Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání OKO.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Dagmar Sýsová Název materiálu: Smyslové orgány I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ ZDV.P1.712 Datum vytvoření: 12.2.2014 Vzdělávací oblast: Zdravověda Ročník: první – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Rozdělení smyslového ústrojí Činnost smyslových orgánů Stavba smyslových orgánů Poruchy smyslových ústrojí

Metodické pokyny Výuka formou prezentace Využití interaktivní tabule Zrakově postižený žák prezentaci dostane na externím disku

Smyslové ústrojí Zrakové ústrojí Sluchové ústrojí Rovnovážné ústrojí Chuťové ústrojí Čichové ústrojí Kožní ústrojí

Smyslové orgány Smyslové orgány zprostředkují vjemy z okolního světa a informují o vnitřním prostředí organizmu Každé smyslové ústrojí se skládá ze tří částí: Čidlo, které přijímá podněty zvnějšku Dostředivá nervová dráha Příslušné ústředí nervové soustavy

Dělení smyslového ústrojí Smyslové ústrojí rozdělujeme podle to, na jaké podněty je citlivé: Zrakové Sluchové Chuťové Čichové Rovnovážné Kožní

Ústrojí zrakové Je citlivé na světelné vlny Vnímáme světlo, barvy, velikost, tvar a vzdálenost Zrak je nejdůležitější smysl Většina toho, co jsme viděli si pamatujeme Orgánem zraku je oko. Je složeno z oční koule a přídatných orgánů.

Řez okem Obrázek č. 1

Stavba oka Oční koule je uložena v očnici. Její zevní vrstva – bělima zaujímá 4/5 povrchu oční koule Do bělimy se upínají okohybné svaly. Vpřed přechází bělima v průhlednou rohovku, která je vyklenutá a tvoří 1/5 oční koule. Střední vrstvu tvoří bohatě prokrvená cévnatka s pigmentovými buňkami. Vpředu je řasnaté tělísko, na kterém je zavěšena průhledná a pružná čočka. Duhovka obsahuje pigment, který určuje barvu oka. Uprostřed duhovky je kulatý otvor - zornice

Stavba oka Vnitřní vrstvu oka tvoří sítnice, která obsahuje světločivné buňky – tyčinky – černobílý obraz, a čípky – barevné vidění. Na sítnici je žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění. Výběžky světločivných buněk se sbíhají a vytvářejí zrakový nerv. V místě výstupu zrakového nervu ze sítnice je slepá skvrna – nevidíme vůbec. Vnitřní prostor je vyplněn rosolovitou průhlednou hmotou – sklivcem.

Přídatné orgány oka Okohybné svaly Víčka Spojivka Slzné ústrojí

Činnost zrakového ústrojí Světelné paprsky procházejí rohovkou a čočkou. Dále prostupují sklivcem a dopadají na sítnici, kde podráždí tyčinky a čípky. Vzruchy jsou vedeny zrakovým nervem do mozku.

Nejčastější poruchy vidění Krátkozrakost Obrázek č. 2 Vjem dopadá za sítnici

Nejčastější poruchy vidění Dalekozrakost Obrázek č. 3 Vjem dopadá před sítnici

Ústrojí sluchové Sluch má význam pro navazování vztahů ve společnosti. Je důležitý pro rozvoj řeči a myšlení Orgánem sluchu je ucho, které se dělí na tří části Zevní ucho Střední ucho Vnitřní ucho

Ucho Obrázek č. 4

Zevní ucho Boltec – zachycuje zvukové vlny Zevní zvukovod Zvukovod vede zvukové vlny do bubínku Bubínek odděluje zevní vchod od ucha středního Obrázek č. 5

Střední ucho Má tři sluchové kůstky , které jsou spojeny Kladívko Kovadlinku Třmínek Konec třmínku je připojen na oválné okénko mezi středním a vnitřním uchem

Vnitřní ucho Je uloženo v kosti skalní Je ohraničeno kostním pouzdrem, které se jmenuje kostěný labyrint V něm je uložen blanitý labyrint a prostor mezi nimi vyplňuje míza Dále je zde velká trubice hlemýžďovitého tvaru, která obsahuje nervové buňky. Jsou to tenké vlásky nestejné délky, které se rozkmitávají podle výšky tónu. Vzruchy jsou vedeny sluchovým nervem do mozku.

Činnost sluchového ústrojí Ušní boltec zachycuje vlny, jsou vedeny zvukovodem na bubínek a rozechvívají ho. Chvění se přenáší na sluchové kůstky až k okénku, které rozechvěje tekutinu ve vnitřním uchu Tak se podráždí nervové buňky v hlemýždi a sluchový nerv přenáší podráždění do sluchového ústrojí v mozku Mozek rozliší jednotlivé tóny a tak si uvědomujeme, co slyšíme

Rovnovážné ústrojí Ve vnitřním uchu je ústrojí pro vnímání rovnováhy těla a udržení vzpřímeného postoje. Hlavní ústrojí pro rovnováhu je ve dvou blanitých váčcích. V jejich stěně jsou smyslové buňky s dlouhými vlásky, které reagují na pohyb. Při poruše tohoto ústrojí člověk trpí závratěmi až úplnou ztrátou rovnováhy.

Najdi správnou odpověď Jak se nazývá část oka, která způsobuje jeho zabarvení? Zornice Čočka Duhovka Sklivec Které ze světločivných buněk způsobují barevné vidění? Tyčinky čípky

Odpověz správně Ucho se skládá ze tří částí (doplň): …………………… Ústrojí pro vnímání rovnováhy je uloženo (vyber odpověď): ve zvukovodu v bubínku ve vnitřním uchu

Zdroje Obrázek č. 1 Zrak. Lidské smysly [online]. [cit. 2014-02-12]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://www.lidske-smysly.wbs.cz/Zrak.html?framebreaker Obrázek. č. 2 Astigmatismus. Optika - moderní optika [online]. 2014 [cit. 2014-02-12]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://moderni-optika.info/tag/ocni-vady Obrázek č. 3 Oko. Optika jednoduše [online]. 2006 [cit. 2014-02-12]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://optika.kuratkoo.net/oko.htm Obrázek č. 4 Ucho. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-02-12]. Obrázek ve formátu PNG. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ucho

Zdroje Obrázek č. 5 Jak slyšíme. Aima [online]. 2004-2012 [cit. 2014-02-12]. Obrázek ve formátu GIF. Dostupné z: http://www.aima.cz/jak_slysime.htm