Zahrada ve středověku A garden in medieval times Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Autor: Hana Brázdilová Datum: 25. 3. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
zpracovaný v rámci projektu
České stavovské povstání
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
I can, I can´t Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Halloween Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
Populární sporty Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Kateřina Najmanová.
Památky Karlovarského kraje - románské
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.19 Název pro školu:
Anotace - V prezentaci se žáci seznamují s tvary a druhy listů a jejich funkcí   Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Potřeby a projevy člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
RENESANCE A HUMANISMUS
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Bezručova 293, Rožnov pod Radhoštěm STAROVĚKÉ STAVITELSTVÍ Autor: Mgr. Jana Valchářová Vytvořeno: červen 2013.
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Chráněná území v České republice
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
JEDOVATÉ ROSTLINY PRVOUKA 3. ročník Gabriela Mikulková 2013.
L Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Téma: Praha - kvíz Vytvořil: Mgr. Aleš Sucharda VY_32_Inovace/8_453 Dne:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Názvy evropských zemí a jazyků Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Tvar, velikost a pohyby Země
český název POZNEJ JARNÍ BYLINY Podle obrázků poznávej bylinky,
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
JOBS Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Časová pásma, datová hranice, smluvený čas
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.14 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 14 Název materiálu:Easter Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s tvary kořenů u různých rostlin Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání druhů.
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Smyslová ústrojí člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_168.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
ÚVOD DO DĚJEPISU/ Introduction to History
Transkript prezentace:

Zahrada ve středověku A garden in medieval times Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Hana Brázdilová Datum: Cílový ročník: 7.

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis, CLIL Tematický okruh: Život ve středověku Téma: Zahrada ve středověku / A garden in medieval times Metodický list/anotace: žáci se seznámí s podobou zahrady ve středověku, a to anglicky, v průběhu prezentace se seznámí s anglickými názvy některých známých rostlin pěstovaných už ve středověku, v závěru odpoví na několik otázek kladených česky, které ověří jejich nabyté znalosti Jazyk: čeština / angličtina Očekávaný výstup: uvede charakteristické rysy gotické architektury a příklady gotické kultury Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let

Slovníček English bloom convent/monastery hedge in purpose Madonna maze medicinal herbs perennial rout out spoil teach self-confidence useful plant česky květ (byliny) klášter ženský/mužský živý plot schválně Panna Marie bludiště léčivé byliny trvalka vyhnat kazit se (jídlo) vychovávat k sebeovládání užitková rostlina

Gardens in medieval times convent/monastery castle fortress Commanderie de CoulommiersSan Lazzaro degli Armeni, Venicia typical geometry and symmetry

Useful plants ?

Convent / monastery gardens Two pathways cross in the middle and divide the garden into quarters – the cross is a symbol: it should rout devils out.

Perennials 1 peony primrose marigold lily snowdrop

Perennials 2 lily of the valley forget-me-not daisy violet

? connected with Madonna blooms used for cooking and for medicine

Aromatic and medicinal herbs They liquidate bad smell of spoiling meat. Spread it on the floor – it will shine and smell lovely! Spread it on carpets or blankets and fleas are away! lavender rosemary

Hedges in convents/monasteries A maze – low in purpose: it is easy to find the way out, but you must train yourself (teaching self-control)

The nearest „medieval“ garden the castle Svojanov

Úkoly!!! 1) Která rostlina má ve středověku velký symbolický význam? Proč? 2) Které rostliny můžete použít proti blechám? 3) Proč bývaly středověké zahrady rozděleny ve tvaru kříže? 4) Uveďte jména nejméně deseti rostlin, které se pěstovaly už ve středověku.

Řešení Snímek s. 5: 1)cabbage, 2)carrot, 3)beans, 4)radish, 5)onion. Snímek s. 9: rose Snímek s. 13 1) růže – spojována s Pannou Marií, 2) levanduli a rozmarýn, 3) kříž má udržet ďábla mimo zahradu, 4) zelí, mrkev, cibule, ředkvička, fazole, růže, měsíček, pivoňka, lilie, petrklíč, sněženka, sedmikráska, fialka, pomněnka, levandule, rozmarýn

Zdroje Monografie Hoogveltová, Fieke. Zahradní styly. Přel. Miroslav Volf. Čestlice: REBO Productions, ISBN Webové stránky I.Sáček, senior. Středověká zahrada. [online]. c2009, [cit ]. Dostupné z: %C3%A1_zahrada %C3%A1_zahrada Slovník Fronek, Josef. Velký česko-anglický slovník. Praha: LEDA, s. r. o., ISBN

Zdroje obrázků Snímek s. 4 (středověká zahrada v templářské tvrzi Commanderie de Coulommiers): Scorpius59. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 4 (klášter San Lazzaro degli Armeni v Benátkách): Bouarf. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: lazare-cour2.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St- lazare-cour2.jpg Snímek s. 5 (zelí): Cookie. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 5 (mrkev): Kander. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 5 (cibule): Pastorius. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 5 (fazole): Taragui. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 5 (ředkvička): Felixphoto. [online]. Volné dílo dostupné na www:

Zdroje obrázků 2 Snímek s. 6: Goldmund100. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 7 (pivoňka): Hamachidori. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 7 (lilie): Stan Shebs. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 7 (prvosenka): Tigerente. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 7 (měsíček): Inisheer. [online]. Dostupný pod licencí CC BY na www: fleurs_massif.jpg?uselang=cs fleurs_massif.jpg?uselang=cs Snímek s. 7 (měsíček květ): Wildfeuer. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: 02.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File: Calendula jpg?uselang=cs Snímek s. 7 (sněženka): Aka. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 8 (konvalinka): Kpjas. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www:

Zdroje obrázků 3 Snímek s. 8 (pomněnka): Quadell. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 8 (sedmikráska): David.Monniaux. [online]. Dostupný pod licencí CC BY- SA na www: Snímek s. 8 (violka): Llez. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 9: Luc Viatour. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímek s. 10 (levandule): Magnus Manske. [online]. Volné dílo dostupné na www: Snímek s. 10 (rozmarýn): Erin Silversmith. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: cs cs Snímek s. 10 (rozmarýn s květy): Dionysia. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www:

Zdroje obrázků 4 Snímek s. 11: Jitka. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: Snímky s. 12: Vlastní fotografie autorky. Snímek s. 20: Toxicotravail. [online]. Volné dílo dostupné na www:

Děkuji vám za pozornost.