Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Advertisements

UCHO Marcela Hanáková.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Název Pohlavní soustava - ženská Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Název LIDSKÁ KOSTRA – STAVBA, VÝVOJ, RŮST A SPOJENÍ KOSTÍ
Název Doprava – rozdělení a charakteristiky Předmět, ročník
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Název Sídla - městská sídla Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název Soustava kožní Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Vylučovací soustava Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Pohlavní soustava - mužská Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Název TRÁVÍCÍ SOUSTAVA Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast Biologie člověka Anotace Prezentace na téma sluchové ústrojí, obsahuje úkoly a jejich řešení Klíčová slova ucho, Cortiho orgán, osinkové buňky, hlemýžď, ochrana sluchu Autor Mgr. Tomáš Pospíšil Datum březen 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

sluchové ústrojí Smyslová soustava Po1 DUM č. 16

Úvod uložen v kosti skalní – součást kosti spánkové, kostěný labyrint, blanitý labyrint – hlemýžď podnět = tlakové vlny  vnímaná frekvence 16-20 000 Hz  stáří pokles citlivosti až na 5 000 Hz  orgán – ucho dělení: zevní, střední a vnitřní

Zevní ucho boltec zevní zvukovod elastická chrupavka mazové žlázy bubínek: membrána 0,1 mm silná 

Střední ucho sluchové kůstky Eustachova trubice kladívko kovadlinka oválné okénko sluchové kůstky kladívko kovadlinka třmínek Eustachova trubice a) bubínek, b) kladívko, c) kovadlinka, d) třmínek, e) střední ucho Obr. 1 Střední ucho

Vnitřní ucho hlemýžď, polokruhovité chodby, kulový a vejčitý váček přední kanálek zadní kanálek boční kanálek vestibulum kulovitý váček hlemýžď, polokruhovité chodby, kulový a vejčitý váček  hlemýžď: 35 mm dlouhý Obr. 2 Vnitřní ucho Popište části vnitřního ucha ŘEŠENÍ

Vnitřní ucho dvě membrány ho dělí po délce na 3 prostory patro předsíňové (scala vestibuli) patro střední (scala media) patro bubínkové (scala tympani)  patro předsíňové a bubínkové obsahuje perilymfu patro střední endolymfu a Cortiho orgán 

Vnitřní ucho 1. patro předsíňové 2. patro střední 3. patro bubínkové Reissnerova membrána 1. patro předsíňové 2. patro střední 3. patro bubínkové   4. Sluchový nerv 6. Tektoriální membrána 7. Osinkové buňky 8. Bazální membrána Obr. 3 Cortiho orgán Obr. 4 Vlákna osinkových buněk

Vnitřní ucho – přenos zvuku zevní zvukovod → rozkmitání bubínku → sluchové kůstky  oválné okénko → perilymfa předsíňového patra  Reissnerova membrána → endolymfa  tektoriální membrána → smyslové buňky Cortiho orgánu  bazální membrána → perilymfa bubínkového patra  okrouhlé okénko → Eustachova trubice

Poruchy sluchu hluchota ucpání zvukovodu ušním mazem poškození bubínku poruchy vnitřního ucha nebo nervu od narození dlouhodobé vystavení silnému hluku degenerace ušních struktur věkem 

Zdroje Obr. 1 Střední ucho [cit. 2014-04-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trommelfell.png Obr. 2 Hlemýžď [cit. 2014-04-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sluchové_kůstky Obr. 3 Cortiho orgán [cit. 2014-04-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license. na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cortis_organ_stor.png Obr. 4 Vlákna osinkových buněk [cit. 2014-04-01]. Dostupný pod licencíPublic domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stereocilia_of_frog_inner_ear.01.jpg Informace JELÍNEK, Jan a ZICHÁČEK Vladimír. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 3., dopl. a opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 551 s., [38] s. barev. obr. příl. ISBN 80-718-2070-9.