ROZTOKY Obr. 1 Obr. 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Metody dělení složek směsí
Roztok, hmotnostní zlomek
TŘÍDĚNÍ CHEMICKÝCH PRVKŮ I. Chemie 8. ročník
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2.0. CHEMIE CHEMIE STUDUJE VLASTNOSTI A PŘEMĚNY LÁTEK. VYUŽÍVÁ K TOMU RŮZNÉ POSTUPY, PŘEDEVŠÍM POZOROVÁNÍ, MĚŘENÍ A POKUSY OBORY CHEMIE : ANORGANICKÁ,
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
SLOŽENÍ LÁTEK Chemie 8. ročník
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
ALKANY Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/12
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
TEPLO A CHEMICKÉ REAKCE
BENZÍN Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/13
CHEMIE ROZTOKY.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
REAKTIVITA KOVŮ Chemie 9. ročník
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
VY_32_INOVACE_07.2/18 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5. KVĚTNA 76, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ Chemie 9. ročník.
zpracovaný v rámci projektu EU
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
R O Z T O K Y.
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hmotnostní zlomek složky směsi
Roztoky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ÚVOD DO CHEMIE.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
UHLOVODÍKY Chemie 9. ročník
VY_32_INOVACE_07.3/01 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5. KVĚTNA 76, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE KARBONYLOVÉ SLOUČENINY Chemie 9. ročník.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
VYUŽITÍ REDOXNÍCH REAKCÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
CHEMICKÁ REAKCE-PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Chemické výpočty II.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_06
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

ROZTOKY Obr. 1 Obr. 2

Roztoky Roztok je stejnorodá směs rozpouštědla a rozpuštěné látky. Rozpouštědlo je zpravidla látka kapalná (voda, líh, benzín), ve které se daná látka rozpouští za vzniku roztoku. Rozpuštěná látka může být pevná (sůl-slaná voda), kapalná (ovocný koncentrát-voda) a plynná (oxid uhličitý-voda). Vodné roztoky – rozpouštědlem je voda.

Roztoky Nasycený roztok – při určité teplotě se již více látky nerozpustí. Nenasycený roztok S rostoucí teplotou roste rozpustnost pevných látek (ohřívání pracího roztoku v pračce). S rostoucí teplotou klesá rozpustnost plynných látek (teplota vody v akváriu).

Složení roztoků Složení roztoku se vyjadřuje množstvím rozpuštěné látky v roztoku. Složení roztoku se vyjadřuje poměrem hmotnosti rozpuštěné látky ke hmotnosti roztoku pomocí chemické veličiny hmotnostní zlomek (w). * 100 % m – hmotnost roztoku m(s) – hmotnost složky

Složení roztoků Poměr jednotlivých složek v roztoku označujeme jako koncentrace roztoku. Koncentraci roztoku udává hmotnostní zlomek (procentová koncentrace). Koncentrovaný roztok je roztok s vysokou koncentrací rozpuštěné látky. Zředěný roztok je roztok s nízkou koncentrací rozpuštěné látky.

Příklad – hmotnostní procenta 8 % ocet znamená: 100 částí roztoku = 8 částí kyseliny octové + 92 částí vody 100g roztoku octa = 8 g kys. octové + 92 g vody 38 % kyselina sírová v autobaterii znamená: 100 částí roztoku = 38 částí kyseliny sírové + 62 částí vody 100 g roztoku kys. sírové = 38 g kys. sírové + 62 g vody

Ředění roztoků Ředění roztoků znamená snižování hmotnostního procenta složky v roztoku přidáním určitého množství rozpouštědla. Směšovací pravidlo:

Příklad: Zřeď 30 % peroxid vodíku na 3 % roztok, aby mohl být použit na dezinfekci rány. peroxid vodíku : voda w1 = 30 % w3 – w2 = 3 w3 = 3 % w2 = 0 % w1 – w3 = 27 w3 – w2 : w1 – w3 = 3 : 27 m1 : m2 = 1 : 9 1 díl peroxidu a 9 dílů vody

Příklad: Připrav 240 ml 3 % vodného roztoku potravinářského octa (8 %). ocet : voda w1 = 8 % w3 – w2 = 3 w3 = 3 % w2 = 0 % w1 – w3 = 5 w3 – w2 : w1 – w3 = 3 : 5 m1 : m2 = 3 : 5 3 díly octa a 5 dílů vody

Použité zdroje: BENEŠ, Pavel a kol.Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. Praha:Fortuna,2003. ISBN 80-7168-879-7. Wikipedie, Internetová encyklopedie [online]. Praha, 2002 [cit. 2011-07-15]. Dostupné z WWW: <http://www.wikipedia.cz>. Snímek 1:Chemické pokusy - hravě i doma: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Chemické pokusy - hravě i doma:. Dostupné z WWW: <http://www.chempokusy.webzdarma.cz/obrazky/chemik1.JPG>. Snímek 2: obrázek 2:Chemické pokusy - hravě i doma [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Chemické pokusy - hravě i doma:. Dostupné z WWW: <http://www.chempokusy.webzdarma.cz/obrazky/chemik2.JPG>. Snímek 4:ZŠ Školní 226 Kaplice: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. ZŠ Školní 226 Kaplice:. Dostupné z WWW: <http://www.vyukovematerialy.cz/chemie/rocnik8/ws.jpg>. Snímek 7:Chemie krokem - 3.lekce: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Chemie krokem - 3.lekce:. Dostupné z WWW: <http://www.mojeskola.cz/Vyuka/Php/Learning/images/krizovepravidlo.gif>.