Indukční efekt symbol I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravidla pro obsazování atomových orbitalů
Advertisements

Přehled citací a odkazů:
Reakce organické chemie
ARENY= aromatické uhlovodíky
Cola + mentos.
Chemické reakce arenů.
Areny.
Názvosloví arenů naftalen antracen benzen azulen fenantren heptalen.
Chemická vazba.
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Název Halogenderiváty uhlovodíků Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZVOSLOVÍ AROMATICKÝCH UHLOVODÍKŮ
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.14.
Klasifikace chemických reakcí
Brönstedovo-Lowryho pojetí kyselin a zásad
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGANICKÁ CHEMIE OPAKOVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemická vazba Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0118.
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Reakce alkanů a cykloalkanů.
ORGANICKÁ CHEMIE.
aromatické uhlovodíky
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Identifikace vzdělávacího materiálu
Názvosloví organických sloučenin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
ŠablonaIII/2číslo materiálu391 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektronové posuny v molekulách
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
ARENY= aromatické uhlovodíky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komplexní sloučeniny.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_132.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_142.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_151.
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Aromatické sloučeniny
C HEMICKÉ REAKCE V ORGANICKÉ CHEMII Mgr. Jaroslav Najbert.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Chemická vazba Autor.Mgr.Vlasta Hrušová.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Aromatické uhlovodíky
Aldehydy a ketony Eva Urválková Lucie Vávrová
Transkript prezentace:

Vliv substituentů umístěných na benzenovém jádře na průběh další substituce

Indukční efekt symbol I posun elektronů vyvolaný přítomností polárně kovalentní vazby symbol I +I efekt - vyvolávají atomy nebo skupiny atomů, které přitahují elektrony méně než atom H - např. -S-, -O- , alkyly M – atom elektropozitivního prvku d δ- 1 > dδ-2 > d δ -3 -I efekt - vyvolávají atomy nebo skupiny atomů, které přitahují elektrony více než atom H - např. -OR, -NH2, halogeny, -NO2 X – atom elektronegativního prvku d δ +1 > d δ +2 > d δ +3

Mezomerní efekt Symbol M Posun elektronů násobných vazeb a volných elektronových párů Symbol M +M efekt - vyvolávají atomy nebo skupiny, které poskytují volný elektronový pár a zvyšují elektronovou hustotu na uhlíku s násobnou vazbou nebo na aromatickém systému. Zvyšuje se el. hustota na C atomech 2, 4, 6 Substituce probíhá do poloh o- nebo p- např. –O-, -OH, -OR, -NH2, -halogeny

Mezomerní efekt -M efekt - vyvolávají skupiny (s násobnou vazbou), které elektrony odčerpávají – dochází tak k elektronovému zředění Snižuje se π-hustota v konjugovaném systému Substituce probíhá do poloh m- např. –NO2, -CHO, -COOH, -CN

Vliv substituentů umístěných na benzenovém jádře na průběh další substituce

Dělení substituentů: Všechny uhlíky v cyklu jsou rovnocenné. (při el. substituci benzenu se může substituent navázat na libovolný uhlík) Jiná situace nastane v případě již umístěného jiného substituentu na aromatickém jádře. Dělení substituentů: Substituenty 1. třídy Substituenty 2. třídy Sigma komplex se může

Substituenty 1. třídy Řídí další substituci do poloh o- a p- Zvyšují elektronovou hustotu na aromatickém jádře Řídí další substituci do poloh o- a p- alkyl, aryl, -OH, -X, -NH2, -SH, -NO +M efekt a +I nebo +I efekt +M převládá nad –I efektem +M a +I efekt = další zvýšení elektronové hustoty na aromatickém jádře. +M a –I efekt = působení proti sobě

Substituenty 1. třídy Poloha ortho nebo para? Substituent s +M efektem p- Substituent s +I efektem o- Čím je substituent na aromatickém jádře objemnější, čím objemnější skupina má být navázána p-

Substituenty 2. třídy Řídí další substituci do poloh m- Snižují elektronovou hustotu na aromatickém jádře Řídí další substituci do poloh m- -NO2, -SO3H, -COOH, -CN, -CONH2, -CHO, -COR -M a –I efekt Na atomu poutaném k aromatickému jádru je úplný / částečný + náboj. Elektrofilní substituce probíhají obtížněji.

Případ více substituentů 2 stejné substituenty v poloze p- 2 různé substituenty v poloze p- (jeden substituent 1. třídy, jeden substituent 2. třídy) Svou roli hraje převládající dirigující vliv i velikost substituentů.

ZDROJE (druhé přepracované vydání). Olomouc : Nakladatelství Olomouc, MAREČEK, Aleš - HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia - 2.díl.  (druhé přepracované vydání). Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1998. 119 s. ISBN 80-7182-05. gvm.vm.cz/people/holikova/vyuka/Organická%20chemie/Areny.pdf ceskolipska.cz/files/58/mo_18.doc www.vscht.cz/uoch/cz/skupiny/svoboda_new/.../aromaty.doc