Hodnocení činností Tv a sportu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Přehazovaná je míčová hra, která nahrazuje klasický volejbal a současně je k němu vhodnou průpravou. PRAVIDLA HRY ZŠ HORŠOVSKÝ TÝN 1.CÍL HRY: - účelem.
Diagnostika ve sportovních hrách
Komplexní testové systémy a Systémy pro Evidenci pohybové aktivity
Taktická příprava Michal Lehnert.
Basketbal Sportovní gymnázium Pardubice.
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Technická, taktická a psychologická příprava
Digitalizace výuky Příjemce
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Funkční testy sportovců
MOTORICKÉ TESTY A TESTOVÉ SESTAVY
Pravidla „Upravená verze“ (Zpracováno pro použití v soutěžích řízených PVS)
Základy měření, posuzování a testování Charakteristiky testů
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
VOLEJBAL 1.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Diagnostika plavecké úrovně a plavecké techniky
Testování silových schopností © Tom Vespa.
TALENT ..
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Vybrané testové baterie
Vybrané testové baterie
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 INDIACA.
Testové baterie testová sestava standardizovaná jako celek jedno skóre pevné uskupení testů nelze libovolně testy ubírat ani přidávat má obdobné vlastnosti.
Indiaca Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní hry Téma: Indiaca - pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek Vytvořeno.
Vznik volejbalu * Springfild, stát Massachusetts (USA) * Kanada, Indie, Jižní a Strední Amerika * Japonsko (pan Ohmori) * Čína. V Asii v 16,12,9 hráčích,
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Pedagogická diagnostika
jen pro vnitřní potřebu
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
ESTETICKÁ SKUPINOVÁ GYMNASTIKA
Komplexní testové systémy
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
TENIS.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Vytrvalostní schopnosti
Faustball Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Motorické testy TEST Vědecky podložená zkouška, jejímž cílem je dosáhnutí kvantifikovatelného výsledku TESTOVÁNÍ provedení zkoušky ve smyslu procedury.
Zahraniční testové baterie
Odbíjená – základní pravidla
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Testy koordinačních schopností
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
Statistika a výpočetní technika
Transkript prezentace:

Hodnocení činností Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2. Posuzováním. .

TESTOVÁNÍ tedy znamená: 1. provedení zkoušky ve smyslu procedury 2. přiřazování čísel, ve smyslu měření Motorický test (popř. testová baterie) je nejčastěji užívanou diagnostickou metodou pro zjišťování úrovně motorických (výkonnostních) předpokladů. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost a výsledkem je číselné vyjádření průběhu či výsledku této činnosti. Od jiných zkoušek se testy odlišují standardizací a statistickým přístupem k vyjádření a vyhodnocení výsledků, jež nazýváme testové skóre.

Standardizace znamená: zajištěnou validitu (platnost) a reliabilitu (spolehlivost) zaručenou reprodukovatelnost testu(objektivitu) vypracovaný systém skórování hodnocení testových skóre zpravidla pomocí testových norem Tedy: test by byl dokonale objektivní, pokud by různí examinátoři dospěli při testování stejných osob ke stejným výsledkům a při opakovaném provedení přináší stejné či velmi podobné výsledky (metoda test-retest). Tedy: test skok daleký z místa jistě podává validní (platnou) informaci o úrovni dynamické síly dolních končetin skokana na lyžích, ale zřejmě informaci málo platnou validní (platnou)pro lukostřelce.

Struktura motorických testů 1. Z hlediska zaměření Testy základní výkonnosti (člení se na testy motorických schopností a testy motorických dovedností) Testy sportovní výkonnosti (speciální testy pro jednotlivé sporty) Testy pohybového nadání(docilita) 2. Z hlediska místa provádění laboratorní terénní 3. Z hlediska testovaných osob individuální skupinové Testy mohou být realizovány jako jednotlivé testy nebo v podobě testových systémů.Testové systémy jsou složeny z většího počtu samostatně skórovaných testů, tvořících celek.

