoidních membránách. Tylakoidy naskládany stupňovitě na sebe a tvoří tzv. granu. Poměr mezi granálními a stromatálními tylakoidy je do značné míry ovlivněn vývojem chloroplastu a je závislý na světelných podmínkách. vnější biomembrána vnitní biomembrána stroma stromový tylakoid granový tylakoid

Barviva plastidů Mezi jednotlivá barviva plastidů, které při fotosyntéze zachycují fotony různé části barevného spektra jsou: chlorofyl a,b, c, d , fykocyan a fykoerytrin, xantofyly a karotenoidy. Chlorofyl a,b, c, d Průměrný list je tvořen zhruba 70 miliony buněk obsahujícími asi 5*109 chloroplastů a v každém z nich je zhruba 600 milionů molekul chlorofylu.Celkový počet molekul chlorofylů v průměrném listu je tedy 1018. Chlorofyly a,b zachycují fotony modrofialové a červené části spektra. Fykocyan, fykoerytrin Tato barviva zachycují při fotosyntéze fotony zelené a žluté části spektra. Xantofyly a karotenoidy Zkladní skelet karotenoidů je tvořen 40 atomy uhlíku a jeho kyslíkaté deriváty jsou právě xantofyly, které společně s karotenoidy zachycují fotony modrozelené části spektra.

Světlá fáze fotofosforylace fotolýza vody

Světlá fáze Tato část fotosyntézy je závislá na světle a to do takové míry, že bez něj nemůže probíhat. Jestliže mluvíme o světle, tak máme na mysli především světelnou energii fotonů, které se využívá právě v této fázi fotosyntézy. Takto získaná energie se uloží do rostlinných zásobníků energie tj. do ATP jako energie chemická.Tento krok se nazývá fotofosforylace. Fotofosforylace světelná energie(foton) chemická energie (ATP) teplo + = 75% 25% 100% Jak je zřejmé z grafu asi 75% světelné energie je uloženo v makroergních fosfátových vazbách ATP (chemická energie) a zbývajících 25% se mění v energii tepelnou, která je volná a uniká do prostředí – Zákon zachování hmotnosti a energie.

Světlá fáze Fotolýza vody Fotofosforylace ovšem není jediný děj, který při světlé fázi fotosyntézy probíhá. Energie uložená v zásobnících ATP se musí alespoň částečně zužitkovat, a proto následně po fotofosforylaci následuje další krok, při kterém již rostlina pracuje s chemickými látkami a ne pouze s energií. Tento krok se nazývá fotolýza vody. Fotolýza vody Při tomto ději rostlina pomocí světelné energie štěpí vodu na protony. Elektrony a jako vedlejší produkt vzbiká kyslík. Již zmíněný vodík po proběhnutí reakce okamžitě vyhledává CO2,aby mohl následně vytvořit glukózu (tmavá fáze). Souhrně lze rovnice světlé fáze zapsat, společně s excitací, takto: energie fotonů H2O 2H+ + 2e- + 1\2 O2 chlorofyl a

Tmavá fáze Calvinův cyklus neboli tmavá fáze narozdíl od světlé fáze tato část fotosyntézy nepotřebuje světlo, ale je samozřejmé, že i za přístupu světla probíhat může. I rychlost dvou fází se liší, přičemž tmavá je o poznání pomalejší než světlá. V průběhu tmavé fáze se redukuje řadou enzymatických reakcí oxid uhličitý vodíkem, který vznikl při fotolýze vody ve světlé fázi. Výsledkem tohoto děje je cukr (glukóza). Jako zdroj energie pro vazbu vodíku a oxidu uhličitého zde již nejsou fotony, ale zásobníky ATP, které se naplnily ve světlé fázi energetickou přeměnou. Provázanost všech dějů během fotosyntézy je naprosto přesná a ani jedna z látek nezůstane zcela nevyužitá Vznikající cukr je pak enzymatickými reakcemi přeměněn na stálé produkty fotosyntézy – organické asimiláty (škrob, tuky, bílkoviny,….) Rovnici již celé fotosyntézy lze souhrnně zapsat jako: energie fotonů – světlo glukóza 6CO2 + 12H2O C6H12O6 + 6O2 + 6H2O asimilační barviva - energie z ATP

