Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Primární krycí pletiva
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
Fyziologie mikroorganismů
EUKARYOTA.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
PLANKTON.
Pohyby rostlin Jedná se o pohyby orgánů, rostliny nechodí, pohybují se pouze fotoautotrofní bičíkovci. Hnací silou je vnější prostředí nebo vnitřní rostlinné.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
autor: Radka Vašíčková
Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Světlo a barvy v přírodě
B U Ň K A.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Morfologie rostlin – plod
Rozdělení buněk.
Uspořádání rostlinného těla
Zvláštnosti metabolismu rostlin
LES ŘASY.
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Základní struktura živých organismů
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Základní struktura živých organismů
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
Metabolismus rostlin.
Pohyby rostlin Znaky na listech Nezelené rostliny
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Živočichové rybníka a jeho okolí
Pohyby rostlin.
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
„Trojlístek – podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let“ Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.
BIOLOGIE Nabídka programů pro projekt „Trojlístek“
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
Fotosyntéza.
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
Představení části přírodověda
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“

Dělení pohybů Fyzikální pohyby Vitální pohyby hygroskopické kohézní explozní Vitální pohyby lokomoční taxe pohyby v buňkách indukované tropismy nastie autonomní

Fyzikální nejsou vázány na celistvý organismus probíhají i u mrtvých organismů probíhají i u oddělených částí a) Hygroskopické pohyby bobtnavé pohyby bobtnáním polymerů se zvětšuje objem (při větším množství vody) probíhají vlivem změny obsahu vody př. otvírání a uzavírání šišek, otvírání lusků a tobolek

Fyzikální b) Kohezní pohyby odpařování vody a vtažení zbytku vody vlivem kohezních sil př. otevírání výtrusnic

Fyzikální c) Explozní pohyby změna turgoru (vnitřního napětí) buněk nejsou řízeny vnějšími faktory (ty ovlivňují jen dobu nikoliv vlastní mechanismus) př. semena tobolky netýkavky, výtrusy z vřecek vřeckovýtrusných hub

Vitální pohyby a) Taxe volný pohyb z místa na místo pohyb bakterií, bičíkovců, sinic, řasy, hlenky, rejdivé výtrusy, spermatozoidy fototaxe - pohyb za světlem - fotosynteticky aktivní organismy chemotaxe - přitahování chemicky atraktivními látkami - bakterie, spermatozoidy, výtrusy

Vitální pohyby b) Pohyb v buňkách Proudění cytoplazmy - mechanika spojována s funkcí proteinů. Fyziologie proudění neobjasněna. Rychlost proudění - 0.2 - 0.6 mm/min Pohyby buněčného jádra a chloroplastů - jako součást cytoplazmy a také samovolný pohyb (dělení jádra, fotosyntéza)

vitální pohyby a) tropismy orientované ohybové pohyby realizované nerovnoměrným růstem pozitivní – + (ve směru podnětu) negativní – – (od podnětu) geotropismus - vliv tíhové síly + hlavní kořen – stonek fototropismus - vliv světla chemotropismus - ve a proti směru chemického gradientu hydrotropismus - může překonat i geotropismus

Tropismy

Tropismy

vitální pohyby b) nastie vnější podnět působí a na rostlinu ze všech stran - difúzně dělí se na růstové (nutační) variační (turgorové)

Růstové nastie termonastie- otevírání a zavírání květů vlivem změny teploty (rozdíl teplot uvnitř - vně), př.tulipán, sněženka fotonastie - otevírání a zavírání květů vlivem množství záření, př. leknín tigmonastie - vyvolána dotykem hmyzího těla, př.rosnatka

Variační nastie nastávají změnou napětí - turgoru nyktinastie - spánkové pohyby, př.jetel, šalvěj, akát seismonastie - vyvolány mechanickým otřesem, př.citlivka http://videa.superhry.cz/video/7303-masozrave-rostliny/

Autonomní (samovolné) pohyby jsou vyvolány vnitřními faktory - fytohormony pohyb klíčních rostlin