Open Journal System Lucie Vyčítalová Univerzitní knihovna UPa 5. setkání českých uživatelů systému Dspace Prosazování politiky otevřeného přístupu Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava 16. května 2012 projekt FRVŠ na Univerzitě Pardubice
Open Journal System role / workflow výchozí stav na UPa řešení projektu poznatky
IFLA Meeting Open Access and the Changing Role of Libraries (2010)
Open Journal System open source správa a provoz recenzovaných časopisů Public Knowledge Project (Univ. of British Columbia, Simon Fraser Univ., Stanford Univ.), 2002 instalace pro 1 nebo více časopisů (různý design) OAI-PMH, SWORD, CrossRef pluginy pro DOAJ, OpenAIRE role Zdroj: OJS
Manažer / výkonný redaktor základní nastavení časopisu (identifikátory, recenzní řízení,…) přidělování rolí oznámení (jazykové mutace) prohlížeč souborů (okamžitý přístup a kontrola všech souborů) sekce (min. 1 sekce, editoři sekcí) formuláře posudků (textový dokument, zaškrtávací formulář) jazykové mutace tiráž (automaticky generovaná nebo vlastní) přednastavené y
Manažer / výkonný redaktor statistiky čtenářské nástroje (tisk, sdílení, doporučování, generování citací, autorovi, komentáře,…) platby (PayPal, ručně) pluginy import/export dat správa uživatelů
Redaktor / Editor
Autor registrace a přihlášení do systému vložení plného textu, doplňkových souborů a vyplnění metadat kontrola správnosti po korekturách
souhlas s podmínkami časopisu Autor
Recenzent bez nutnosti registrace do systému možnost anonymního recenzního řízení
Typograf, korektor může zastávat redaktor
Čtenář placený přístup, odebírání novinek není nutná registrace
Současný stav na UPa 7 časopisů zařazených do Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR veškeré činnosti probíhají manuálně DOAJ DSpace
OJS jako nová služba knihovny platforma a informační podpora pro redakce vytvoření a základní nastavení časopisu (online dotazník) přidělení role manažera propojení na DOAJ prosazování a šíření myšlenky OA (gold)
Časový harmonogram březen 2011 oslovení redaktorů – ve většině případů velmi kladná reakce (5) prosinec 2011 schůzka s redaktory a představení systému 2012 testování, přihlašování pro UPa, jednotný vizuální styl, tvorba manuálů pro redakce a vytvoření sekce o e-publikování na webu UK, jednorázový export starších ročníků z Digitální knihovny UPa, skenování,…
Poznatky zlehčení a automatizace jednotlivých procesů (přednastavené y, hlídání uzávěrek) zvýšení viditelnosti a prestiže časopisu podpora licencí CC na UPa zastává většinu rolí výkonný redaktor (delegování sobě samému) nepodporuje ISO 690 a Chicago Style zachování i tištěných verzí (časové embargo, výměna)
? Děkuji za pozornost