1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Metody sociologického výzkumu 6. PŘEDNÁŠKA
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Dynamické rozvozní úlohy
Elektrický obvod a jeho části
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Analýzy publika Metody výzkumu publik
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.

Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Analýza dat.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Dramaturgie dotazníku
VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC (Výsledky II/ III/2006)
Tazatelská síť.
Jazyk vývojových diagramů
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Výběrová šetření Výběrové šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Co říká česká veřejnost?
Transkript prezentace:

1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK

2 Kvantitativní výzkum 1. Výběrové procedury 2. Strandardizované dotazování 3. Dotazování za pomoci počítače 4. Typy otázek v dotazníku 5. Dramaturgie dotazníku

3 1. Výběrové procedury Základní soubor (populace) – soubor jednotek, o nichž předpokládáme, že jsou pro ně závěry výzkumu platné Výběrový soubor (vzorek) - skupina jednotek, které skutečně zkoumáme Vyčerpávající výzkum – úplná shoda vzorku a populace Reprezentativní výzkum

4 Výsledky platné pro výběrový soubor jsou zobecnitelné na základní soubor Shoda základního a výběrového souboru - struktura vzorku musí imitovat složení populace co nejpřesněji

5 Metody výběru 1. Kvótní výběr (quota sampling) 2. Náhodný (pravděpodobnostní) výběr (probability sampling)

6 Kvótní výběr Imituje ve struktuře vzorku známé vlastnosti populace Ve výběru je odpovídající podíl známých vlastností jako v populaci Lze použít jen pro populace, o jejichž struktuře máme dostatek informací Zdroje informací: statistické informace, zejména sčítání lidu, další dosažitelné přehledy

7 Kvótní předpis Instrukce pro tazatele, podle jakých charakteristik dotázané vybírat 1. Jednoduché kvóty 2. Kombinované (vázané) kvóty

8 Praxe: Jen málo charakteristik Výběr takových, které jsou dobře viditelné, zjistitelné, dotázaný je ochoten je uvést Regionální charakteristiky - zpravidla velikost obce, region – zajištěny konstrukcí sítě Sociodemografické charakteristiky - zpravidla věk, pohlaví, vzdělání/povolání

9 Výhody – nevýhody kvótního výběru Výhody Rychlý Pružný Anonymní dotazování Menší náklady Nevýhody Velký vliv tazatele Obtížná kontrola jeho práce

10 Náhodný výběr (pravděpodobnostní) Každá jednotka populace má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrána Reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace Lze odhadnout, jak se vzorek liší od populace

11 Druhy náhodného výběru 1. Prostý náhodný 2. Náhodný stratifikovaný 3. Vícestupňový

12 Prostý náhodný výběr Podle tabulky náhodných čísel Losováním Systematický výběr – zahrnuta každá n-tá jednotka ze seznamu Určení velikosti kroku (algoritmu) (Riziko - systematičnost v seznamech)

13 Náhodný stratifikovaný výběr Populace rozdělena do skupin homogenních podle nějakého kritéria Jedinci vybírání náhodně z těchto skupin

14 Vícestupňový náhodný výběr Ve dvou nebo více krocích: 1. Nejprve náhodně vybrána přirozená seskupení 2. Náhodný výběr jedinců v tomto seskupení

15 Výhody – nevýhody náhodného výběru Výhody Kontrolovatelnost tazatelů Možnost mezinárodního srovnání Nevýhody Vysoké náklady Závislost na opoře výběru Nízká návratnost Nutnost vážení

16 Náhodná procházka „random route“ Východisko v sídelní struktuře Stanovení kroku (algoritmu), podle něhož jsou vybírání dotázaní

17 Anketa Tzv. samovýběr – není reprezentativní, problematický Výběr jedinců je založen na rozhodnutí respondenta odpovědět na anketu Nelze definovat populaci, na níž se výsledky vztahují

18 2. Standardizované dotazování 1. Dotazování „face-to-face“ – provádějí tazatelé v přímém kontaktu s dotázaným (papírový dotazník nebo elektronicky -CAPI) 2. Telefonické dotazování 3. Metoda CATI – telefonické dotazování za pomoci počítače 4. Metoda CAWI – dotazování s využitím internetu

