Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: EU Název: Typografická pravidla Autor: Mgr.
Advertisements

Základní typografická pravidla
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Zásady při pořizování rukopisů. Obecná pravidla  Používat znakové a odstavcové styly.  Zapnout automatickou kontrolu pravopisu.  Vypnout automatické.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Základní typografická pravidla
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Jak správně psát O. Kánský Typografická pravidla snadná čitelnost textu estetický vzhled dokumentu ČSN v běžných textových editorech nelze.
Typografické zásady Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Základní typografická pravidla
Základní typografické zásady
Word Textový editor.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_239 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_247 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_230 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
INFORMATIKA 8 Zásady pro úpravy textů III2 – I8- 14.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_258 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_051 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_257 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_052 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_249 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_254 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_057 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Tabulky — dokončení.
Základní typografická pravidla
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Je to program (aplikace), který slouží k úpravám prostého textu.  Na rozdíl od textových procesorů, se kterými se často pletou, postrádají textové editory.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_050 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_244 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_253 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_227 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_223 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROZDĚLOVACÍ ZNAMÉNKA Mgr. Michal oblouk.
3. ČÁST EDICE Microsoft Office PowerPoint & OpenOffice.org Impress Načítání… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň.
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_250 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Textový editor.  Sada formátování, pomocí které lze rychle změnit vzhled textu, tabulek, …  Základ pro tvorbu rozsáhlých dokumentů  Důležité pro tvorbu.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_256 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Psaní a editace textu Jindřich Terč.
Práce s textem a základy počítačové typografie. Seznam nejznámějších programů CWord, WordPerfect,OpenOffice, StarOffice CT602, ChiWriter CVenturaPublishing,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_221.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_9A_19B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:9. Tematický okruh,
Typografie – hladká sazba Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Inf Typografická pravidla. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_15.
TYPOGRAFIE Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Základní pravidla typografie
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4A_20 TÉMA: MS_WORD
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Miroslava Tomanová
Word – textový editor.
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Základní editace textu
Word - základní typografická pravidla
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 3.3. Datum vytvoření Anotace Výklad nové látky -seznámení se základy typografie -prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

TYPOGRAFIE

VÝZNAM TYPOGRAFIE Typografie je technicko-umělecký obor zabývající se tvorbou písma a úpravou textu, Úzce souvisí s jazykovou mluvnicí, Na rozdíl od ní ji ovládá mnohem méně lidí, Jazyková mluvnice se vyučuje na školách od nepaměti, Typografií se zabývali v dřívějších dobách pouze profesionální sazeči v tiskárnách, Zlom přišel s masivním nasazením osobních počítačů, Od té doby si může každý vytisknout svůj dokument doma nebo ve firmě.

NEROZLUČNÁ DVOJKA Gramatika určuje pravidla pro psaní i a y, pravidla pro psaní velkých písmen, nebo určuje umístění čárky v souvětí, Typografie nám zase prozradí, kdy napsat mezeru a kdy ne, Cílem typografie není omezovat, ale zařídit, aby napsaný text byl čitelný a dobře se četl, To, jakým způsobem je napsaný text, ať už v novinách, časopisech nebo ho třeba čteme na monitoru, rozhoduje o tom, jak rychle se unaví při čtení naše oči, Stejně jako by měl každý vzdělaný člověk ovládat zásady svého rodného jazyka, měl by znát i základní pravidla pro úpravu textu.

TEČKA, DVOJTEČKA, ČÁRKA, STŘEDNÍK, OTAZNÍK, VYKŘIČNÍK Za všemi těmito symboly píšeme mezeru, Před nimi ne, Mezeru nepíšeme, pokud následují dvě interpunkční znaménka ihned po sobě, Nikdy nepíšeme dvě tečky za sebou, Pokud končí věta zkratkou, za níž následuje tečka, je to zároveň ukončení věty, V případě, že tečka plní funkci oddělovače (např. v časových údajích), mezera za ní není.

PŘÍKLADY UŽITÍ MEZERY Něco končí. Něco začíná. Jak se máš? Díky, dobře! Turnaje se zúčastnily třídy 6. A, 7. A a 8. A J. W. Goethe ČEZ, a. s. Firma, spol. s r. o hodin Něco končí.Něco začíná. Jak se máš ? Díky,dobře ! Turnaje se zúčastnily třídy 6.A, 7.A a 8.A J.W.Goethe ČEZ, a.s. ČEZ a.s. Firma, spol. s r.o hodin

VÝJIMKA POTVRZUJE PRAVIDLO Najdeme i případy, kdy za tečkou mezeru nepíšeme, Je to hlavně tehdy, pokud za ní následuje nějaké další interpunkční znaménko, nejčastěji čárka, Dalším případem může být zápis hodin, Nebo oddělení tisíců ve velkých číslech, Př.: Karel IV., významný český panovník; ; U.S.A.

SPOJOVNÍK Jednou z nejčastějších chyb běžných uživatelů je zaměňování pojmů spojovník a pomlčka, Přesněji – velká část lidí nazývá pomlčkou obojí, Spojovník má výhradně funkci spojování (ale i rozdělování) slabik nebo slov, Spojovník přisazujeme bez mezer, Př.: Nebude-li pršet, nezmoknem; Frýdek-Mýstek; Rakousko-Uhersko; Praha 8-Karlín; Marie Curie-Sklodowská; červeno-hnědý; česko-německý slovník;

POMLČKA Pomlčka má stejnou funkci jako čárka nebo závorka – vyjadřuje odmlku, pauzu, Její symbol je na rozdíl od spojovníku přibližně dvakrát delší, Obecně lze říci, že pomlčku přisazujeme k textu bez mezer, pokud označuje určitý rozsah, tedy např. v letopočtech, Nebo v případech, že vyznačujeme jistou trasu, Př.: 1822–1915; Praha–Brno–Ostrava, Mezeru však píšeme, pokud plní pomlčka funkci odmlky, Př.: Tlustý hubený – hubený studený. Můj dům – můj hrad.

ZÁVORKY Do závorek můžeme vložit text, který není až tak zásadní, přibližuje např. určité detaily, letopočty apod., Text vsazený do závorek se od nich neodděluje mezerou, Samy závorky ale od okolního textu zvenčí mezerami oddělíme, Př.: Karel Čapek (1890 – 1938) napsal knihu Povídání o pejskovi a kočičce.