Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o společné práci − 2
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Desetinná čísla Sčítání
Užití Thaletovy kružnice
Rovnice s absolutními hodnotami
Slovní úlohy o společné práci − 3
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Soustava lineárních rovnic
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
pedagogických pracovníků.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)
Slovní úlohy o společné práci
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – rovnice, procenta 2 VY_42_INOVACE_24 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Neúplný podíl a zbytek s kočkou Lízinkou
Před, za, pod, nad aktivita
Dobře se podívej na obrázky v horní řadě.
Rozklad mnohočlenů na součin
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
What Time Is It? – Part 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy – procvičování 1. 6) Z odlitku byly zhotoveny tři součástky. Na první byla spotřebována polovina odlitku, na druhou dvě třetiny zbytku a.
Společná práce. 1.Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Soustava lineárních rovnic
Řešení lineárních rovnic
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Řešení slovních úloh rovnicemi
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
What Time Is It? – Part 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Slovní úlohy o společné práci − 2
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
Slovní úlohy o společné práci − 2
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Transkript prezentace:

Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jak při řešení rovnic postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu. 4. Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy a na jejím základě sestav rovnici a vyřeš ji. 5. Proveď zkoušku, kterou ověříš, že získané výsledky vyhovují všem podmínkám úlohy. 6. Napiš odpovědi na otázky zadané úlohy. Obr. 2

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Ukázka zadání takové úlohy: Obr. 3

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Pokusíme se nejdříve vyřešit úlohu logickým myšlenkovým postupem. Krok č. 1: Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. Krok č. 2: První den snědl jednu čtvrtinu. Krok č. 3: Druhý den polovinu zbytku. Krok č. 4: A na třetí den mu zůstalo 75 gramů čokolády. Na třetí den zůstalo 75 gramů čokolády, což dle obrázku odpovídá 3/8 čokolády. 3/8 čokolády …….. 75 gramů 1/8 čokolády …….. 75 : 3 = 25 gramů 8/8 čokolády (celá čokoláda) …… = 200 gramů Celá čokoláda tedy vážila 200 gramů.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Pokusíme se nejdříve vyřešit úlohu logickým myšlenkovým postupem. Krok č. 1: Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. Krok č. 2: První den snědl jednu čtvrtinu. Krok č. 3: Druhý den polovinu zbytku. Krok č. 4: A na třetí den mu zůstalo 75 gramů čokolády. Na třetí den zůstalo 75 gramů čokolády, což dle obrázku odpovídá 3/8 čokolády. 3/8 čokolády …….. 75 gramů 1/8 čokolády …….. 75 : 3 = 25 gramů 8/8 čokolády (celá čokoláda) …… = 200 gramů Celá čokoláda tedy vážila 200 gramů. Tak to byl postup po „logické linii“. Nyní se pokusíme tutéž úlohu vyřešit pomocí rovnice.

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Hmotnost celé čokolády …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celá čokoláda Myšleno: část čokolády snědená 1. den, část čokolády snědená 2. den…

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Hmotnost celé čokolády …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celá čokoláda Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. ¼. x Proč takto? Protože 1. den Petr snědl jednu čtvrtinu čokolády a čokoládu jsme si označili jako x. To znamená, že snědl jednu čtvrtinu z „x“ (čokolády).

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Hmotnost celé čokolády …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celá čokoláda Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. ¼. x A proč teď takto? 2. den …….. ½. ¾. x Protože 2. den Petr snědl jednu polovinu ze zbytku čokolády. Tedy po snědení jedné čtvrtiny ze zbývajících tří čtvrtin. To znamená, že snědl jednu polovinu ze tří čtvrtin „x“ (čokolády).

