Kultura na počátku novověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Advertisements

Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Název Renesance v Čechách
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Česká kultura v 16. století renesance
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
RENESANCE A HUMANISMUS
RENESANCE A HUMANISMUS
Dekameron Giovanny Boccaccio.
HUDBA V RENESANCI.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Renesance a humanismus v Itálii
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Renesance a humanismus
LEONADRO DA VINCI.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
České země v době předbělohorské
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
RENESANCE - pokračování
Renesance a humanismus v Čechách
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Renesance.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Kultura na počátku novověku Renesance a humanismus Výtvarné umění Vzdělanost a literatura

Anotace Materiál tvoří 18 slidů, v nichž jsou zachyceny nejdůležitější etapy renesance v oblasti vědy, umění, literatury, vzdělanosti a hudby v Evropě i u nás cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák se seznámí renesancí a její literaturou, uměním použitý materiál: učebnice dějepisu pro 7. roč. SPN a Prodos pro 8. ročník, Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a provádíme zpětnou vazbu pomocí shrnujících otázek na konci prezentace následuje možnost zápisu látky do sešitu

Výtvarné umění zájem člověka o pozemský svět se projevuje i ve výtvarném umění umělci se učí zobrazovat skutečnost realisticky = tak, jak skutečně vypadají využívá se perspektiva = vzdálenější předměty se jeví jako menší a méně barevné častým motivem jsou krajiny zůstávají i náboženské výjevy umělci si velice často a rádi vybírají i náměty z řecké a římské mytologie objevuje se krása nahého lidského těla velice oblíbeným námětem jsou i portréty panovníků, ale i jiných vysoce postavených osobností sochařství – bylo zachováno mnoho antických soch, takže cesta k napodobení antiky byla jednodušší

Vzdělanost a literatura - Evropa touha renesančního člověka po poznávání ideálem se stává všestranně nadaný moudrý člověk ztělesněním ideálu byl Leonardo da Vinci malíř architekt vědec a vynálezce anatom

Leonardo da Vinci Leonardo di ser Piero da Vinci (toskánsky Lionardo) (15. dubna 1452 Anchiano u Vinci – 2. května 1519 Cloux u Amboise) byl všestranná renesanční osobnost. Byl významný malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce a konstruktér.

Vzdělanost a literatura - Evropa za základ vzdělání je považována znalost jazyků latina je stále považována za mezinárodní dorozumívací jazyk vzdělanců studuje se však i řečtina a hebrejština své uplatnění především díky reformaci a překladům Bible získávají i národní jazyky vznikají nové vědní obory studium přírody fyzika chemie botanika anatomie – důležitá nejen pro lékaře, ale i pro umělce astronomie literatura Giovanni Boccaccio – Dekameron William Shakespeare – dramata

Astronomie Mikoláš Koperník přichází s teorií, která popírá dosavadní učení, že středem vesmíru je Země a vše ostatní se kolem ní točí = geocentrická teorie nová teorie říká, že středem vesmíru je Slunce a kolem něj obíhají planety = heliocentrická teorie

Giovanni Boccaccio Giovanni Boccaccio (16. července 1313 v Toskánsku (zřejmě v Certaldu) – 21. prosince 1375 v Certaldu) byl italský renesanční básník a novelista. Je všeobecně považován za zakladatele italské umělecké prózy.

William Shakespeare William Shakespeare (pokřtěn 26. dubna 1564 – 23. dubna 1616) byl významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu.

Vzdělanost a literatura - Čechy lidé kteří v Čechách toužili po vzdělání mohli navštěvovat: Karlovu univerzitu husitská (podobojí) katolickou univerzitu jezuitská = katolická jezuité otevírají řadu gymnázií úroveň „husitské“ univerzity poněkud klesá nastává období nebývalého rozkvětu české literatury především díky vynálezu knihtisku vzniká řada tiskáren – Jiří Melantrich, Daniel Adam z Veleslavína vychází naučná literatura, slovníky, učebnice jazyků, cestopisy nový překlad Bible od jednoty bratrské se stal vzorem pro spisovnou češtinu překlad nebyl z latiny, ale z původních jazyků

Bible kralická Bible kralická je českou[1] tištěnou biblí, kterou z původních biblických jazyků (hebrejštiny, aramejštiny a řečtiny) přeložili překladatelé a teologové původní Jednoty bratrské. Svůj název dostala podle místa vytištění, kterým byly jihomoravské Kralice. Je to první český překlad bible z původních jazyků, nikoli z latinské Vulgáty.

Hudba obliba vícehlasých skladeb, kdy jedna melodie je hlavní a ostatní hlasy ji doplňují skládají se mše obliba instrumentálních skladeb oblíbeným nástrojem je loutna šlechta si vydržuje na svých dvorech dvorské kapely skladatelé: Adam Michna z Otradovic, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic

Renesance a humanismus – Výtvarné umění, vzdělanost a literatura, hudba Zápis

Renesance a humanismus – Výtvarné umění, vzdělanost a literatura, hudba realistické zobrazování světa perspektiva náměty: náboženské výjevy, portréty, náměty z mytologie, lidské tělo sochaři tvoří podle antických předloh Vzdělanost a literatura touha poznávat ideálem je všestranně nadaný moudrý člověk Leonardo da Vinci = ztělesnění ideálu člověka nutnost znalosti jazyků studium nových věd: fyzika, chemie, botanika, astronomie vznikají knihy, které se čtou dodnes: Dekameron (Boccaccio), Shakespearova dramata

Renesance a humanismus – Výtvarné umění, vzdělanost a literatura, hudba Situace v Čechách možnost vzdělání na Karlově univerzitě nebo na katolické jezuitské univerzitě nutnost znalosti latiny rozkvět českého jazyka a literatury díky knihtisku Jiří Melantrich Daniel Adam z Veleslavína nový překlad Bible = Bible kralická vznikl z původních textů ne z latinské Vulgaty vzor pro moderní češtinu Hudba vícehlasé skladby instrumentální skladby dvorské kapely loutna

Shrnující otázky Kdo byl ideálem renesančního člověka? Které cizí jazyky se studovaly? Najděte, proč zrovna tyto. Proč došlo k rozvoji národních jazyků v literatuře? Které nové vědní obory vznikly? Existují dodnes? Co nového přinesla astronomie? Proč jsou některá renesanční díla dodnes oblíbená? Na jakých školách mohli lidé v českých zemích studovat? Jakým jazykem se vyučovalo? Co podpořilo rozvoj české literatury? Proč myslíte, že překladatelé Bible kralické nechtěli vycházet z latinského překladu Bible? Jaký význam měl nový překlad Bible? Jak se liší renesanční vícehlas od staršího vícehlasu?