RENESANCE MIMO ITÁLII.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renesanční umění v Čechách
Advertisements

Památky Unesco Česká republika.
Renesance.
BOHUMIL MATĚJÍČEK Osobnosti Chyšecka.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Gotické výtvarné umění
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Česká kultura v 16. století renesance
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Německé renesanční malířství
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotické malířství a sochařství
Gotická kultura.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Gotická kultura.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gotické sochařství Gotické sochařství se vyvíjelo po boku arcgitektury. Sochy sloužily především jako doplněk chrámů, a tak sochy většinou zobrazovaly.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Evropská renesance.
Realismus.
RENESANCE A HUMANISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance a humanismus
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Dej2 Renesance a humanismus
RENESANCE V ČECHÁCH U nás tento sloh nebyl nadlouho, pouze v 16.st za vlády Ferdinanda Habsburského, který povolal na přestavbu Pražského hradu italské.
PRAHA – hl. město ČR Mgr. Ivana Antonová.
HABSBURKOVÉ Po roce 1526.
ČESKÉ ZEMĚ.
NAIVNÍ UMĚNÍ.
Giuseppe Arcimboldo Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční a manýristické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Rozvoj klíčových kompetencí
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Gotická malba druhy, ukázky.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Nemecké renesančné maliarstvo
Renesance a humanismus
RENESANCE 15. a 16. století. RENESANCE 15. a 16. století.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

RENESANCE MIMO ITÁLII

ARCHITEKTURA Francie Španělsko Polsko Čechy a Morava Vrcholná díla francouzské renesanční architektury vznikla ve druhé polovině 16. století. Patří k nim přestavba pařížského Louvru. Španělsko Nejmonumentálnější stavbou španělské renesance je zámek a klášter Escorial (4500 místností). Polsko Renesanční sloh je zde spojen s výstavbou a výzdobou zámku Wawelu v Krakově. Čechy a Morava První slohově vyhraněné renesanční dílo je letohrádek v Královské zahradě na Pražském hradě zvaný Belveder. Další památky: Letohrádek Hvězda, Schwarzenberský palác na Hradčanském náměstí, zámky Opočno, Velké Losiny, renesanční náměstí Slavonice, Telč. Sgrafita na domě U minuty.

SOCHAŘSTVÍ Vynikající manýristický sochař Adrien de Vries pracoval od roku 1601 v Praze pro císaře Rudolfa II. a po jeho smrti pro Albrechta z Valdštejna. Pro Rudolfa II. vytvořil například několik bust, známá je i bronzová socha Herkula, Merkur a Psyché. Tomáš Jaroš je znám jako tvůrce Zpívající fontány v Královské zahradě v Praze. Světové proslulosti dosáhli zlatníci a brusiči drahých kamenů, například rodina Miseroniů. Benvenuto Cellini - Slánka Františka I. Protože renesance u nás je spojena především s Rudolfem II., nazýváme toto období dobou rudolfínskou.

MALÍŘSTVÍ Nizozemí Jan van Eyck Spolu s bratrem Hubertem vytvořili nejslavnější malířské dílo Gentský oltář. Známý je i obraz Podobizna manželů Arnolfiniových, Muž v červeném turbanu. Bratři Eyckové malovali již olejovými barvami. Hieronymus Bosch Svým malířským dílem a filosofií se stal výjimečným zjevem na přelomu středověku a renesance. Jeho alegorické a symbolické obrazy jsou plné apokalyptických hrůz, neřestí, cynismu, ale i svérázného černého humoru a vtipu. Dílo: triptych Zahrada pozemských rozkoší Pieter Brueghel starší Autor alegorických výjevů a žánrových scén z holandského života (nápadné množství postaviček v námětu). Dílo: V zemi peciválů, Dětské hry, Stavba Babylonské věže II…

Španělsko El Greco Řecký malíř tvořící ve Španělsku. Jeho styl charakterizují nepřirozeně protáhlé postavy, což je vysvětlováno touhou opustit svět tíže a hmoty a vzepnout se k obloze, směrem, který člověk vždy spojoval s bohem. Dílo: Pohled na Toledo Pohřeb hraběte Orgaze Klanění pastýřů

Německo Albrecht Dürer Grafik, malíř i výtvarný teoretik, největší postava německé renesance. Autor dřevořezů i mědirytin, vynikající portrétista. Dílo: Růžencová slavnost, Autoportrét, Adam a Eva (rytina), Podobizna umělcovy matky Hans Holbein mladší Augsburský malíř a grafik, působí v Basileji a Londýně. Patří k vynikajícím světovým portrétistům: podobizna Erasma Rotterdamského, Vyslanci. Albrecht Altdorfer - Alexandrova bitva Cranach Lucas - Sv. Maří Magdaléna se schránkou na parfém, Podobizna Martina Luthera

Čechy a Morava Mistr litoměřického oltáře. Dílo. Nejvýznačnějším renesančním malířem v Čechách byl Mistr litoměřického oltáře. Dílo. Známé jsou alegorické portréty z rostlin a zvířat, jejichž autorem byl Giuseppe Arcimboldo. Dílo. Hans van Aachen - Portrét Rudolfa II.

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Západní průčelí nádvoří v Louvru

Vnitřní nádvoří Wawelu v Krakově

Zámek Velké Losiny

Klášter Escorial

Náměstí v Telči

Sgrafita na Domě U Minuty (v Praze)

Letohrádek královny Anny, zvaný Belveder

Letohrádek královny Anny, zvaný Belveder

Merkur a Psyché

Podobizna manželů Arnolfiniových

Gentský oltář

Triptych Zahrada pozemských rozkoší (I Triptych Zahrada pozemských rozkoší (I.) Pozemský ráj - levé křídlo Peklo muzikantů - pravé křídlo

Klanění pastýřů

Pohled na Toledo

Pohřeb hraběte Orgaze V tomto obraze spojil autor v duchu manýrismu dva děje: dole probíhá pohřební obřad, nahoře uvítání hraběte v nebi.

Dětské hry

Stavba Babylonské věže

V zemi peciválů

Adam a Eva (rytina)

Autoportrét

Podobizna umělcovy matky

Růžencová slavnost Tento obraz získal do své pražské sbírky císař Rudolf II. a dnes je v Národní galerii v Praze.

Vyslanci

Podobizna Erasma Rotterdamského

Alexandrova bitva

Benvenuto Cellini - Slánka Františka I.

Mistr litoměřického oltáře, oltář litoměřický. Korunování Krista trním.

Hans van Aachen Portrét Rudolfa II.

Sv. Maří Magdaléna se schránkou na parfém

Podobizna Martina Luthera

Mistr litoměřického oltáře Příjezd sv Mistr litoměřického oltáře Příjezd sv. Václava na říšský sněm, freska v kapli sv. Václava v katedrále sv. Víta

Litoměřický oltář

Ortolano (Otočný obraz s mísou zeleniny)

Rudolf II. jako Vertemnus