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Hmotnost celé čokolády …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celá čokoláda Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. ¼. x 2. den …….. ½. ¾. x Třetí den již Petr snědl přesně a jasně daných 75 gramů… a bylo po čokoládě. 3. den …….. 75 g

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. Hmotnost celé čokolády …….. x Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy. 1. den + 2. den + 3. den = celá čokoláda Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu vystupující v logické rovnosti. 1. den …….. ¼. x 2. den …….. ½. ¾. x 3. den …….. 75 g Na základě výše uvedené logické rovnosti a vyjádřených údajů sestavíme rovnici. ¼. x + ½. ¾. x + 75 = x

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? ¼. x + ½. ¾. x + 75 = x Vyřešíme sestavenou rovnici. 1/4. x + 3/8. x + 75 = x 2. x + 3. x = 8. x / x = 8. x / – (8. x) 5. x – 8. x = 0 / – 600 − 3. x = − 600 / : ( − 3) x = − 600 : ( − 3) x = 200 g

Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Petr dostal k narozeninám velkou čokoládu. První den snědl jednu čtvrtinu. Druhý den polovinu zbytku a na třetí den mu zůstalo 75 g čokolády. Kolik gramů vážila celá čokoláda? Provedeme zkoušku, kterou ověříme, že získaný výsledek vyhovuje podmínkám úlohy. 1. den snědl jednu čtvrtinu … 200 : 4 = 50 g x = 200 g Na další dny zbylo … 200 – 50 = 150 g 2. den snědl polovinu ze zbytku … 150 : 2 = 75 g Na třetí den zbylo … 150 – 75 = 75 g … což odpovídá třetí podmínce zadání! Napíšeme odpověď na zadanou otázku. Celá čokoláda vážila 200 gramů.

Příklad: Turisté ušli za tři dny 45 km. Druhý den ušli dvakrát více než první den. Třetí den ušli o 5 km méně než druhý den. Kolik ušli turisté první, druhý a třetí den?

1. den (turisté ušli) … x 2. den (turisté ušli) … dvakrát více než 1. den … 2. x 3. den (turisté ušli) … o pět km méně než druhý den … 2. x − 5 Logická rovnost plynoucí z textu úlohy: 1. den + 2. den + 3. den = 45 km Všechny tři dny dohromady … 45 km x + 2. x + 2. x – 5 = x – 5 = x = x = 50 x = 50 : 5 x = 10 km … 1. den 2. den … = 20 km 3. den … 20 – 5 = 15 km První den ušli turisté 10 km, druhý den 20 km a třetí den 15 km. Zkouška (sečteme trasy ušlé v jednotlivých dnech): = 45 km

Příklad: Na skládku teplárny přivezli koks. Hned první den spotřebovali polovinu z dovezeného množství, druhý den tři čtvrtiny ze zbytku a na třetí den zbylo 120 t. Kolik koksu na skládku přivezli?

Celkem (koksu na skládce) … x 1. den (spotřebovali koksu) … polovinu celkového množství … ½. x 2. den (spotřebovali) … tři čtvrtiny ze zbytku … ¾. ½. x Logická rovnost plynoucí z textu úlohy: 1. den + 2. den + 3. den = celková spotřeba 3. den (zbylo) … 120 t ½. x + ¾. ½. x = x ½. x + 3/8. x = x 4. x + 3. x = 8. x −x = − den … 960 : 2 = 480 t 2. den … ¾. 480 = 360 t 3. den … 120 t Na skládku přivezli 960 tun koksu. Zkouška (vypočítáme a sečteme spotřebu v jednotlivých dnech dle podmínek zadání): = 960 t x = 960 t

Příklad: Zahrádkář chtěl porýt zahradu o výměře 300 m 2. První den poryl o polovinu méně než druhý den, třetí den o polovinu více než druhý den. Kolik m 2 poryl zahrádkář každý den?

2. den (poryl) … x 1. den (poryl) … o polovinu méně než druhý den … ½. x 3. den (poryl) … o polovinu více než 2. den … x + ½. x = 3/2. x Logická rovnost plynoucí z textu úlohy: 1. den + 2. den + 3. den = 300 m 2 Všechny tři dny dohromady … 300 m 2 x + ½. x + 3/2. x = x = 300 x = 300 : 3 x = 100 m 2 … 2. den 1. den … ½. 100 = 50 m 2 3. den … 3/ = 150 m 2 První den poryl zahrádkář 100 m 2, druhý den 50 m 2 a třetí den 150 m 2. Zkouška (sečteme poryté m 2 za jednotlivé dny): = 300 m 2

Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010–25–06]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obrázek na pozadí: Obr. 2: Obr. 3: Použité obrázky: Obr. 1: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.