19 Základní principy práce tazatele Platí obecně pro „face to face“ i telefonické dotazování 1. Vstupní část rozhovoru - vytvoření přátelské a bezpečné atmosféry pro dotázaného 2. Rozhovor a vyplňování dotazníku - striktní dodržování předpisů, textu otázek i variant odpovědí TAZATEL JE ŽIVÝ MAGNETOFON

20 Vstupní část rozhovoru Tazatel se představí (legitimace) Představí organizaci Stručně vyjádří obsah a význam výzkumu Stručně vysvětlí výběrovou metodu Vysvětlí důvěrnost údajů a anonymitu dotazování

21 Rozhovor a vyplňování dotazníku Tazatel musí: Klást otázky v předepsané formulaci V předepsaném pořadí Nesmí: Vysvětlovat, doplňovat Měnit pořadí otázek

22 Kontrola práce tazatelů Správnost a úplnost vyplnění dotazníků Dodržování pokynů v dotazníku Kontrola zápisu odpovědí na otevřené otázky (výstižnost, přesnost, riziko stylizace) Následné kontroly u respondentů – korespondenční, telefonická (v případě známých adres respondentů)

23 3. Dotazování za pomoci počítače CAPI - Computer Assisted Personal Interviewing – face to face rozhovor za pomoci notebooku CAWI - Computer Assisted Web Interviewing - dotazování pomocí internetu ( nebo web) CATI - Computer Assisted Telephone Interviewing – telefonický rozhovor za pomoci počítače

24 CATI CATI studio Speciálně vyškolení operátoři-tazatelé Pracovníci náslechu – kontrola tazatelů Vícestupňový náhodný výběr

25 Postup při výběru respondenta Počítač náhodně volí předčíslí Náhodně generuje potřebný počet čísel Ozve-li se účastník, nastupuje tazatel a) Zjistí vhodnost účastníka pro výzkum b) Provádí rozhovor

26 4. Typy otázek v dotazníku Uzavřené Otevřené Polouzavřené (s otevřeným koncem - „open- ended“)

27 Uzavřené otázky Standardizované odpovědi Kritéria pro tvorbu uzavřených otázek: 1. Musí představovat soubor vyčerpávající všechny možné alternativy odpovědí 2. Všechny kategorie odpovědí se musí vzájemně vylučovat

28 Uzavřené otázky Rizika široce vymezených kategorií odpovědí - překrývání, nemožnost podrobnější analýzy Vhodné podrobnější členění – lze následně seskupovat do hrubších kategorií U hodnotících otázky – varianty +/- musí být vyvážené

29 Uzavřené otázky 1.Jednoduché Alternativní (dichotomické) - odpovědi (ano/ne, muž/žena) Širší škála odpovědí 2. Možnost více výběrů 3. Otázky složené, výčtové (baterie)

30 Otevřené otázky Dotázaný formuluje odpověď zcela sám Tazatel zapíše odpověď – stručně a výstižně Další zpracování otevřených odpovědí: kódují se při zpracování dotazníků podle tzv. kódového klíče Kódový klíč na základě analýzy části dotazníků

31 Polouzavřené otázky Ve variantách odpovědí i možnost: „jiná odpověď“ Lépe: „jiná odpověď, uveďte:.……………..… Procento výběrů varianty Dodatečná analýza

32 Filtrované (filtrační) otázky Kladou se pouze části dotázaných Nutno vědět, co je 100 % - riziko zkreslení informací při interpretaci, zejména v časových řadách Jednoduché nebo vícenásobné filtry

33 Nepřímé (projektivní) otázky Projektivní otázky – identifikace s osobou, se skupinou, většinou Test nedokončených vět – doplňování dialogů Používání obrázků - bublinkový test (riziko individuálních charakteristik kresby)

34 5. Dramaturgie dotazníku Úvod s několika jednoduchými otázkami Obecné otázky Specifické otázky (princip trychtýře) Citlivé a obtížné otázky až v průběhu rozhovoru Otázky s velkým rizikem odmítnutí ke konci

35 Domácí úkol II Na základě zpracovaného projektu výzkumu: 1. Stanovte a zdůvodněte výběrovou proceduru 2. Vypracujte návrh dotazníku V dotazníku použijte otázky uzavřené (popř. polouzavřené), výčtové, otevřené, filtrační