aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Advertisements

P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Formální stránka práce
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociologický výzkum II.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Vymezení, funkce, zdroje
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Konflikt sociálních rolí
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SOCIALIZACE & Sociální učení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_PSYM22560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_PSYM22460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
VY_32_INOVACE_PSYM22360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Základy sociální psychologie
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
Sociální psychologie SZ7BK_SOPS
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Klasická sociologie (Max Weber)
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí Sociální učení aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí VY_32_INOVACE_ZSV3r0111 Mgr. Jaroslav Knesl

Mechanismy sociálního učení Asociace (podmiňování) Vytváření reflexních spojů mezi podněty, působícími na člověka v časové a prostorové návaznosti a odpověďmi jedince na ně. A jejich posilování: založeném na odměnách (projevy sympatie, uznání a lásky) a trestech (projev nesouhlasu, zamítnutí, zavržení, odepření projevů sympatie, pohrůžky). Přicházejí od rodičů, učitelů, trenérů, vrstevníků a spolužáků Imitace (nápodoba) Člověk se napodobováním učí: řeč, mimiku, gestikulaci, zdrženlivé či živé projevy citů, přejímání různých druhů zábavy, trávení volného času a také způsob života a způsob chování k ostatním lidem. Napodobujeme lidi či skupiny (a jejich činnosti) z našeho blízkého okolí

Sociální učení: James Mark Baldwin (1861 – 1934) Dílo: Mentální vývoj dítěte a rasy (1895) Sociální a etické interpretace mentálního vývoje (1897) Teorie nápodoby - Člověk je značně plastický a tvárný a ve společnosti se učí žít především nápodobou, jeho osobnost je nepodstatná. Zdroj: Wikimedia Commons: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/James_Mark_Baldwin_1917.jpg

Mechanismy sociálního učení Observace (odezírání) Jedinec si osvojuje takové způsoby chování a jednání, za které je sociálně odměňován jeho model (např. kamarád, oblíbená filmová postava) Identifikace (ztotožnění) Ztotožnění s osobou, k níž má člověk vztah a chce se jí přiblížit, připodobnit Vyšší forma nápodoby Zvnitřnění rysů, hodnot a norem napodobovaného vzoru (např. cílevědomý jako starší bratr, statečný jako oblíbený literární hrdina)

Sociální učení: Franklin Henry Giddings (1855 – 1931) Chování a učení se chování probíhá dle následujícího schématu : Sympatie  větší vnímání podobností  větší přijímání podobností  více citu  společné přání a touhy Lidé, kteří v tomto procesu nezískají nutné sebevědomí, nejsou si pak vědomi svého druhu, nezískají ani dostatek peněz a potom špatně smýšlejí o lidstvu.

Mechanismy sociálního učení Anticipace (očekávání) Sugesce a autosugesce Očekávání druhých působí jako „vmanévrování“ do určitého způsobu reagování, chování nebo jednání. Může mít pozitivní vliv (např. říká-li matka synovi „dokážeš to, jsi šikovný“, vyjadřuje důvěru v jeho schopnosti, což posiluje jeho touhu dosáhnout cíle) - Pygmalion efekt A negativní vliv (např. reaguje-li učitel na dílčí neúspěch studenta „zase jen dostatečná, jako obvykle, to jsi celý ty“, tak tím opakovaně vyjadřuje nedůvěru a nespokojenost, což nemotivuje k lepšímu výkonu) – Golemův efekt

Mechanismy sociálního učení Další varianty anticipace: W. I. Thomas: Definice situace – situace definovaná jako reálná se stává reálnou ve svých důsledcích. R.K Merton: Sebenaplňující se proroctví – předpověď, která se přímo, nebo nepřímo stává pravdivou, jako důsledek samotné předpovědi. A. Giddens: Etketizační teorie - (nálepkování, labelling) určití jedinci se stávají deviantními proto, že byli takto označeni (stigmatizováni) jinými lidmi.

Úkol k zamyšlení: Jaké mechanismy sociálního učení odrážejí následující citáty? „Na matematiku budeš určitě nejlepší ve třídě, protože jsi po mě.“ Anticipace (Pygmalion efekt) „Copak to se dělá Aničko, rozšlapat dětem bábovičky?! Vídíš jak jsou smutná. Zlobím se na tebe.“ Asociace (Negativní posilování) „Harry Potter by to nikdy nevzdal.“ Identifikace „Ty jsi ale krásně pozdravil paní sousedku. Tak se mi to líbí Martínku, jsi šikovný chlapeček.“ Asociace (pozitivní posilování) „Kšc běž plyč Macku tam nemáš co dějat, to je moje místo.“ Imitace „No jo, náš malý sklerotik zase jako vždy zapomněl domácí úkol. To mě ale vůbec nepřekvapuje.“ Anticipace (Golemův efekt)

Úkol: Přiřaďte autory k názvům teorémů W. I. Thomas A. Giddens R.K Merton Sebenaplňující se proroctví Definice situace Etketizační teorie Řešení: W. I. Thomas A. Giddens R.K Merton B. Definice situace C. Etketizační teorie A. Sebenaplňující se proroctví

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4