Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková 1
Název vzdělávacího materiáluPřídavná jména Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorKvětuše Zmrzlíková, Mgr. Ročník7. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaPřídavná jména Očekávaný výstupŽák určí druhy přídavných jmen a doplňuje správně koncovky I/y, í/ý Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k procvičení jednotlivých druhů přídavných jmen a k správnému doplňování koncovek i/y, í/ý Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPřídavné jméno tvrdé, měkké, přivlastňovací Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence komunikativní, k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Přídavná jména vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem Přídavná jména U přídavných jmen určujeme: druh: tvrdý, měkký, nebo přivlastňovací pád, číslo, rod (podle podstatného jména u něhož stojí) vzor (podle druhu) 3
1. Přídavná jména v následujících spojeních rozděl do tří skupin podle jejich druhu: Procvičování Malinová šťáva, lesní cesta, bratrovo pero, hezký kraj, babiččin kabát, jarní květiny, Jitčina kniha, chutná jablka, jehličnaté stromy, kozí chlívek, dědečkovy brýle, sousedovy děti, psí štěkot 2. Doplň i/y, í/ý. Nov_ soused, ryb_ jikry, Zdeňkov_ učitelé, zl_m lidem, s nov_m_ přáteli, zuřiv_ ps_ štěkot, lekl_ kapři, prav_ včel_ med, z Karlov_ knihy, v čap_ch hnízdech, drz_ výrostci, s bratrov_mi kamarády 4
Řešení 1. Přídavná jména tvrdá: malinová, hezký, chutná, jehličnaté, Přídavná jména měkká: lesní, jarní, kozí, psí Přídavná jména přivlastňovací: bratrovo, babiččin, Jitčina, dědečkovy, sousedovy 2. Nový soused, rybí jikry, Zdeňkovi učitelé, zlým lidem, s novými přáteli, zuřivý psí štěkot, leklí kapři, pravý včelí med, z Karlovy knihy, v čapích hnízdech, drzí výrostci, s bratrovými kamarády 5
Stupňování přídavných jmen 1. stupeň vyjadřuje základní míru vlastnosti sladký, lehký, dobrý 2. stupeň vyjadřuje větší míru vlastnosti, tvoří se z 1. stupně příponami – -ejší, -ější, -ší a koncovkou -í sladší, lehčí, lepší (tvoří se z jiného kořene!) 3. stupeň vyjadřuje největší míru vlastnosti, tvoří se z 2. stupně předponou – nej- nejsladší, nejlehčí, nejlepší 6
1.Vytvoř tvar přídavného jména (ve stupni, který je v závorce). Procvičování Slavný (3), lehký (2), blízký (2), krátký (3), hezký (3), vysoký (2), úzký (2), velký (3), skromný (2), špatný (2), malý (3), zajímavý (2), starý (3) 2. Doplňte -j-, nebo –jj-. Výsledek byl ne_istý. Petr byl ze všech zkoušených ne_istější. Kobra patří mezi ne_edovatější hady. Užovka je ne_edovatá. Ta informace byla dlouho ne_asná. Na obloze viděl ne_asnější hvězdu. 7
Řešení 1. nejslavnější, lehčí, bližší, nejkratší, nejhezčí, vyšší, užší, největší, skromnější, horší, nejmenší, zajímavější, nejstarší 2. Výsledek byl nejistý. Petr byl ze všech zkoušených nejjistější. Kobra patří mezi nejjedovatější hady. Užovka je nejedovatá. Ta informace byla dlouho nejasná. Na obloze viděl nejjasnější hvězdu. 8