Druhy testových systémů: Testová baterie…jednotlivé testy jsou standardizovány společně, jejich výsledky se kumulují a tvoří skóre baterie : a) testové baterie homogenní, konstruují se za účelem zvýšení reliability b) testové baterie heterogenní, jejich smyslem je zvýšení validity, výpovědi o tom,co je cílem testování Testový profil…volnější seskupení samostatně standardizovaných a skórovaných testů, společný výsledek se neuvádí.Testy zařazené do profilu jsou validovány samostatně, samostatně jsou i skórovány.

Testové baterie Unifittest (6 -60): T1 skok daleký z místa, T2 leh – sed opakovaně, T3 Běh po dobu 12 minut, Vytrvalostní člunkový běh, Chůze na vzdálenost 2 km T4-1 Člunkový běh 4x10 m (do 14 let) T4-2 Shyby (chlapci), Výdrž ve shybu (dívky) (15-30 let) T4-3 Hluboký předklon v sedu (nad 25 let) Normy: Desetibodové pro mládež (6-20 roků) Pětibodové pro dospělé (21-60 roků) 15

Testové baterie - Fitnessgram: Aerobní kapacita: Vytrvalostní člunkový běh, Běh na 1 míl, Chůze na 1 míli Síla a vytrvalost břišních svalů: Hrudní předklony v lehu pokrčmo Síla a vytrvalost svalů horní části trupu: 90° kliky, Shyby ve svisu ležmo, Shyby, Výdrž ve shybu Síla a flexibilita extenzorů trupu: Záklon v lehu na břiše Flexibilita: Předklony v sedu pokrčmo jednonož,Dotyk prstů za zády Tělesné složení: Měření kožních řas, Bioelektrická impendance nebo měření pomocí kaliperu Ve Fitnessgramu jsou v jednotlivých položkách stanoveny dva standardy, které tvoří hranice tvz. cílové zóny zdravotně orientované zdatnosti. Výsledky, které jsou horší než cílová zóna, jsou zařazeny do kategorié výkonů vyžadujících zlepšení hodnot. Výsledky, které jsou lepší než cílová zóna, jsou zařazeny do zóny výborných výkonů a těmto probandům je doporučeno provádění některého sportovního odvětví nebo aspoň pokračování v dané pohybové aktivitě. Test předklony v sedu pokrčmo jednonož se hodnotí binárně, splnil – nesplnil. Pro jednotlivé věkové kategorie je stanoven standard, který by měl být splněn na obě pokrčené nohy.

Hodnocení ve Fitnessgramu Ve Fitnessgramu jsou v jednotlivých položkách stanoveny dva standardy, které tvoří hranice tvz. cílové zóny zdravotně orientované zdatnosti. Výsledky, které jsou horší než cílová zóna, jsou zařazeny do kategorie výkonů vyžadujících zlepšení hodnot. Výsledky, které jsou lepší než cílová zóna, jsou zařazeny do zóny výborných výkonů a těmto probandům je doporučeno provádění některého sportovního odvětví nebo aspoň pokračování v dané pohybové aktivitě. Test předklony v sedu pokrčmo jednonož se hodnotí binárně, splnil – nesplnil. Pro jednotlivé věkové kategorie je stanoven standard, který by měl být splněn na obě pokrčené nohy.

Testové baterie- Eurofittest Testové položky pro mládež: plameňák, tappinng, předklon v dosahování v sedu, skok daleký z místa, stisk ruky, leh-sed za 30 s.,výdrž ve shybu (podhmatem), člunkový běh 10x5 m, progresivní vytrvalostní člunkový běh na 20 m nebo bicyklová ergometrie Testové položky pro dospělé: chůze na 2 km, leh-sed, úklon trupu ve stoji, výdrž ve stoji na jedné noze (oči zavřené)

Posuzování a škálování Posuzování (rating) - odhad určitého znaku nějakého jevu, jde o hodnocení motorických jevů jež nejsou přístupné měření či testování. Provádí se podle předem stanovených pravidel. Kvalitativní  Kvantitativní Předmět posuzování – pohybové jevy (dovednosti, některé schopnosti, držení těla, pohybové znaky). Proces posuzování - 1. cílené posuzování - 2. odborné posuzování - 3. rozhodování

Vybrané posuzovací techniky Kontrolní seznam - kumulativní posuzovací škála (praktiké zkoušky z gymnastiky) Posuzovací škály Uspořádání do pořadí – vytvoření pořadí úspěšnosti Párové srovnávání – srovnávání každého s každým Třídění do skupin - vytvoření pořadí úspěšnosti skupin Kolektivní posuzování - posuzovatel má stejný sociální status jako posuzovaný – volba kapitána družstva

Škálování Škálování je soubor metod umožňujících převádět kvalitativní Škálováním rozumíme užívání různých technik, kterými přiřazujeme číselné hodnoty takovým jevům, které nemůžeme přímo měřit na intervalové nebo poměrové stupnici např. posouzení kvality forhendu v tenise, herního výkonu fotbalisty či basketbalisty. Úroveň sledovaných jevů vyjadřujeme pomocí indikátorů (škály) v souladu s určenými pravidly. Škálování je soubor metod umožňujících převádět kvalitativní data na stupnici (škálu) s cílem usoudit na jejich kvantitativní povahu (Blahuš, 1981) POSUZOVACÍ ŠKÁLY: Numerická posuzovací škála Grafická posuzovací škála Kumulativní posuzovací škála

POSUZOVACÍ ŠKÁLY: Numerická posuzovací škála Grafická posuzovací škála Kumulativní posuzovací škála

Posuzovací škály 1. Numerická posuzovací škála Je tvořena řadou čísel, vyjadřujících stupeň kvantifikovaného znaku (úroveň herního výkonu, dovednosti atd.). Stupnice má určen rozsah (počet stupňů) a střed. Posuzující osoba provede zhodnocení na číselné stupnici. Stupnice mohou být vzestupné (např. 1 až 10 bodů) či sestupné (školní známky). Příklad: posouzení úrovně tenisového podání na stupnici školních známek 1 až 5 2. Grafická posuzovací škála Má podobu úsečky s vyznačeným hodnocením ne mírně středně značně ano Škála může být vodorovná či svislá, nepřerušovaná, hodnocení může být umístěno i mezi body.

3. Kumulativní posuzovací škála Skládá se z více položek jejichž posuzování se sčítá Např. posouzení úrovně podání ve volejbale Výška nad sítí 5 4 3 2 1 Přesnost umístění 5 4 3 2 1 Účinnost 5 4 3 2 1 Celková úroveň podání 4+3+2 = 9

Přihrávka: 1. dobrá - letí- li do útočného pásma, ve směru nahrávače (do výš jeho ramen) a lze pokračovat ve hře 2. špatná - hra pokračuje 3. zkažená – chyby při přihrávce – bod soupeře Nahrávka: 1. dobrá – může-li smečař útočit a letí-li alespoň 1,5 m od sítě 2. špatná – hra pokračuje 3. zkažená – bod pro soupeře Útočný úder 1. výborný – dosažen bod 2. dobrý – letí-li do pole soupeře o když tečuje bloky 3. zkažený – dosažen bod pro soupeře 4. špatný – nezdařený úder, ale hra pokračuje Blok 2. dobrý – blok se nedopustil chyby, hra pokračuje 3. zkažený – soupeř dosáhl bod 4. špatný – blok není postaven, míč sražen mimo hřiště, míč jde prudce do vlastního hřiště (ve všech případech hra pokračuje)

Rozhodování Škálování založené na posudcích expertů (rozhodčích) nahrazuje v řadě sportů měření (gymnastika, krasobruslení atd.); způsob posuzování je přesně popsán pravidly. Příklady ze sportů - rozsah škály: Gymnastika 10 bodů Krasobruslení 6 bodů Skoky na lyžích 20 bodů

Chyby při posuzování Chyba přísnosti a benevolence (příliš přísné či mírné) Chyba centrální tendence (kolem středu) Halo efekt (vliv dojmu z osoby) Vliv známosti (známé resp. cizí osoby) Logická chyba (souvislost jevů) Chyba kontrastu (posuzování podle sebe) Chyba blízké asociace (podobné posuzování časově či prostorově blízkých znaků)