1 Digitální archiv - součást cesty k řízení znalostí v muzeu Walter Schorge Národní technické muzeum v Praze
2 Obsah prezentace 1.Spravované archiválie 2.Digitalizační pracoviště 3.Aplikace pro správu digitálního archivu 4.Výhled pro nejbližší období 5.Zamyšlení nad smyslem digitalizace a tvorbou metadat
3 1. Spravované archiválie Archiv NTM: –veřejně přístupný archiv dokumentů k dějinám techniky, vědy, průmyslu, řemesel, podnikání a obchodu na území České republiky se zřetelem k vývoji evropskému a světovému, –činnost zahájil roku 1932 jako samostatná odborná skupina technického muzea, –součástí archiv letecký a archiv železniční s vlastní strukturou uspořádání.
4 1. Spravované archiválie Archiv architektury: –pozůstalosti a osobní archivy význačných českých architektů, více než 130 autorských fondů, –dokumentace významných staveb, zvláště pražských (Národního divadla, Národního muzea, Rudolfina, Památníku národního osvobození na Vítkově a dalších).
5 Další spravované materiály Výběr z fondu knihovny NTM Archiv odd. průmyslového designu Mapová sbírka odd. exaktních věd Oborové dokumentace řady oborů
6 2. Digitalizační pracoviště Založeno v roce 2002 V současné době k dispozici pět skenovacích pracovišť –skener formátu A3 –skener na transparentní předlohy –průchodový skener A0+ Contex –digitální zadní stěna Betterlight s kamerou Cambo –knižní skener na bázi digitálního fotoaparátu
7 Digitalizační pracoviště - Contex Průchodový skener A0+
8 Digitalizační pracoviště - Betterlight Digitální zadní stěna
9 Digitalizační pracoviště - Betterlight
10 Následné zpracování Ke všem reformátovaným (digitalizovaným) předlohám jsou od archivářů/kurátorů vyžadovány průvodní informace Ukládají se EXIF data Digitální kopie jsou ukládány ve třech stupních kvality (rozlišení): –miniatura (JPEG) –náhledová kvalita (JPEG) –originální velikost (TIFF, PNG) –využívání ZoomyFy V současné době více než souborů
11 Digitalizační pracoviště – ukládání dat ukládání duplicitně na optická média (CD, DVD) ukládání na pásky SDLT
12 3. Aplikace pro správu digitálního archivu – „Archa“ Vlastní vývoj aplikace z důvodu nedostupnosti technicky plně vyhovujícího komerčního řešení Propojení aplikace pro správu digitálního obsahu a archivní evidence Odstranění problémů s financováním licencí Řešení na bázi Open Source produktů (PHP, MySQL) Není nutná instalace na pracovní stanice, práce v prostředí webového browseru
13 Archivní informační systém Archa
14 Založení nového archivu
15 Založení nového fondu
16 Správa off-line médií
17 Inventarizační záznam vč. reprodukce - VZOR Stromová struktura záznamu Výběr formuláře při editaci Formulář Reprodukce
18 Prohlížeč
19 4. Výhled pro nejbližší období Spuštění systému do ostrého provozu na začátku roku 2008 Import dat ze stávajícího komerčního archivního systému a ze systému pro správu reformátovaných materiálů vč. automatického spárování Spuštění prohlížeče na internetu V závislosti na personálních a finančních možnostech zvýšení výkonu digitalizačního pracoviště Příprava nového procesu – kontrola off-line dat
20 5. Zamyšlení na závěr Proč digitalizujeme? Odpovědi jsou zpravidla jasné: –ochrana originálů před poškozením nebo ztrátou, –možnost poskytování na dálku, –možnost sdílení, společného prohledávání, –žádá si to doba, –je to pohodlné a rychlé, –máme k dispozici technologie.
21 Je to dostatečné? Už ne! Informací máme nadbytek, přestáváme se v nich orientovat Informační věk skončil s koncem minulého století, s novým stoletím přišel věk znalostí Informační systémy provozované paměťovými institucemi jsou konzervami nejen informací, ale i explicitních znalostí
22 Informace končí, jsou vyžadovány znalosti! Při pořizování záznamů v našich informačních systémech bychom měli mít na paměti, že příští generace nebudou vyhledávat pouze informace, ale výsledky poznávání, zkoumání svých předků. Zaznamenávejme tedy bohatství našich myslí lépe, než jen strohými hesly – přidávejme i něco navíc …
23 Dotazy?
24 Děkuji za pozornost! Walter Schorge Národní technické muzeum v Praze odbor informačních služeb