Schéma fotosyntézy v buňce

Faktory ovlivňující intenzitu fotosyntézy Tyto faktory můžeme rozdělit na vnější a vnitřní. Vnější Světlo Především jeho intenzita a kvalita (nejlépe probíhá fotosyntéza na červeném světle). Délka osvětlení U málo osvětlených rostlin blednou listy. Teplota Nejintenzivnější fotosyntéza probíhá mezi 25 – 30 °C. Obsah oxidu uhličitého ve vzduchu Obsah plynu ve vzduchu je stálý a menší kolísání fotosyntézu nenarušuje. Minimální nebo naopak maximální obsah oxidu uhličitého může fotosyntézu zastavit.

Faktory ovlivňující intenzitu fotosyntézy Vnější Dostatek vody a minerálních látek Vnitřní Množství chloroplastů v buňkách, celkový fyziologický stav a stáří rostliny.

Význam fotosyntézy Zářivá energie fotonů fotosyntéza CO2 + H2O Jak již bylo několikrát zmíněno, tak fotosyntéza rostlin je jediný děj schopný produkovat kyslík a absorbovat námi vydechovaný oxid uhličitý. V odhadech se uvádí, že ročně se díky fotosyntéze přemění 0,2 bilionu tun oxidu uhličitého.Vzhledem k tomu, že na každých šest molekul oxidu uhličitého vznikne šest molekul kyslíku, je také množství získaného kyslíku obrovské. Celková energie vyzařovaná Sluncem je velká, Země z ní zachytí pouze jednu miliardtinu, ze které se 40% odrazí zpět do vesmíru. I toto množství je minimální, když uvážíme, že na tvorbu asimilátů a fotosyntézu je k dispozici pouze 3% z této energie, je až neuvěřitelné, jak velké množství energie musí existovat když tak malé množství stačí k zabezpečení existence života na Zemi. Opakem fotosyntézy je buněčné dýchání, které probíhá po celých 24 hodin.V průběhu dne je redukováno fotosyntézou. Zářivá energie fotonů fotosyntéza CO2 + H2O Asimiláty + O2 dýchání energie

Fotosyntetické struktury

4, Schéma fotofosforylace: cyklická, necyklická, fotolýza vody Fotosyntéza v grafech 4, Schéma fotofosforylace: cyklická, necyklická, fotolýza vody 2H+ + ½ O2 + 2e- Fotolýza H2O FOTOSYSTÉM II. chlorofyl a P 680 2e- ADP + P ATP C PQ Cyt. F. PC FOTOSYSTÉM I. P 700 FD Cyt. B. B6 FAD NADP+ NADPH +H+ fotony fotony

Skleníkový efekt a fotosyntéza Někdo by mohl bláhově tvrdit, že skleníkový efekt a fotosyntéza spolu vůbec nesouvisí a že jediné společné těchto dvou jevů je oxid uhličitý, který je skleníkovým plynem a zároveň výchozím bodem fotosyntézy. Právě v oxidu uhličitém je problém.V posledních tisíciletích byla koncentrace CO2 na Zemi poměrně stálá. Nyní, v období, kdy je skleníkový efekt globálním problémem lidstva, hrají hlavní roli nejen rostliny, ale také člověk. Od druhé poloviny minulého století se koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší zvětšuje, což je dáno kácení deštných pralesů (plíce planety) a tím zmenšení plochy pro získávání kyslíku, ale také rozšiřující se povrchovou těžbou hornin a nerostných surovin. Současně se tak ničí přirozená biosféra. Důsledkem růstu skleníkových plynů (vodní páry, oxid uhličitý, ozon, freon,…..) bude v budoucnu zvýšena teplota atmosféry o 2 - 5 °C – SKLENÍKOVÝ EFEKT – GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.