Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Dýchací řetězec Viz též přednášky prof. Kodíčka (další materiály na webu)
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metabolismus sacharidů
Ekologie fotosyntézy.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
NÁZEV ŠKOLY Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Liberec, Jeronýmova 425/27, příspěvková organizace, ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
přeměna látek a energie
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
Metabolismus sacharidů
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Metabolismus sacharidů
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza 12 H2O + 6 CO2 + E  C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Metabolismus sacharidů
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

http://www.youtube.com/watch?v=C1_uez5WX1o

BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ Využívají CO2, vodu a sluneční energii V ekologickém smyslu jsou zelené rostliny producenti Rostliny: fotoautotrofové Využívají 2-4 uhlíkaté sloučeniny vzniklé v průběhu katabolismu (glukoneogeneze) živí se částmi jiných organismů = v ekologickém smyslu se jedná o konzumenty

FOTOSYNTÉZA

Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces nejvýznamnější anabolický proces Org. látky (glukosa) vznikají z jednoduchých anorg. látek – (vody a oxidu uhličitého) chemická energie se ukládá do vazeb organických látek

Co je fotosyntéza? DVA POHLEDY: mění se světelná energie na chemickou energii = fyzikální pohled redukce C z ox.č.IV na nižší, redukčním činidlem je voda nebo sulfan, vodík, organické kyseliny = chemický pohled

Co je fotosyntéza? DVA POHLEDY: mění se světelná energie na chemickou energii = fyzikální pohled redukce C z ox.č.IV na nižší, redukčním činidlem je voda nebo sulfan, vodík, organické kyseliny = chemický pohled

Kde fotosyntéza probíhá? ANATOMIE LISTU

Kde fotosyntéza probíhá?

Jaké je složení slunečního záření? fotosynteticky aktivní záření 400 – 700 nm

Čím je podmíněna fotosynéza? - Přítomností fotoreceptorů Co to je fotoreceptor? barvivo, absorbující energii slunečního záření fotosyntetický pigment zachycuje fotony z různých částí spektra A) jedině chlorofyl a 1) transformuje světelnou energii na chemickou 2) absorbují nejúčinnější modrou a červenou část spektra B) KAROTENOIDY –pomocné pigmenty

Co to je chlorofyl? Chlorofyly: a, b, c, d, obsahuje Mg2+ Chlorofyl a1+ a2 důležitý pro FS a1 - pohlcuje světlo vlnové délky 700ŋm a2- pohlcuje světlo vlnové délky 680ŋm

Světlo může být listem odraženo, může být absorbováno nebo může projít skrze list

Excitovaný-vybuzený stav

Jaká je rovnice fotosyntézy? Ve skutečnosti velmi složitý soubor reakcí. Probíhá ve dvou oddělených fází, ale na sebe jdoucích!!! primární sekundární (světelné) (temnostní)

Jak vypadá schéma fotosyntézy?

FÁZE FOTOSYNTÉZY FOTOCHEMICKÁ SYNTETICKÁ SVĚTELNÁ SEKUNDÁRNÍ Sluneční záření Oxid uhličitý Chlorofyl a voda Enzym rubisCo Calvinův cyklus 1. fotolýza vody 2. fotofosforylace ATP NADPH+H+ glukóza ADP NADP+ kyslík voda

Co charakterizuje primární procesy? Probíhá za účasti 2 fotosystémů: Fotosystém I. (700 nm) Fotosystém II. (680 nm) potřebují přímé dodávky světla (E fotonů na E elektronů) probíhají na tylakoidech chloroplastů zahrnují cyklickou fotofosforylaci necyklickou fotofosforylaci fotolýzu vody

Co charakterizuje FOTOSYSTÉM I ? Absorbce 700 nm Přijme světelné záření, přejde do excitovaného stavu a uvolní elektrony, které: se vrátí na P (700), část jejich energie je využita k tvorbě ATP v procesu = cyklická fotofosforylace: - kvantum světla uvede chlorofyl fotosystému I (P700) do excitovaného stavu - vyrazí se elektrony - systém přenašečů je vrátí na původní místo - cestou předají energii na tvorbu ATP

Jaké je schéma cyklické fosforylace?

