Výzkumný tým KMD při Gymnáziu Olomouc - Hejčín
Problémy v dopravě Dopravně přetížené centrum města Nedostatek parkovacích míst v centru města Velké množství emisí CO 2 1 člověk = 1 auto
Vývoj automobilizace (počet aut na 100 obyvatel)
Vývoj počtu obyvatel na 1 auto
Vývoj počtu osob. aut na km 2
Řešení Problémy Základ Problémy v dopravě Vysoký počet aut a jejich obsazenost Dopravní vytíženost centra Množství emisí (CO2) NEŘEŠITELNÉ? Systém sdílených aut
Odborná spolupráce
Ing. P. Zatloukal a Ing. V. Menšík Výkonný ředitel a provozní náměstek DPMO a.s.
Ing. Lubomír Hopp Vedoucí odboru dopravy na Magistrátu města Olomouce
Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc. Vedoucí katedry geoinformatiky PřF Univerzity Palackého v Olomouci Zabývá se dopravní logistikou Je spoluautorem knihy CITY LOGISTICS
Jak se stát součástí systému?
Mobily s NFC čipem Přístup do vozidla Nabíjení kreditu k užívání auta Mobilní peněženka budoucnosti
Co by mělo obsahovat auto? GPS – navigaci a lokátor Čtečku ke zpřístupnění a zprovoznění vozu
Jak to bude fungovat? Systém bude vykonávat automaticky Pohyb řidiče
Typy pohonů, které jsme zvažovali VodíkVzduch Benzín/nafta/zemní plyn Elektromobil
Jaký druh auta jsme zvolili? Elektromobil Citroen C1 Ev‘ie Maximální rychlost: 100 km/h Dojezd: 100 – 120 km Doba nabíjení při 13 A: 6 – 7 hodin Rozměry: 3,43 m na délku 1,63 m na šířku
Řešení parkovacích míst Část parkovacích míst by byla vyhrazena pouze pro sdílená auta, která budou mít parkování zdarma Parkovací místa pro osobní auta v centru města by byla více zpoplatněna, čímž by se snížil počet aut, která stojí na parkovištích déle než půl dne
Cena služby Cena za ujetý kilometr by činila 10,- Kč Cena za čekací hodinu by byla 15,- Kč Více lidí v jednom vozidle nižší cena za „km“
Parkoviště
Klady a zápory + Dostupnější parkovací místa + Lépe využitá auta + Méně emisí + V budoucnosti zvýšení turistického ruchu − Finanční náročnost − Nutnost přesvědčit občany
Rozpočet PoložkaCena za jeden kusCena (počet kusů) Automobily (Citroen C1) Kč (400) Parkoviště (pokud by byly všechny vybudované nově) Kč (16) Terminály (dobíjení kreditů) Kč (20) Přístupový modul (v automobilu) Kč (400) Propagace projektu, internetový managment, systém (propojení karet s terminály, síť) Celkem Kč
Více o car-sharing Služba, která svým zákazníkům umožňuje využívat automobil bez nákladů na provoz, údržbu, pojištění… Určeno pro skupinu lidí, kteří ročně nenajezdí více než km Můžete používat více vozidel: malé - na nákupy střední - na výlety dodávku - převoz nábytku
Kdo? Přece Vy, kteří tak často nejezdí autem! Nebo Vy, kteří jezdíte do práce a auto necháte před budovou stát půl dne Vy, kteří nemáte dostatek peněz nebo se Vám automobil nechce kupovat
Co? Udělejte si účet k užívání sdílených automobilů. Jezděte automobilem, s úctou k živ. prostředí a ostatním řidičům
Kde? Na magistrátu si můžete aktivovat aplikaci ve Vašem mobilu k užívání vozidel a také si můžete zřídit účet
Proč? Šetříte tím životní prostředí Jedno sdílené auto plně nahradí minimálně 4 osobní automobily
Zdroje Internet: Knižní: V. Voženílek, V. Strakoš – City Logistic, Time For Students (časopis) Inovativní řešení: Z hlav žáků Gymnázia Olomouc – Hejčín na této soutěži Dotazník: Výzkumný tým Termonukleárních mandarinek
Členové týmu Termonukleární mandarinky: za výzkumný tým:Filip BLAŽEK Martin GERŽIČÁK Tereza KÖCHEROVÁ Markéta SKOUMALOVÁ Quan (Petr) TRAN HONG za pomoci dalších členů:Tomáš LACHNIT Michal ROUBALÍK Jan MROZEK Petr LAITOCH Za odbornou spolupráci a volný čas děkujeme: panu Vítu Voženílkovi, panu Lubomíru Hoppovi pánům Vladimíru Menšíkovi a Pavlu Zatloukalovi a panu řediteli Evženu Mayerovi Velké díky také našim pedagogům: profesoru Jiřímu Kvapilovi profesorce Šárce Richterkové