Zrak (šedý zákal, zelený zákal...) Sluch (genetické poruchy, nemoci)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
Optické vlastnosti oka
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Optické vlastnosti oka
Smyslová soustava.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Olga Bürgerová SZŠ a VOŠ zdravotnická
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Kochleární implantát.
Audiologická problematika senia
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Glaukom MUDr. Eva Hendrychová, FEBO prim. MUDr. Břetislav Brožek, CSc.
Digitální učební materiál
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Akustika 4 (Hlasitost).
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
CREUTZFELD-JAKOBOVA CHOROBA
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Kochleární implantáty
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Tyflopedie Katka Hůlová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Tetanus a Trachom.
Základní příznaky očních nemocí MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D.
Co přinesly stáže?. Perličky u zkoušek cizí nitrooční těleso kovové působí siderózu, měděné chemózu.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Umělý pohled Optoelektronická náhrada sítnicového pigmentu.
Kurz neurovědy 4. ročník. 2 3 Sledování vnitřního a vnějšího prostředí Vysílání signálů z periferie do CNS pro další zpracování Důležitost pro homeostázu.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
Oční vady Milan Suchý X33BMI.
Oční implantáty Petr Kočan
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Úvod do problematiky šedého zákalu a astigmatismu P. Kuchynka Oční klinika FNKV Praha.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Zrak (šedý zákal, zelený zákal...) Sluch (genetické poruchy, nemoci) Poruchy smyslů Zrak (šedý zákal, zelený zákal...) Sluch (genetické poruchy, nemoci)

Zrak Zelený zákal Šedý zákal Trachom Kolobom Brailovo písmo

Šedý zákal šedý zákal = katarakta snížená průhlednost čočky – brání průchodu světla na sítnici Postupně se objevují příznaky(zamlžení vidění, pohled jako přes mléko, citlivost na oslnění, zvyšující se krátkozrakost, zkreslení obrazu) Příčiny vzniku: vrozený(vzácně), projev stárnutí oka, rizikové faktory(cukrovka, úraz oka...)

Katarakta

Pokročilé stadium katarkty

Oční lékaři varují – ohřívání vajec v mikrovlnkách způsobuje vážná zranění oka a opaření obličeje. V dopise pro lékařský deník popsali případ devítileté holčičky, která si ohřívala již dříve uvařené vejce v mikrovlnce. Čas ohřevu nastavila na 40 vteřin. O 30 vteřin později, když už si ohřáté vajíčko odnášela, explodovalo. Poškodilo jí pravé oko a tvář. Šrapnel z vařícího vajíčka prořízl dívence oční rohovku, duhovku a poškodil zřítelnici. Zanesené nečistoty způsobily zákal oční čočky. Ostrost vidění poklesla natolik, že holčička viděla jen pohyb ruky. během mikrovlného ohřevu je uvnitř mnohem vyšší teplota než při ohřevu ve vodě -> voda v bílku se vypařuje a to i poté, co je vejce vyndáno z mikrovlnky -> pokud tlak přesáhne mezní hodnotu, dojde k explozi, při které obsah mající více než zmíněných sto stupňů Celsia, stříká všemi směry. Doporučované propíchání vajec před ohřevem, nemusí být dostačující prevencí. Pokud jsou vejce propíchnuta jen malými otvory, blanité obaly, které jsou pod skořápkou je ucpou.

Pozor na vajíčka!!!

Zelený zákal Zelený zákal = glaukom = „tichý zloděj zraku“ Glaukom – z řeckého „glaukozis“ – nazelenalá barva moře(postižené oko má zelený nádech) Vzniká poškozováním papil zrakového nervu zvýšeným nitroočním tlakem  odumírání nervů Druhá nejčastější příčina slepoty (67 000 000 postižených na světě) Poškození zraku je nevratné a ani operací se zrak nezlepší (na rozdíl od šedého zákalu)

Rizikové skupiny Věk nad 40 let Zvýšený nitrooční tlak (nad 21 mmHg) Lidé, u nichž se v rodině zelený zákal již vyskytl Diabetes (cukrovka) Dlohodobé používání steroidů Velmi silná krátkozrakost