Cyklický elektronový tok

Co charakterizuje FOTOSYSTÉM II ? Absorbce 680 nm chlorofyl fotosystému II (P680) přijme světelné záření přejde do excitovaného stavu a uvolní elektrony, které přenáší se na akceptor Q a další redoxní systémy až na fotosystém I, kde doplní svůj chybějící elektron (toto celé proběhne dvakrát) a při tom se uvolňuje molekula ATP proces= necyklická fotofosforylace - Elektron se nevrátí na místo odkud se uvolnil ! Elektrony se spojují s vodíkovými ionty  vodíkové radikály ty reagují s koenzymem NADP+ na NADPH + H+ = redukční činidlo pro sekundární procesy

Jaké je schéma necyklické fosforylace?

Jakým způsobem se doplní elektron do P 680?

Co je fotolýza vody? 2 H2O  2 H+ + 2 OH- 2 OH- - 2 e-  H2O + ½ O2 rozklad vody účinkem světla je zdrojem uvolňovaného kyslíku poskytuje vodíkové ionty pro tvorbu redukčního činidla poskytuje elektrony pro fotosystém II rovnice reakcí: 2 H2O  2 H+ + 2 OH- 2 OH- - 2 e-  H2O + ½ O2

Jaký je význam necyklické fosforylace? tvoří se energetické konzervy ATP vzniká redukční činidlo NADPH + H+ pro sekundární procesy do atmosféry se uvolňuje kyslík

Co charakterizuje sekundární procesy? nepotřebují přímé dodávky světla probíhají souběžně s primárními procesy potřebují ale produkty primárních procesů  NADPH + H+, ATP probíhají ve stromatu chloroplastů mají cyklický charakter známé 3 typy (C3-, C4-, CAM-rostliny) nejznámější je Calvinův cyklus

Jaké je schéma Calvinova cyklu?

Co je Calvinův cyklus? Oxid uhličitý zde postupně začleňován do org. látek. Produktem : hexosa sacharid má 3 fáze

Co je Calvinův cyklus? Fixace CO2 akceptorem Akceptorem = ribulosa – 1,6 difosfat (C5) Vzniká nestabilní meziprodukt (C6) Ten se rozpadá na 2 molekuly fosfoglycerátu (3C) Enzym = RUBISCO

Co je Calvinův cyklus? 2) redukce navázaného CO2 za vzniku hexózy Fosfoglycerát se prostřednictvím NADH+H+ redukuje na glyceraldehyd-3-fosfát (3C)

Co je Calvinův cyklus? 3) regenerace akceptoru Ze dvou molekul (3C) vzniká glukosa-6-fosfát (6C) = VL pro vznik sacharidů 6 molekul : ribulosa-1,6 -bisfosfát (5C) ta absorbuje CO2 a cyklus se opakuje Aby se získala 1 molekula glukosy, celý cyklus musí proběhnout6krát.

Co je fotorespirace? Opačný děj: Příjem kyslíku a uvolnění CO2. Vazba pomocí RUBISCO na akceptor CO2. Kyslík soutěží jako substrát pro tento enzym.

Kdo vyhraje? Při nízké koncentraci CO2: Se váže na akceptor kyslík, Rostlina spotřebuje kyslík, Produkuje CO2. Převládá nad fotosyntézou. Chrání rostlinu před poškozením při nízké koncentraci CO2 a nadbytku energie.

Co jsou C4-rostliny? hlavně rostliny tropů a subtropů (kukuřice, ananas, agáve, cukrová třtina, proso) vyšší nároky na příjem CO2, potřebují hodně slunečního záření, jiná stavba listu prvotním akceptorem CO2 je fosfoenolpyruvát prvotními produkty jsou maláty, asparáty a oxalacetáty teprve CO2 z prvotních produktů přenášen na ribulóza -1,5-bifosfát, pak stejně jako u Calvinova cyklu dvojí prostorově oddělená karboxylace (2 typy chloroplastů) větší přírůstek biomasy, protože mají nižší fotorespiraci

Co jsou CAM-rostliny? sukulentní rostliny (pouštní, tučnolisté) musí šetřit vodou  průduchy otevírají v noci  přijímají CO2 a fixují ho do malátu malát skladují ve vakuolách ve dne z malátu uvolňují CO2  vstupuje do Calvinova cyklu dvojí časově oddělená karboxylace

Jak vypadá CAM cyklus?

Jaký je význam fotosyntézy? udržuje život na Zemi přeměna světelné energie na chemickou produkce organických látek produkce kyslíku udržuje koncentraci CO2 v atmosféře existuje více než 2 miliardy let vytvořila energetické suroviny