Joseph Roth Autor: Mgr. Pavel Gajdošík Český jazyk a literatura Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Adolf Hitler * 20. dubna 1889 – Braunau am Inn Socialistický politik
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Portréty literárních osobností světové literatury
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
1. světová válka ( ).
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_07.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
o králi Přemyslu Otakaru II.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
EVROPA VE 30. LETECH (II.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Portréty literárních osobností světové literatury
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:MGR. OLGA FILÍPKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_1242_VZNIK_SAMOSTATN ÉHO_ Č ESKOSLOVENSKA.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola Netvořice
Název školy: Základní škola Netvořice
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola Netvořice
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Transkript prezentace:

Joseph Roth Autor: Mgr. Pavel Gajdošík Český jazyk a literatura Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/

Joseph Roth v roce 1918 Joseph Roth ( 1894 ve východní Haliči v Paříži ) Uznávaný rakouský spisovatel a žurnalista Autor slavného románu o zániku Rakouska- Uherska „Pochod Radeckého“

Dětství a mládí byl synem židovského obchodníka s obilím z východohaličského města Brody (dnes západní Ukrajina), ale svého otce zapřel a vymýšlel si, že je nemanželským synem někoho významnějšího otec totiž zešílel, což bylo mezi židy považováno za rodinné prokletí, a tak rodina raději předstírala, že je nezvěstný, i když ještě léta žil v péči jednoho rabína finančně na tom ani bez otce nebyli špatně, takže Roth mohl jako jediný žid v ročníku vystudovat gymnázium když vypukla světová válka, tak už ve Vídni studoval germanistiku, byl pacifista, ale 1916 se do armády přihlásil sám dobrovolně, aby nebyl považován za slabocha když v listopadu 1916 zemřel císař Franz Joseph, Roth byl ještě ve ve výcviku ve Vídni, a proto stál ve špalíru vojáků při mocnářově pohřbu – uvědomil si tak význam okamžiku

Dospělost a pozdní léta válku strávil v tiskovém oddělení armády v Haliči, ale později tvrdil, že byl i v ruském zajetí – pro což nejsou žádné důkazy po válce neměl peníze na dokončení univerzity, ale uchytil se jako žurnalista a od roku 1923 už dokonce přispíval fejetony do asi nejrenomovanějších německých novin „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ duševní chorobou mu jen 4 roky po svatbě onemocněla i manželka, Roth z ní chtěl vyhnat zlého ducha i za pomocí zázračného rabína, ale nic nepomohlo, on propadal depresím a alkoholismu a nakonec se s ní 1935 rozvedl už když se 1933 Hitler stal říšským kancléřem, Roth napsal příteli Stefanu Zweigovi, že se blíží velká katastrofa a je jisté, že bude válka Roth tedy emigroval do Paříže, jezdil přednášet po celé Evropě, ale jeho zdravotní stav se zhoršoval a už v květnu1939 zemřel na zápal plic zhoršený letitým alkoholismem

Pochod Radeckého jeho neslavnější román „Pochod Radeckého“ (1932) je jakýmsi smutným rekviem za rakouskou monarchii na úpadku tří generací do šlechtického stavu povýšené rodiny von Trottů líčí nezadržitelný úpadek Rakouska-Uherska dědeček v mládí zachránil císaře v bitvě u Solferina (1859), za odměnu dostal šlechtický titul, ale z armády vystoupil rozčarován tím, jak byl jeho čin překroucen pro dětské čítanky – do vylhané podoby vlasteneckého mýtu jeho syn byl už jen spolehlivý civilní úředník – svědomitý byrokrat, v jednom okresním moravském městě vnuk je pak už naprostý slaboch bez vůle a ponětí, co by chtěl v životě dokázat; vstoupí sice do armády, ale jako ostatní důstojníci se před válkou v kasárnách jen nudí, dělá dluhy v kartách a v prvních dnech války padne

Pochod Radeckého, Kapucínská krypta jeho otec zemře v roce 1916 v týž den jako císař Franz Joseph, protože oba jsou s monarchií tak spjati, že ji prostě nemůžou přežít pochod Radeckého od Johanna Strausse v díle opakovaně zaznívá jako jakási neoficiální vojenská hymna Rakouska-Uherska volným pokračováním „Pochodu Radeckého“ je pak Rothův román „Kapucínská krypta“ (1938), který je obrazem Rakouska od války až po Anschluss k hitlerovskému Německu hrdinou je mladý muž z jiné větve té rodiny von Trottů (jeho dědeček byl bratrem hrdiny od Solferina) tento hrdina není šlechtic, ale má dost peněz, a tak se před válkou suverénně pohybuje ve vídeňských šlechtických kruzích

Kapucínská krypta když vypukne válka, tak se narychlo ožení, ale už nestihne naplnit manželství, na východní frontě s přáteli brzy upadne do zajetí a dostanou se až na Sibiř z ruského zajetí sice utečou, ale trvá jim roky, než se jim podaří vrátit zpět do Rakouska když tam hrdina koncem roku 1918 dorazí, císař už leží pochován v Kapucínské kryptě, monarchie se rozpadá a z jeho ženy je navíc zjevně lesbička vlastnící s partnerkou umělecký ateliér S ženou se přece jen pomiluje a hned spolu zplodí syna, ale ona o dítě nemá zájem a hrdina jej musí vychovávat sám má jako většina předválečných šlechtických přátel finanční problémy, protože rodina za války přišla o většinu majetku (investicí do později bezcenných válečných dluhopisů)

Kapucínská krypta kniha končí po Anschlussu, který stárnoucí hrdina odmítá, ale lidé kolem převážně vítají on tedy zamíří za „svým“ císařem do Kapucínské krypty, aby zjistil, že ta je stejně ve chvíli, kdy německá vojska překračují rakouské hranici, zavřená kniha ukazuje, jak v jádru kultivovaní šlechtici přišli po válce o tituly a o majetek, zatímco k moci se v Rakousku dostali různí váleční zbohatlíci ženy se aspoň začaly emancipovat, ale v generaci, která pamatovala Rakousko-Uhersko, zavládl pocit ztráty, smutku a beznaděje

7. září Použité zdroje 1) Joseph Roth. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2) Die Kapuzinergruft. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3) ROTH, Joseph. Radetzkymarsch. Zürich: Diogenes Verlag AG, Hörbuch