Zvýšený nitrooční tlak poškozuje zrakové nervy a zpříčiňuje jejich odumírání

Pokročilé stadium zeleného zákalu

Glaukom - operace zeleného zákalu

Glaukom

Postup zhoršování zraku při glaukomu

Nejčastější onemocnění poškozující zrak Katarakt – šedý zákal (43 % v roce 1997, podle WHO) glaukom - zelený zákal (15 %) trachom - zánět spojivky/rohovky (11 %) nedostatek vitamínů u dětí pod 5 let (2 %) kolobom - vrozené nevytvoření určitých tkání oka (3 %)

Trachom – Chlamydia trachomatis

Brailovo písmo Nejpoužívanější jazyk pro nevidomé Reliéfní písmo Využívá se i jako odborný jazyk-zápisy chemických a fyzikálních vzorců Ve školství se využívá na speciálních školách

Brailovo písmo-abeceda

Brailovo písmo-psací stroj

Brailovo písmo-psací stroj

Sluch Genetické poruchy: Další nemoci: Dorozumívání Waardenburgův syndr. Sticklerův syndrom Pendredův syndrom Spojeno s celkovým postižením Další nemoci: Spalničy, Meningitida AIDS Stařecká nedoslýchavost Dorozumívání

Implantáty, naslouchadla Jedno dítě z tisíce se rodí se sluchovou poruchou Neléčitelné  implantát nebo naslouchadlo Operace nejlépe mezi prvním a druhým rokem Cena až 500 000 Kč

Jak pracuje kochleární implantát Implantát převadí zvuk na digitální signály, které jsou vysílány sluchovým nervem do mozku, kde jsou rozpoznávány jako zvuky Vnější část: Řečový procesor Mikrofon s vysílací cívkou Energie Přenos do vnitřní části

Vnější část: Přijímač Stimulátor-v jamce skalní kosti Svazek 22-24 elektrod-do hlemýždě

Zvuk je přijímán mikrofonem v horní části řečového prostoru Zvuk je zpracován do signálů Signály jsou vedeny do vysílací cívky -> do přijímače Signály jsou převedeny na el.impulsy Impulsy jdou do elektrod v hlemýždi -> sluchový nerv Sluchový nerv vede impulsy do mozku

Sticklerův syndrom

Sticklerův syndrom

Nemoci Spalničky: při těžkém onemocnění mohou způsobit poškození sluchového nervu Meningitida: zánět mozkových blan, infekční onemocnění Stejně jako spalničky může poškodit sluchový nerv a hlemýžď očkování

Spalničky

Spalničky

Další možnosti ztráty sluchu Stařecká nedoslýchavost: vys. tóny Nosní mandle: pokud do adolescence nezmizí, mohou ucpat Eustachovu trubici  záněty AIDS: sluchové anomálie a ztráty sluchu Chlamydie: u novorozenců Syfilis: u nemocných matek – přenos na plod až u třetiny ztráta sluchu Proražení bubínku rychlým zvýšením tlaku nebo předmětem Dlouhodobý poslech příliš hlasitého zvuku

Dorozumívání Znaková řeč

Hlasitost hranice slyšitelnosti: 0dB šumění listí: 10 dB šepot: 20dB tichá ložnice v noci: 30dB univerzitní knihovna: 40dB chrápání: 40-70dB normální konverzace: 60dB rušný provoz na silnici: 70dB odstřeďovač pračky: 70dB vysavač: 80dB

křičící kojenec: až 90dB orchestr: 95dB walkman na maximum: 100dB diskotéka: 100dB zvuk na koncertě: 110dB hranice diskomfortu: 120dB hranice bolesti: 130dB 30m od stíhačky: 140dB

Zpracovali: Martin Spurný a Petr Adam, 7.V, 2006 zdroje pro tuto práci Mladá fronta DNES cs.wikipedia.org www.google.cz Zpracovali: Martin Spurný a Petr Adam, 7.V, 2006