Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro začátek něco lehčího
Advertisements

(instance konkrétní třídy)
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Martin Holý.  HTML  xHTML  CSS  JavaScript  PHP.
Programování funkcí v Excelu
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. Jazyk PHP (Hypertext PreProcessor) je intepretovaný jazyk určený pro web. Je celkem jednoduchý, snadno přenositelný.
Ing. Jan Mittner Rozšíření modelu 2. Vazba 1:n 3. Vazba m:n 2.
Pole, ukazatele a odkazy
ÚVOD DO CPP 7 Dědičnost - pokračování
Konstanty jsou datové objekty jejich hodnoty nelze v programu měnit Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA = “Zadej.
PJV151 Vnořené a vnitřní členy mohou být členy tříd a interfejsů. Je-li X obalem Y a Y je obalem Z, pak Z získá jméno X$Y$Z - kompilací vzniknou classy.
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Návrh a tvorba WWW Cvičení 6
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
Hashovací tabulky v Lua
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
PROGRAMOVÁNÍ V PHP PERSONAL HOME PAGES. 2 PHP JE SKRIPTOVACÍ JAZYK PRO TVORBU DYNAMICKÉHO WEBU A JEHO POČÁTKY SPADAJÍ DO ROKU HISTORIE PAN RASMUS.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
PB161 Jmenné prostory, I/O proudy PB161 | Jmenné prostory, IO proudy PB161 – Programování v jazyce C++ Objektově Orientované Programování.
Softwareová architektura
PHP – Základy programování
Objektové orientované programování Objektově orientované problémy v PHP Lukáš Masopust 2008.
Objektové programování
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Tomáš Janda
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B20 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
Maturitní okruh 22: Úvod do HTML. Značkovací a klasické jazyky Klasické: převládá strukturovaný text (programovací kód), skripty jsou prováděny na straně.
Proměnné v PHP Každý programovací jazyk pracuje s nějakými hodnotami. To, do čeho se tyto hodnoty ukládají, se nazývá proměnné. Každý programovací jazyk.
PHP Úvod do programování Kontaktní údaje: Ing. Antonín Skopec
Návrh a tvorba WWW Cvičení 4
Jazyk PHP Programovací jazyk PHP (Hypertext preprocessor) je skriptovací jazyk, který běží na straně serveru. KLIENT - SERVER Server posílá do vašeho počítače.
Dokumentace objektů a zveřejnění funkcí
Konstanty u jsou datové objekty u jejich hodnoty nelze v programu měnit u Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA.
VISUAL BASIC PRALG.
KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.
Dílna Caché II. CSP pro pokročilé Tomáš Vaverka. Zdroje HTML Tag Reference v sekci Reference Material v dokumentaci Caché HTML Tag Reference v sekci Reference.
Návrh a tvorba WWW Cvičení 5
Úvod do JavaScriptu JavaScript je p JavaScript je programovací jazyk, který se používá na webových stránkách. JavaScript je typu KLIENT - KLIENT To znamená,
13/04/20151 Datový typ třída – class (1) Datový typ definovaný uživatelem Poskytuje mechanismus pro modelování entit, s nimiž manipulují aplikace Charakterizuje.
Metodika objektového přístupu při tvorbě překladačů. Marek Běhálek Informatika a aplikovaná matematika FEI VŠB-TU Ostrava.
Úvod do PHP IZI 228.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B10 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření prosinec.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
FEL Komunikátor. Memory Leak program konsumuje operační paměť, kterou neumožňuje uvolnit o uvolnění paměti stará Garbage Collector ▫plně v režii Java.
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
PHP a Webové služby Jan Růžička Institute of geoinformatics VSB-TU Ostrava 17.listopadu, Ostrava-Poruba,
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. VYUŽITÍ JAZYKA Programování dynamických internetových stránek a webových aplikací vytvoření šablony webu kniha návštěv.
PHP Stručný úvod.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
PHP ● Personal Home Page ● PHP: Hypertext Preprocessor.
ZPRACOVÁNÍ VSTUPŮ POST a GET. METODY ZPRACOVÁNÍ VSTUPŮ 2.
Makra v Excelu syntaxe. Zápis nahraného makra SubEnd Sub O klíčová slova Sub a End Sub – začátek a konec makra O komentáře O text za znakem ', až do konce.
školák Piš a sdílej své sešity, jednoduše, rychle, v pohodě.
Programovací jazyk JavaScript
Programovací jazyk JavaScript
Ovládání interaktivity
Internetové publikování Dynamické HTML
Moderní didaktické technologie a zdroje informací
TNPW1 JavaScript Ing. Jiří Štěpánek.
Čo je PHP- PHP (PHP: Hypertext Preprocessor) je populárny open source (prístupné zdrojové kódy) skriptovací programovací jazyk Používa najmä na programovanie.
Web Application Scanning
C# přehled vlastností.
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Transkript prezentace:

Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP

PHP PHP (Hypertext Preprocessor) je skriptovací jazyk sloužící převážně k tvorbě dynamických webových stránek. Poslení produkční verze je verze 5. Syntaxe vypujčená z C, Javy a Perlu. Automatická deklarace proměnných při prvním použití (8 typů – boolean, integer, float, string, array, object, resource, NULL ). Široká řada knihoven funkcí pro práci s řetězci, databázem, grafikou, matematickými funcemi, atd. Charakteristika –nekomerční produkt, open source –podobný princip jako u ASP –vkládání kódu do HTML –nezávislost na platformě –nezávislost na webovém serveru

Vývoj PHP PHP/FI (Personal Home Page Tools/Forms Interpreter) autorem je Rasmus Lerdorf, základ perl PHP/FI 2.0 druhá implementace v C, přístup k databázím, nainstalováno na 1% serverů PHP 3.0 ( PHP: Hypertext Preprocessor) kompletně přepracovaná nová verze autory Andi Gutmans, Rasmus Lerdorf, Zeev Suraski, podpora objektů, podpora mnoha databází, nové knihovny PHP 4.0 (Zend - ZEev aNDi) nový engine Zend (Zeev aNDi), HTTP session, celkové rozšíření jazyka PHP 5.0 nový engine Zend II (nový objektový model), podpora XML (DOM), SimpleXML extension, SOAP extension, podpora MySQL 4.1, stream a socket

Oblíbenost PHP

Základy jazyka - proměnné Proměnné –nemusí se deklarovat –značí se symbolem $ a pak písmeno (A-Za-z) nebo podtržítko (_) Nepřímé odkazy na proměnné Nepřímé odkazy je skriptovací Správa proměnných –isset() – vrací true, pokud byla proměnná v prostředí deklarována –unset() – ruší deklaraci proměnné (uvolňuje paměť) –empty() – vrací true, pokud proměnná nebyla deklarována, nebo její hodnota se rovná false $jmeno = ‘Lukas’; $$jmeno = ‘Cegan’; echo $Lukas; //Cegan if (isset($jmeno)) { echo $jmeno; }

Základy jazyka – datové typy Superglobální proměnné –$_GET[] – proměnné z url –$_POST[] – proměnné z těla http zprávy –$_COOKIE[] – cookie soubory od klienta –$_ENV[] – proměnné proměnného prostředí –$_SERVER[] – proměnné webového serveru Datové typy –Celá čísla, reální čísla, řetězce, logické hodnoty, prázdné hodnoty, pole, prostředky echo $_ENV; $cislo = 10; //cele cislo $realne = 10.5; //realne cislo $retezec = “text”; //retezec $pravda = false; //logicka hodnota $hodnota = NULL; //prazdna hodnota $pole = array(1,2,3) //pole

Základy jazyka - operátory Binární operátory +, -, *, /, %,. Operátory přiřazení =, +=, -=, *=, /=, %=, ^=,.=, &=, |=, >= Operátory porovnání ==, !=, >, =, <=, ===, !== Logické operátory &&, ||, xor Bitové operátory &, |, ^ Operátory negace !, ~ Inkrementační/dekrementační operátory ++, --

Základy jazyka – řídící struktury Větvení (if, switch) Cykly (while, do while, for) Zahrnování kódu (include, require, eval) if (true) { echo ‘true’; } else { echo ‘false’; } $i = 10; while ($i>0) { echo --$i; } for ($i=0; $i<10; $i++) { echo $i; } include “muj_soubor.php”; switch ($hodnota) { case 1: echo ‘jedna’; break; case 2: echo ‘dva’; break; default: echo ‘nenalezeno’; break; }

Základy jazyka – funkce Syntaxe function název_funkce (argument1,…) { blok příkazů return; } Kontext – proměnné použité ve funkci jsou vně funkce nedostupné. Pokud chceme, aby byla proměnná dostupná i vně, je potřeba využít globální pole ($_GLOBALS[]), nebo klíčové slovo global. Návratová hodnota – návrat výsledku funkce zajistíme příkazem return, pro návrat adresy v paměti, kde je proměnná uložená je nutné při definici názvu funkce začínat znakem & (návrat odkazem). Deklarace argumentů funkce –Předávané hodnotou – function($x, $y) {… –Předávané odkazem – function(&$x) {… –Implicitní argumenty – function($x, $y = 1) {… Statické proměnné – proměnné, jenž zůstávají v platnosti mezi jednotlivými voláními funkce. Deklarace prostřednictví static. function soucet ($x, $y) { return $x+$y; }

OOP v PHP Deklarace třídy Deklaraci třídy (šablony objektu) provádíme prostřednictvím klíčového slova class, následuje název třídy a ve složených závarkách uvádíme seznam vlastností a metod. Tvorba objektů Instance objektů vytváříme pomocí klíčového slova new. Construktor, Destruktor Při vytvoření instance třídy je alokován v paměti prostor, dojde k vytvoření kopie všech vlastností třídy a je vykonán konstruktor (je-li definován). Destruktor je naopak vykonán v okamžiku kdy je objekt odebrán z paměti. $instance = New MojeTrida(); class MojeTrida { //seznam vlastnost function __construct() {... } //seznam metod function __destruct() {... }

Metody a vlastnosti objektu Metody a vlastnosti objektu jsou dostupné prostřednictvím speciální proměnné $this, která je odkazem na objekt. Za tuto proměnou lze pomocí zápisu „-> název“ přistupovat k vlastnostem i metodám objektu. Základními modifikátory pro přístup k vlastnostem a metodám jsou v PHP: public, protected, private. $this->mojeMetoda(); class MojeTrida { public $v = “Veřejný člen”; protected $c = “Chráněný člen”; private $s = “Soukromý člen”; public function vMetoda() {... } protected function cMetoda() {... } private function sMetoda() {... }

Statické metody a vlastnosti Statické metody a vlastnosti nepatří instancím, ale třídám. Deklarují se pomocí klíčového slova static. Dostupné jsou pomocí zápisu „jméno třídy::název vlastnosti/metody“. Uvnitř třídy lze použít identifikátor self. class MojeTrida { static $statickaVlastnost = 0; static function sV1() { self::sV2; } static function sV2() { echo “Statická metoda”; } MojeTrida::$statickaVlastnost++; MojeTrida::$sV1();

Konstanty třídy Konstanty lze ve třídě definovat pomocí klíčového slova const. Názvy konstant se píši velkými písmeny. Práce s konstatntami je stejná jako s statickými vlastnostmi, nenáleží třídě, ale instanci. Konstanty nelze měnit ani odstranit. class MojeTrida { const BARVA = “modrá”; const CISLO = 1; static function tisk() { echo self::BARVA; } echo MojeTrida::CISLO;

Autoload tříd Funkce __autoload() zahrnuje do kódu automatickým způsobem třídy. Aplikace může obsahovat pouze jeden výskyt této funkce. MojeTrida.php autoload.php index.php class MojeTrida { const CISLO = 1; static function tisk() { echo self::CISLO; } function __autoload ($trida) { require_once (“/class/”.$trida.“.php”); } require_once “autoload.php”; MojeTrida::tisk();