1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
1.E Biologie.
Život na Zemi.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Obecná biologie.
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Složení živých soustav
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Základy přírodních věd
Obecná charakteristika živých soustav
Chemická stavba buněk Září 2009.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biologie 1.ročník.
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Biochemie Úvod do biochemie.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Biologie.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Biologické vědy.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
- zabývají se studiem živých soustav
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Základy biologie člověka
Obecné biologické principy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Stavba lidského těla.
BUŇKA.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Proteiny Bílkoviny. Bílkoviny jsou makromolekulární přírodní látky složené ze sta a více molekul aminokyselin. Při tvorbě bílkovin se aminokyseliny peptidickou.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Projevy života, třídění organismů
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Buňka  organismy Látkové složení.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Živočišná Buňka.
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Řízení živočišného organismu
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
4. Buňky.
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
 Biochemický ústav LF MU 2016 (E.T.)
Transkript prezentace:

1.ročník šk.r. 2011 – 2012 Obecná biologie

Taxonomie živých soustav Taxonomie = věda zabývající se taxony Taxon = pojmenovaná jednotka přijatá do taxonomické soustavy Taxonomie vytváří systém, hierarchicky řadí taxony do kategorií Hierarchická klasifikace je je soustava kategorií různé úrovně, do nichž zařazujeme taxony

Co je to?

Co je to? Tapír jihoamerický

Základní pojmy: Jedinec Organismus Individuum Druh

Základní pojmy: Jedinec – jednotlivá živá bytost Individuum = jedinec Organismus = jedinec= individuum Druh (species) je základní kategorie biologické nomenklatury. Z taxonomického hlediska je nejnižší základní kategorií hierarchické klasifikace organismů. Označuje dvouslovným vědeckým názvem (binominální nomenklatura

Obecné vlastnosti organismů = ty, které jsou společné všem živým organismům a odlišují živé od neživé přírody. Mezi tyto vlastnosti patří: 1. Hierarchické uspořádání 2. Chemické složení 3. Buněčná stavba 4. Metabolismus 5. Růst 6. Rozmnožování a dědičnost 7. Dráždivost 8. Pohyb 9. Autoregulace 10. Vývoj

Hierarchické uspořádání Všechny organismy jsou vysoce organizovanými a strukturálně složitými soustavami, které jsou uspořádány stupňovitě (hierarchicky) Atomy – molekuly – makromolekuly – organely – buňky – tkáně (pletiva) – orgány – orgánové soustavy – mnohobuněčný organismus

Chemické složení Organické látky Bílkoviny – stavební látka, druhová i individuální odlišnost (imunita) Nukleové kyseliny – dědičnost Lipidy Sacharidy

Buněčná stavba Buňka = základní strukturní a funkční jednotka organismů Odlišnost ve stavbě: - prokaryotická a eukaryotická živočišná a rostlinná buňka Prokaryotická – vývojově starší, jednoduchá stavba s jednou biomembránou, DNA uložená volně v cytoplasmě. Eukaryotická – vývojově mladší, složitá stavba s mnoha membránami, DNA oddělena od cytoplazmy jadernou membránou.

Metabolismus Přeměna látek a energií Biochemické procesy - složité reakce probíhající uvnitř organismu, katalyzovány enzymy Organismy = otevřené systémy – výměna látek i energií s okolím

Růst

Rozmnožování a dědičnost Rozmnožovací – pohlavní a nepohlavní Přenos informace - křížení Reakce na prostředí - evoluce Klonování

Dráždivost Přijímají podněty z okolí a reagují na ně Smysly - přizpůsobení způsobu života zrak – noční Ž x denní Ž čich u žraloků speciální smysly - postranní čára u ryb Netopýři x kaloni

Pohyb Živočichové x rostliny Aktivní x pasivní

Autoregulace Schopnost živého organismu řídit sebe sama na základě přijatých informací z vnějšího i vnitřního prostředí Uplatňuje se při ní tzv. princip zpětné vazby

Princip zpětné vazby Je to děj, kdy odpověď buňky na signál zpětně ovlivňuje zdroj signálu. Zpětná vazba může být positivní nebo negativní. Negativní zpětná vazba – původní signál je při ní odpovědí ztlumen Positivní zpětná vazba – původní signál je při ní odpovědí zesílen

Vývoj Fylogeneze – vývoj druhu Vývoj jedince - ontogeneze Evoluce druhů a celé přírody

Test 1. Nejmenším hierarchickým stupněm živých organismů je: a. tkáň b. buňka c. atom d. molekula 2. Věda zabývající se stavbou a funkcí buňky se nazývá: a. mykologie b. cytologie c. dendrologie d. genetika 3. Základní funkční a strukturní jednotkou organismů je: b. DNA c. orgán d. buňka