Analýza a modelování tras svozu tuhého komunálního odpadu s využitím GIS 1999/2000 G562 Jiří Tomášek Vysoká škola báňská -Technická univerzita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rekonstrukce severních mostů
Advertisements

Datové a webové služby katastru nemovitostí uživatelům GIS
Využití výškových dat.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
POSTUP STAVEBNÍCH ÚŘADŮ při zápisu do registru územní identifikace Jiří Košťál ČÚZK červen 2011.
Kristýna LEIMEROVÁ Katedra geoinformatiky
Ing. Tomáš Cajthaml. Podklady Čerpat bylo možné z dotazníku: Přímé dotazy Nepřímé – nutné odvodit z výsledků záznamů schůzek další informace Z rozhovorů.
Dopravní charakteristiky
Digitální mapa Prahy.
Institut ekonomiky a systému řízení Oddělení GIS
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Barbora Kušová Obor: Geoinformatika HGF, VŠB-TU Ostrava 2002/2003
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Roman Hynčica Skupina: G562
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
Metody geoinženýrství Ing. Miloš Cibulka, Ph.D. Brno, 2015 Cvičení č. 3 Vytvořeno s podporou projektu Průřezová inovace studijních programů Lesnické a.
Informační podpora při krizovém řízení
doc. RNDr. František STANĚK, Ph.D.
Vytvoření 3D modelu vybrané výletní trasy po turistických zajímavostech Moravskoslezského kraje zpracovává : Petr Vavroš Vedoucí projektu : Mgr. Ivana.
Informační systém domů a bytů Havířova Prezentace Bakalářské práce Řešitel:Igor IVAN Vedoucí projektu: doc. Dr. Ing. Jiří Horák.
Updating and maintenance of data models in ModelBuilder GIS Ostrava 2005 Dr. Ing. Jarmil Vyčítal Hydroprojekt CZ, a.s.
Autor: Kateřina Konečná Vedoucí: Ing. Igor Ivan, Ph.D.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Výzkum uplatnění dat laserového skenování v katastru nemovitostí
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
WebCastle VŠB Vedoucí bakalářské práce:Ing. Jan Ružička Ph.D. Vypracoval:Martin Prager VŠB – TU Ostrava Institut Geoinformatiky Studijní skupina :G362.
Institut geoinformatiky VYUŽITÍ CELULÁRNÍCH AUTOMATŮ PRO MODELOVÁNÍ SILNIČNÍ SÍTĚ V MULTIAGENTOVÉM SYSTÉMU Vypracoval: Bc. Martin Hlaváček Vedoucí: Ing.
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Geografický informační systém jako nástroj pro plánování údržby veřejného osvětlení Zpracovatel projektu: Jiří Kostelníček Vedoucí.
Navigace a mapování pomocí GPS
Diplomová práce Autor: Ondřej Renner
Vývoj aplikace pro navigaci v Porubském areálu VŠB-TU Ostrava
1 Mapy s dopravními informacemi pro WAP Bc. Aleš Daněk – G269 Vedoucí projektu Ing. Jan Růžička Ph.D. Zadavatel firma CAD programy – Ing. Jan Vlčinský.
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Prostorová databáze lázní v České republice
vedoucí bakalářské práce:
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Název projektu: Ostrava a okolí Zpracovatel projektu : Michal Popiolek Vedoucí projektu : Dr. Ing. Jiří Horák Odborný konzultant :Ing. Aleš Poláček Analýza.
GIS prostoru haldy a.s. NH Ostrava
Úvod do pozemních komunikací
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
SOPKY A GEOLOGICKÉ ZAJÍMAVOSTI MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE (3D VIZUALIZACE) Vedoucí práce: Mgr. Ivana Češková Vyhotovitel: Zuzana Sukeníková, GB364.
Vizualizační 3D projekt rozhleden na území Moravskoslezského kraje řešitel : vedoucí projektu : konzultant : zadavatel : Michal Osovský Mgr. Ivana Češková.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Multitechnik divize II, s.r.o. Na příkopech 1782, Chomutov Vybudování chodníku v ul. F. Chlouby Ing. Kamil Šlachta, Louny 2010.
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Zkvalitňování katastrálních map po roce 2017
Geografické informační systémy
D o z p n r.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Geografické informační systémy
Geografické informační systémy
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Modelování křižovatek modelem SYMOS’97
Posouzení a návrh svozových plánů odpadu
Transkript prezentace:

Analýza a modelování tras svozu tuhého komunálního odpadu s využitím GIS 1999/2000 G562 Jiří Tomášek Vysoká škola báňská -Technická univerzita Ostrava Hornicko-geologická fakulta Institut ekonomiky a systémů řízení

Zadané úkoly Zmapujte stávající situaci průběhu tras svozu tuhého komunálního odpadu (TKO), připravte digitální data do formátu vhodného pro provedení analýz a modelování, pro řešení problému využijte produkt ArcView Network Analyst (ARC/INFO), s využitím nástrojů GIS proveďte odpovídající analýzy směřující ke stanovení průběhu optimálních tras a režimu svozu TKO s ohledem na omezující podmínky, porovnejte navržené trasy se stávajícím průběhem tras ve vztahu k ekonomice provozu, platným bezpečnostním a dopravním předpisům,...

