Hinduismus Lukáš Rozsypal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

KASTY.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
HINDUISMUS.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Hinduismus Daniela Roreitnerová.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Starověká Indie 6. ročník
Náboženství v Indii I. Název školy
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Indie – Hinduismus a kastovní systém
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Starověká Indie Petr Machala.
Oficiální název: भारत गणराज्य (Bhārat Ganarājya)
Kultura starověké Indie
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_16 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:6.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HINDUISMUS_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
náboženství staré Číny a Japonska
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Digitální učební materiál
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
INDIE.
Indie Uč. str
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Hinduismus Lukáš Rozsypal

Hinduismus Vznik: 15. století, Indie Rozšíření: Indie, Nepál, Srí Lanka Nejde jen o náboženství, ale i o filosofii Slovo Hinduisti pochází od Íránců a znamená „Ti, kteří žijí za Indem“ (za řekou Indus)

Historie Základní myšlenky celé indické filozofie se poprvé objevují v podobě véd (znalosti) v 15. - 9. stol. př. n. l. Upanišády jsou nejstarší filozofické texty, ze kterých čerpají: Hinduismus Buddhismus, který se od hinduismu oddělil Hinduismus se rozdělil na tři hlavní směry: Jsou to védánta, mímánsá a jóga

Historie Od 3. stol. př. n. l. začal filozoficky plodnější buddhismus zatlačovat hinduismus. Teprve po tisíci letech přinesl oživení hinduismu filozof Šankara, který kolem roku 800 n. l. přepracoval védántu a udělal z ní hlavní proud hinduismu. Šankara především rozvinul starou upanišádovou teorii o jednotě lidské duše (átmanu) s univerzální duší vesmíru (brahmanem). Ve skutečnosti existuje pouze a jedině brahman. Hmotný svět je pouhá iluze, z níž se můžeme osvobodit když poznáme, že jsme nedílnou součástí brahmanu.

Indická vzdělanost Hinduisté dosáhli výborných výsledků v matematice a jazykovědě Jazyk starých Indů (sanskrt) je možná nejdokonalejším jazykem Velmi snášenliví vůči jiným názorům, protože jsou přesvědčeni, že pravda není jediná, ale že je potřeba ji hledat.

Hlavní otázky a myšlenky Lidská duše je nesmrtelná. Každý člověk i zvíře se po smrti reinkarnuje v něco nebo někoho jiného, od hmyzu po kněží, podle zásluh v předchozím životě. Je naše vědomí individuální a nebo jsme všichni součástí nějaké veliké kosmické inteligence? Hmotný svět je pouhá iluze (mája), z níž se člověk musí probrat. Záležitosti tohoto světa mají druhořadý význam (hlavní je nadpřirozená existence) Zdůraznění správné cesty života – dharmy 

Indická společnost Rozdělení do kast (varn). Vznik: příchod Árjů do Indie bráhmani = kněží kšatrijové = bojovníci vaijšové = řemeslníci a obchodníci šúdrové = služebníci první tři kasty (plnoprávné): Árjové šúdrové (neplnoprávná): původní obyvatelstvo získaných území

Bohové Hinduismus uctívá mnoho bohů a bohyň (patrně proto, že vznikl splynutím mnoha kulturních tradic) Každé božstvo představuje jinou stránku či jiný projev univerzálního bytí – brahmanu Bohové jsou antropomorfní a zoomorfní, bývají opatřeni více končetinami (hlavami)

Hlavní bohové: Šiva, Višnu, Brahma Charakteristické postoje a předměty (atributy) Vyskytují se ve více vtěleních = inkarnacích (avatarech) Užívají charakteristické (jízdní) zvíře – váhanu … to vyjadřuje spojení s přírodou a současně moc nad zvířecí silou

Šiva = tvořitel i ničitel zobrazován jako sedící, zdobený květinami, značkou na čele, jindy tančící v ohnivém kole drží trojzubec jede na psu, býku Šiva tančící v ohnivém kole

Višnu = udržovatel vesmíru zobrazován stojící i ležící (na hadovi v oceánu) drží mušli, žezlo, kotouč, lotos jede na Garudě či hadu Krišna Garuda – s orlími rysy, znak Thajska

Brahma = stvořitel čtyřhlavý: 4 světové strany, 4 védy (5. hlavu mu srazil Šiva) sedící v tureckém sedu s posvátným textem, růžencem, nádobou na svěcenou vodu, lžící jede na huse nebo labuti

Pomocní bohové Ganéša, sloní hlava = odstraňuje překážky, plní tužby Hanuman, opičí muž = symbol hrdinství, síly i oběti Kálí, bohyně Matka = symbol zoufalství, zkázy, ale i naděje Lakšmí, usmívající se, sedící na lotosu = patronka štěstí, dárkyně bohatství Existují i další bohové, např.: Kartikkéja, Durga, Apsary

Chrámy Ústřední věž značí posvátnou horu, domov božstev Svatostánek (uvnitř) – obsahuje podobu božstva jako v lůně Brány a ohrazení – vymezují hranici mezi běžným světem a posvátným místem

Kultovní úcta (púdža) Modlitba Zpěv manter – k nimž patří i Óm (A-U-M), které symbolizují podstatu světa a trojici hlavních bohů Přinášení obětí (obětin) a zdobení soch bohů

Kultovní úcta (púdža) Modlitba Zpěv manter – k nimž patří i Óm (A-U-M), které symbolizují podstatu světa a trojici hlavních bohů Přinášení obětí (obětin) a zdobení soch bohů

Kultovní úcta (púdža) Modlitba Zpěv manter – k nimž patří i Óm (A-U-M), které symbolizují podstatu světa a trojici hlavních bohů Přinášení obětí (obětin) a zdobení soch bohů

Kultovní úcta (púdža) Domácí svatyně Je středem domácnosti Předkládají se v ní obětiny božstvům, ovoce, květiny, kadidlo Dým kadidla nese poselství k nebesům

Poutě na svatá místa Váránasí – brod přes řeku Gangu Posvátnou vodou smývají své hříchy po vlnách nechávají plynout popel zemřelých = symbolické místo sepjetí s oním světem

Tradice asketů Součástí hinduistické kultury je tradice sádhu Sádhu = následovníci Šivy, svatí mužové, žijící asketickým životem Mají linky na čele rohy na holi

Tradice asketů …ale někteří si tolik neodříkají