Renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
RENESANCE A HUMANISMUS
Poznej obraz podle detailu
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
RENESANCE.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
LEONADRO DA VINCI.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Berenika Králíková. * Obrázek 1 * Obrázek 2 * Obrázek 3 * Obrázek 4 * Řešení a seznam zdrojů.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik lineární perspektivy
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance a humanismus VY_32_INOVACE_23-04 Renesance a humanismus 1/ Renesanční umění

Renesance (z it. rinascita – znovuzrození) – umělecký směr, vychází z humanistického světového názoru Kolébkou Itálie – 14. století zejména Florencie a Řím

Návrat k Antice – důraz na individualitu – jednotlivce každý jedinec je vybaven rozumem, ten je povinen během života rozvíjet Důraz na vzdělanost a aktivnost člověka

Periodizace renesance Trecento (14. století) – raná renesance umělci: Dante Alighieri (1265-1321), Francesco Petrarca (1304-1374), Cola di Rienzo; Giotto di Bondone – malíř

Dante Alighieri (G. di Bondone) Francesco Petrarca Autor: Fernando S. Aldado, Název: Dante-alighieri.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dante-alighieri.jpg Autor: Gabor, Název: Francesco Petrarca.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francesco_Petrarca.jpg

Quatrocento (15. století) – klasická (vrcholná) renesance Florencie – zde vládne od r. 1434 bankéřský rod Medici tzv. románská renesance, zakladatelem Fillipo Brunelleschi Leon Batista Alberti – albertinský styl

Kupole Santa Maria del Fiore (F. Bruneleschi) Autor: Halicki Název: Florence italy duomo.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Florence_italy_duomo.jpg

Průčelí Santa Maria Novella (L. B. Alberti) Autor: Carla Nunziata Název: Santa Maria Novella.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Santa_Maria_Novella.jpg

Cinquecento (16. století) – pozdní renesance (manýrismus) římská renesance (sponzorem papež), benátská renesance Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarotti, Sandro Botticelli, Raffael Santi, Tizian

Strop Sixtinské kaple (Michelangelo) David (Michelangelo) Strop Sixtinské kaple (Michelangelo) Autor: Rico Heil, Název: David von Michelangelo.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:David_von_Michelangelo.jpg Autor: Aaron Logan, Název: Lightmatter Sistine Chapel ceiling.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lightmatter_Sistine_Chapel_ceiling.jpg

Zrození Venuše (S. Botticelli) Autor: Google Art Název: Sandro Botticelli - La nascita di Venere - Google Art Project - edited.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg

Leonardo da Vinci – 1452-1519 „renesanční člověk“– vynálezce, přírodovědec, malíř, sochař, architekt, skladatel, spisovatel Florencie a Miláno Malíř – Poslední večeře, Madona ve skalách, Mona Lisa, Proporce lidské postavy

Kodexy – knihy – poznámky o Leonardově bádání Vynálezy – rogalo, vrtulník (pravděpodobně nefunkční), anemometr – směr větru, náčrty padáku vylepšení beranidla, primitivní tank – koňský pohon, dělo, záchranný kruh, dýchací přístroj.

Autoportrét (Leonardo) Proporce lidské postavy (Leonardo) Autor: Web Gallery of Art, Název: Leonardo da Vinci - Self-Portrait - WGA12798.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leonardo_da_ Vinci_-_Self-Portrait_-_WGA12798.jpg Autor: Luc Viatour, Název: Da Vinci Vitruve Luc Viatour.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg

Poslední večeře (Leonardo) Autor: http://www.haltadefinizione.com/ Název: Última Cena - Da Vinci 5.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/SouborÚltima_Cena_-_Da_Vinci_5.jpg

Znaky renesance 1/ Návaznost na antickou tradici Snaha navázat přímo na Řecko a Řím, odstřihnout se od středověku (pojem „středověk“) 2/ Důraz na člověka, individuum x kolektivní motivy (např. roste význam autorů – podepisována díla)

3/ důraz na rozum a poznání, vzdělání x víra (např 3/ důraz na rozum a poznání, vzdělání x víra (např. věrné zobrazení postav, perspektiva, vědecké poznatky, zaměření na pozemský život) 4/ literatura v národních jazycích

Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel