Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NATURA 2000 ochrana ptačích oblastí na Moravě
Advertisements

Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Voda ve všech skupenstvích
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Význam malých vodních ploch pro krajinu
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Genetické inženýrství
Znečištění moří, nadměrný rybolov
Den Země – svátek planety
Přírodní rezervace na území Ostravy
Ptáci v okolí lidských sídel
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Organizace ochrany přírody v ČR
Sluneční soustava Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.12
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Potravní vazby rostlin a živočichů
DOMÁCÍ EKOLOGIE – nadměrná spotřeba
ČR – Hlavní město Praha VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.59 Mgr. Kosík Lukáš
geneticky modifikované rostliny
Životní podmínky organizmů
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Domácí ekologie – pitná voda
Projekt introdukce orlů skalních v Beskyd e ch Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód:
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd
Kvalita ovzduší a pitné vody Ostravska Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
Geneticky upravované potraviny Mazurová, Jeřábková, Vančurová, Kuttelwascherová.
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Plevele polí a luk Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.18
Význam hub a mechů v ekosystému
Výživa rostlin - fotosyntéza
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Domácí zvířata – druhy, chov
Třídění rostlin - stonek
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Geneticky modifikované organismy
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Evropa: západní Evropa
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Měření délky a hmotnosti
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
DOMÁCÍ EKOLOGIE – ODPADY A KONZUMNÍ SPOLEČNOST
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Stavba těla hub, rozmnožování
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
CHOV ŽIVOČICHŮ V BYTĚ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.17.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Jedovaté rostliny kolem nás
Genové dělo.
Česká republika: hospodářství, zemědělství
Česká republika: hospodářství, zemědělství, průmysl
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Transkript prezentace:

Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.33 Vzdělávací oblast: genetika rostlin Autor: Mgr. Aleš Hruzík Jazyk: český Očekávaný výstup: žák správně definuje základní probírané pojmy a jejich vzájemné vztahy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: sedmý ročník základní školy

Člověk a rostlina – genetické manipulace S pokrokem vědy začal člověk geneticky modifikovat rostliny Tyto rostliny se označují jako GM rostliny Genetické zásahy jsou dvojího typu: 1. Náhodně vyvolané mutace pomocí záření, chemikálií Cílené změny dosažené vnesením cizího genu jiného organizmu nebo „vypnutí“ původního genu Geneticky upravené rostliny mohou mít neobvyklé vlastnosti. Dnes se již běžně používají (např. sója, kukuřice, bavlna …) Většinou je cílem zvýšit produkci plodin, odolnost proti škůdcům a chorobám. Někdy jde pouze o pokus – na obrázku vidíte tabák obohacený genem světlušky, který umožňuje světélkování [1 - zdroj ].

Člověk a rostlina – genetické manipulace Genetické manipulace dnes zvyšují úrodu mnoha plodin Mají velký potenciál pomoci lidstvu zvýšit produkci potravin Vědci mohou úpravou genů docílit mnoha výsledků: – Rostliny získají odolnost vůči hmyzu, herbicidům, plísním a virům – Zrychlení růstu, zvýšení počtu a velikosti plodů nebo jejich složení – Rostliny produkují léčivé látky nebo vakcíny – Rostliny jsou odolnější proti negativním přírodním podmínkám (sucho, slanost, chlad) Podzemnice olejná (upravená) na obrázku v levé misce je odolná proti napadení larvou škůdce. Což se o nemodifikované rostlině (vpravo) říci nedá [1 - zdroj ].

Rizika a nevýhody genetické manipulace I přes nesporné přínosy GM rostlin má genetická manipulace mnoho odpůrců, i když někdy jde jen o peníze Obecně velká část společnosti odmítá jakékoliv zásahy do genů organizmů rostliny nevyjímaje Protože stále víme o genech velmi málo, jsou podobné zásahy do genetické výbavy rizikové a proto jsou všechny produkty GM rostlin přísně kontrolované Existuje možnost, že by upravené rostliny mohly působit negativně na člověka a způsobit degeneraci Některé typy GM rostlin jsou u nás zakázané, jiné jako brambory Amflora jsou určeny pouze k průmyslovému využití

Člověk a rostlina – genetické manipulace Genetické manipulace mohou člověku v mnohem pomoci, ale musíme být opatrní. V budoucnu se pravděpodobně stanou nedílnou součástí zemědělství.