MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
Advertisements

ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Osvícenství.
Friedrich Nietzsche Kamil Závorka C4B.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
ČESKÝ SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romantismus.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
PROKLETÍ BÁSNÍCI 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dekadence Název pochází z latiny (úpadek, úpadkovost) Označení pro taková období kulturního vývoje, která jsou pokládána za vyznívání velkých tvůrčích.
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
André Breton Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Česká společnost
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Společensko-historické pozadí růst životní úrovně – industrializace, technické novinky (kinematograf – Lumièrové) rychlé životní tempo, konkurenční boj, růst sociálních problémů – prohlubují se rozdíly ve společnosti nespokojenost se současnou společností – pesimismus, beznaděj, neklid, nejistota – krize myšlení a kultury emigrace z Evropy – do USA vliv myšlenkových směrů feminismus – právo žen na vzdělání, ekonomickou nezávislost a volební právo umění – rozpad stylové jednoty, hledání nových výrazových prostředků, rychlé střídání uměleckých směrů *

Myšlenkové směry Nihilismus vyjadřuje přesvědčení, že nic na světě nemá absolutní hodnotu nebo platnost = vše popírá a odmítá (např. pravdivé poznání) Friedrich Nietzsche (1844–1900) německý myslitel

podle Nietzscheho je podstatou světa vůle k moci jako symbol budoucího lidstva viděl silného jedince s jeho vůlí k moci = idea nadčlověka odmítá absolutní základ pravdy a dobra, ideály, morálku i náboženství a považuje je za výplody chorých lidí a slabochů dílo – Zrození tragédie z ducha hudby, Tak pravil Zarathustra, Antikrist (pro vyznavače individuality se stal symbolem boje proti konvencím Satan, který se dokázal vzepřít samotnému Bohu) *

Voluntarismus za základní složku poznání a za základ psychiky pokládá vůli Arthur Schopenhauer (1788–1860) německý filozof tvrdil, že vůle k životu je prazákladem tohoto světa – podstatou člověka je jeho vůle (slepá, svobodná, nepochopitelná a nadčasová) vůli podléhá vědomé jednání člověka i celá příroda (živá i neživá) tvrdil, že život nabízí pouze nouzi, nudu, osamění, soupeření a šílenství, dočasným východiskem z těchto strastí může být umění, které je vyhrazeno pouze geniálním jedincům dílo – Svět jako vůle a představa *

Umělecké směry poslední třetina 19. století a začátek 20. století je charakterizováno jako doba „permanentní revoluce“ a „hledání nových měřítek“ v umění epochu uměleckých slohů, které formovaly celou civilizaci po několik staletí (gotika, baroko...), uzavřel romantismus realismus už zasáhl pouze některé druhy umění v 70. letech 19. stol. se začínají hlásit o slovo moderní umělecké směry jako impresionismus, symbolismus, vitalismus a civilismus počátkem 20. století potom naturalismus, dekadence a secese *

pro uvedené směry je typické, že ovlivnily pouze některé umělecké druhy, hlavně literaturu a výtvarné umění existovaly paralelně vedle sebe, takže konkrétní dílo mohlo formovat několik „ismů“ zároveň řada umělců prošla ve svém životě několika etapami, ve kterých kladli důraz na různé umělecké směry Gogh, Cézanne, Gauguin a další postimpresionisté dospěli k originálnímu individuálnímu stylu, který předurčil další vývoj umění *

moderní (z francouzského moderne, tj moderní (z francouzského moderne, tj. nejnovější, současný) umělci byli zprvu vysmíváni kritikou a publikum nejevilo o jejich tvorbu zájem přesto se rozhodli pro nelehkou cestu hledání nového uměleckého výrazu, kterou doprovázelo strádání, úsměšky, chudoba i vytěsnění na okraj společnosti (odtud označení prokletí básníci), a nevydali se pohodlnou cestou oficiální akademické tvorby. Historie jim dala za pravdu a dnes jsou právem oslavováni jako průkopníci moderního umění. pro duchovní atmosféru konce století bylo typické odmítání starých tradičních hodnot. Dekadenti se odvracejí od skutečnosti a unikají do vysněného světa umění a požitků. Kolem sebe spatřují jen úpadek a nudu. *

centrem moderního umění byla Francie, kam směřovali umělci z dalších evropských zemí (Gogh, Mucha, Maeterlinck...) většina moderních uměleckých směrů dostala své jméno v Paříži. Trochu stranou stály Spojené státy americké, ale i odsud přicházely výrazné impulzy jako Whitmanův vitalismus a civilismus. pohrdání konvencemi a upjatou morálkou doprovázené neochotou podřídit se zkostnatělým normám vyvrhlo řadu zapřisáhlých individualistů na okraj společnosti. Zvláště umělci začali žít nespoutaným bohémským životem a vytvářeli si vlastní pravidla. Bavili se v nevěstincích a dalších pochybných podnicích. Upíjeli se v hospodách (zvláště oblíbený byl absint, později zakázaný kvůli negativnímu vlivu na psychiku). Hlásali volnou lásku. *

spisovatelé se kvůli otevřenosti, s níž popisovali tento způsob života, ocitali před soudy a jejich díla byla cenzurována a konfiskována z mravnostních důvodů centrem bohémy i neřesti byl pařížský vrch Montmartre nebo Latinská čtvrť, kde vznikalo stále více nočních podniků novinkou byly kabarety – k nejslavnějším patřil literární kabaret Černá kočka (Le Chat Noire) a Moulin Rouge, kde se tančil odvážný kankán. Nesmrtelnost jim zajistili hlavně malíři, kteří na svých plátnech věrně zachytili návštěvníky i zaměstnankyně těchto zábavních podniků. v polovině 19. století vznikla také opereta. Věnovali se jí Offenbach, Strauss, Lehár, Kálmán, Friml, Nedbal a další hudební skladatelé. *

Moderní umělecké směry na přelomu 19. a 20. století Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz