Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Úvodní informace k předmětu. Teorie firmy.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
2. Analýza spotřebitelské poptávky
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
II. Analýza poptávky Přehled témat
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Poptávka Rozhodování za rizika
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
12. Všeobecná rovnováha.
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
Základy ekonomie Seminář 6..
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Poptávka po volném čase
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní teorie spotřebitele (teorie spotřebních technologií). Teorie firmy

Poptávka – pohled spotřebitele Poptávka je množství zboží, které je kupující ochoten koupit za určitou cenu, v určitý čas na určitém místě. Individuální poptávka po konkrétním statku závisí na: Ceně statku a jeho schopnosti uspokojovat potřeby a přání spotřebitele Cenách ostatních statků Důchodu spotřebitele Preferencích spotřebitele Očekáváních Tvar poptávkové funkce je dán takto: X1=f1 (P1, P2, P3, …, Pn, I) kde: X1 až Xn: je poptávané množství jednotlivých statků X2=f2 (P1, P2, P3, …, Pn, I) P1 až Pn:je cena jednotlivých statků X3=f3 (P1, P2, P3, …, Pn, I) I: je důchod spotřebitele Xn=fn (P1, P2, P3, …, Pn, I)

Tvar poptávkové funkce cena p množství q

Vliv změny důchodu spotřebitele na poptávku J3 J2 J1 ICC E3 E1 E2 H1 H2 x y

Důchodová spotřební křivka – nezbytný statek J3 J2 J1 E3 E1 E2 H1 H2 x y

Důchodová spotřební křivka – luxusní statek J3 J2 J1 E3 E1 E2 H1 H2 x y

Důchodová spotřební křivka – méněcenný statek J2 J1 y H3 E3 E1 E2 H1 H2 x J3

Důchodová elasticita poptávky Citlivost poptávky na výši důchodu spotřebitele udává, o kolik procent se změní poptávané množství statku x, pokud se změní důchod spotřebitele o jedno procento Důchodovou elasticitu poptávky vyjadřujeme koeficientem důchodové elasticity poptávky Oblouková elasticita: Elasticita v bodě: 𝑒 𝐼𝐷 = 𝑋 2 −𝑋 𝑋 1 +𝑋 𝐼 2 − 𝐼 1 𝐼 1 + 𝐼 2 𝑒 𝐼𝐷 = 𝛿𝑋 𝛿𝐼 𝑋 𝐼 Normální statek: eID>0 Luxusní statek: eID>1 Nezbytný statek: 0<eID<1 Méněcenný statek: eID<0

Vliv změny ceny statku na poptávané množství x J3 J2 J1 H PCC S Q R y

Důchodový a substituční efekt y PCC Q S R xQ xR xS J1 J2 SE x J3 IE TE

Tržní poptávka Tržní poptávka je součtem poptávek jednotlivých spotřebitelů X1=f1 (P1, P2, P3, …, Pn, I) X2=f2 (P1, P2, P3, …, Pn, I) X3=f3 (P1, P2, P3, …, Pn, I) Xn=fn (P1, P2, P3, …, Pn, I) kde: X1 až Xn: je poptávané množství jednotlivých statků P1 až Pn:je cena jednotlivých statků I: je důchod spotřebitele X=X1+X2+X3+…Xn

Poptávka po produkci firmy Významnou roli hraje: Cenová elasticita poptávky, resp. její koeficient (zákazníci poptávají rozdílné množství výrobků při jeho rozdílné ceně) Křížová elasticita poptávky (zákazníci poptávají rozdílné množství výrobků při změně ceny jeho substitutů) Důchodová elasticita poptávky (zákazníci poptávají rozdílné množství výrobků při změně výše jejich celkového důchodu)

Tvorba cen nových výrobků Nabízejí se dvě základní strategie tvorby ceny nového výrobku: Nízká cena (tzv. pronikací cena): firma nastaví nízkou cenu, která osloví velké množství spotřebitelů. Firma získá pozici na trhu a má předpoklad pozdějšího zvýšení ceny. Strategie je vhodná zvláště pro případ cenově vysoce elastického výrobku (při možnosti realizace úspor z rozsahu) Vysoká cena (sběr smetany): výrobek budí zdání luxusního statku. Přiláká sice méně spotřebitelů, ale existuje možnost cenu snížit a přiblížit produkt většímu okruhu spotřebitelů. Strategie je vhodná pro výrobky cenově málo elastické.

Alternativní teorie spotřebitele Teorie projevených preferencí: Středem zájmu je chování racionálního jedince (důsledkem je obvyklý, tj. ryze konvexní tvar indiferenčních křivek) Jedinec vynakládá na nákup statků celý svůj důchod Jedinec nakupuje pro každou úroveň cen a příjmu právě jeden koš Existuje jen jedna kombinace cen a důchodu, kdy jedinec volí určitý koš komodit.

Princip přímo projevený preferencí Y x A X x B

Princip přímo projevený preferencí Y x A X x B x C

Princip přímo projevený preferencí Y x A x D x B X

Model spotřebních technologií Jeho základem je stanovení užitku poptávaného produktu při podmínce alokace důchodu spotřebitele: U = f (A, B, I) za podmínek: I  PX * X + PY * Y A = aX * X + aY * Y B = bX * X + bY * Y X  0, Y  0

Hranice efektivnosti Hranice efektivnosti je horní hranice kombinací atributů dosažitelných různými kombinacemi statků při daném rozpočtovém omezení. Efektivností se rozumí obecně výhodný poměr mezi vstupy a výstupy, tedy množstvím alokovaných peněžních prostředků a množstvím uspokojených potřeb. Atributem jsou vlastnosti produktu schopné uspokojovat potřeby a přání spotřebitele.

Hranice efektivnosti A X P Y Q B

Optimum spotřebitele A Y X Q S B U0 P R E

Optimum spotřebitele A Y X Q P B U1

Použitá literatura DOHNALOVÁ, Z. Mikroekonomie I. - Teorie firmy. Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003. 78 s. ISBN 80-7318-110-X. KADEŘÁBKOVÁ, B. Teorie firmy : [určeno pro 1. - 3. roč. ekon. fak.]. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 1992. 133 s. ISBN 80-7082-052-7. SOUKUP, J. Mikroekonomická analýza : Vybrané kapitoly. Vyd. 3. Slaný : Melandrium, 2003. 256 s. ISBN 80-86175-30-8. SOUKUPOVÁ, J. Teorie firmy. Vyd. 1. Slaný : Melandrium, 2003. 126 s. ISBN 80-86175-29-4. SOUKUPOVÁ, J., et al. Mikroekonomie. 3. doplněné vydání. Praha : Management Press, 2003. 548 s. ISBN 80-7261-061-9.