Potřebná data pro řešení Uliční síť - nutná pro provádění síťových analýz –informace o dopravním značení pro doplnění uliční sítě data o lokalizaci zdrojů (kontejnerů) –informace o adrese zdroje, počtu kontejnerů, typu odvozu –vrstva budov s údaji o adrese pro lokalizaci umístění –uliční síť při použití adresného geokódování data o lokalizacích cílů –informace o umístění skládky, zpracovatelského závodu

Použitá data - vrstva dopr. značení informace o umístění a druhu dopravního značení v městském obvodu Ostrava-Jih celkových záznamů (značek) 4039 pro účely doplnění atributů uliční sítě použito zákazové značení - zákazy vjezdu ( typ B1, B2, B4, B11, B12, B24), celkově 299 záznamů

Používaná data - silniční síťI doplňování jednosměrných ulic v silniční síti (přikázaný směr, zákaz vjezdu) –položka ONEWAY - zaznamenán povolený průběh úsekem, průběh povolen z počátečního bodu do konečného bodu linie hodnota - FT nebo ft průběh povolen z koncového bodu do počátečního bodu linie hodnota - TF nebo tf průběh zakázán v obou směrech hodnota - N nebo n průběh povolen v obou směrech jakákoliv jiná hodnota (O) pro komplikovaném značení nutno použít Turntable tabulku

Používaná data - silniční síť II Mimoúrovňové křížení silnic –zabránění nepřirozeného průběhu sítí Dva způsoby modelování použitím –nerovinných prvků (Non-Planar feature) - křižovatka modelována dvěma nepřerušenými liniemi bez průsečíku v místě křížení (použití při liniové vrstvě ARC/INFO) –rovinných prvků (Planar feature) - křižovatka znázorněna čtyřmi liniemi sbíhající se v průsečíku, křížení upraveno hodnotami v tabulce vrstva typu ESRI shapefile může použít oba způsoby modelování nebo jejich kombinaci

Používaná data - silniční síť III Mimoúrovňového křížení pomocí rovinných prvků –v tabulce doplněny položky (F_ELEV, T_ELEV) –úrovňové rovině přiřazeny hodnoty 0, 0 –mimoúrovňové rovině hodnota 1, 1 –přechod mezi rovinami hodnoty 0 a 1 po úpravě Network Analyst automaticky pozná změny při následném řešení síťové analýzy

Vliv úpravy silniční sítě na délku trasy Trasa: 1 - bez úprav (210,55 m) 2 - jednosměrná (530,25 m) 3 - jednosměrná mimoúrovňová (1281,70 m)

Vrstva budov Polygonová vrstva budov v jednotlivých katastrech –informace o čísle popisném a orientačním –příslušnost budovy k ulici –byla nutná aktualizace z katastrální mapy Pro rychlé vyhledání adresy vytvořen skript v jazyce Avenue –vyhledává adresu podle čísla popisného nebo orientačního na základě příslušnosti budovy k ulici –po nalezení lokalizace automaticky změní zobrazení okna na vybraný objekt

Vrstva lokalizací kontejnerů Vrstva umístění podle dat z firmy OZO s.r.o. –Údaje uliční sítě pro adresné geokódování nebyly kompletní, i formát adres lokalizací byl nevhodný pro automatizované zpracování –úprava dat by byla časově náročná, proto byla volena ruční lokalizace s pomocí dříve vytvořeného skriptu –lokalizace s neúplnou adresou nebyly nad dostupnými daty určitelné (Klegova ZŠ, MŠ, Jídelna, Prodejna), byly nalezeny s pomocí analogové mapy a na základě pochůzky v terénu umístění nemusí být na linii, ale je přiřazeno budově, pro síťovou analýzu je rozhodující, zda se nachází na pravé nebo levé straně linie

Vytváření svozových tras I Vytváření trasy na základě řešení problému obchodního cestujícího –vypočítává se optimální pořadí zastávek trasy –řešení musí zahrnout podmínku, že jakmile je vůz naplněn odjíždí na skládku nebo na spalovnu –v řešení musí být obsaženo dělení na jednotlivé oblasti pro jednotlivé jízdy, dny a vozidla –nutno přetvářet trasy při změně dopravní situace, množství odpadu nebo lokalizace

Vytváření svozových trasII Princip řešení návrhu tras –Oblast města je rozdělena do servisních oblastí podle jednotýdenní kapacity vozidel –uvnitř jednotlivých oblastí nalezeny týdenní trasy podle typu odvozu –vyhledané týdenní trasy rozděleny do denních tras a jednotlivých jízd

Porovnání tras Ve zvolené oblasti odpovídá týdenní trasa trase denní v důsledku převládajícího typu odvozu 3x týdně, porovnáním jednotlivých jízd stávajících denních tras s navrženými bylo zjištěno, že navržené trasy jsou kratší o necelých 500 metrů než stávající, při celkově najetých 132 kilometrech, na základě tohoto zjištění lze usoudit, že firma OZO s.r.o. má, na základě dlouhodobých zkušeností v oblasti svozu, navrženy stávající trasy velmi dobře.

Závěr Uvedený postup vytváření tras může být použit pro kontrolu stávajících tras případně pro jejich nový návrh, postup se může projevit mnohem efektivnější při řešení návrhu tras ve větších nebo nových oblastech, záleží jenom na dostupnosti a kompletnosti datových zdrojů, poté se projeví podstatné úspory času a nákladů na svoz, jak již bylo prokázáno při podobném řešení v zahraničí.

Děkuji za pozornost