Zdroje proudu – generátory II Střední odborná škola Otrokovice Zdroje proudu – generátory II Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. František Kocián Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. František Kocián Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ae-EP/3-EL-6/15 Název DUM Zdroje proudu – generátory II Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 26-57-H/01 Obor vzdělávání Autoelektrikář Vyučovací předmět Elektropříslušenství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: stator, rotor, buzení, další části alternátoru včetně moderní konstrukce, usměrňovač, regulace dobíjení, elektrické veličiny alternátoru Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Stator, rotoru, usměrňovač, elektrické veličiny alternátoru Datum 15. 10. 2012
Zdroje proudu – generátory II Náplň výuky Základní princip alternátorů Konstrukce alternátoru Stator Rotor Usměrňovač Další části alternátoru Regulace napětí Údržba a opravy alternátorů
Konstrukce akumulátoru Alternátor je točivý elektrický stroj pracující v generátorickém režimu tedy jako elektrický generátor; přeměňuje kinetickou (pohybovou energii) rotačního pohybu na elektrickou energii. Výstupní střídavý proud je třífázový fázový. Alternátor pracuje na principu elektrické indukce – ve vodiči je indukováno napětí, pokud se vodič a magnetické pole vůči sobě pohybují. Dělíme na: stator rotor usměrňovač (diody) další části alternátoru regulace napětí elektrické veličiny údržba Obr. 1 Alternátor
Stator Stator – tvoří jednu ze základních částí alternátoru. Dutý válec, který je vyroben z dynamo plechů kvůli omezení vzniku vířivých proudů. Tyto plechy jsou odizolovány opatřeny drážkami. Tvoří samostatný celek. V drážkách jsou navinuty cívky (pootočeny o 120°), vytváří tři fáze. Stator je upevněn mezi statorová víka. Obr. 2 Stator
Rotor Rotor (kotva) – na hřídeli rotoru jsou umístěny tzv. pólové hvězdice, budící vinutí, ventilátor, kuličková ložiska a dva sběrací kroužky. Počet pólů jedné hvězdice bývá obvykle 6 nebo 8 a všechny póly jedné hvězdice mají stejnou polaritu. Z tohoto plyne, že celkový počet pólů rotoru bývá 12 nebo 16 a na rotoru se vzájemně střídají severní a jižní pól. Uvnitř pólových hvězdic je umístěna prstencová cívka s budícím vinutím. Začátek a konec cívky jsou připájeny na sběrací kroužky. Obr. 3 Rotor
Usměrňovač Usměrňovač (diodový můstek) – k usměrnění třífázového střídavého proudu se používá třífázový usměrňovač. Do plechového chladiče (obvykle Al) jsou nalisovány hlavní diody, zapojeny do můstku. Usměrňovač tvoří kompaktní celek. Obr.4 Diodový můstek
Další části alternátoru Řemenice – upevněna na hřídeli rotoru, který prochází předním víkem. Přenáší pomocí klínového řemene kinetickou energii od klikového hřídele. Převod mezi motorem a alternátorem je dorychla. Víka – jsou vyrobeny z hliníkové slitiny a je v nich na kuličkových ložiskách uložen rotor. Přední víko se nazývá břemenové, zadní se nazývá diodové. Regulátor – tvoří často integrální součást alternátoru, bývá umístěn na držáku kartáčů. V současné době se vyrábějí výhradně polovodičové regulátor. Krycí víko – je použito pouze v případě, že je usměrňovač umístěn z vnější strany diodového víka
Regulace napětí Regulace napětí – výstupní stejnosměrné napětí z alternátoru musí být pro olověné akumulátory 13,6 – 14,2 V. Toto napětí se reguluje prostřednictvím buzení alternátoru. Úkolem budícího proudu Ib je, při normálním provozu alternátoru, vytvářet prostřednictvím budícího vinutí takové magnetické pole, které zajistí indukování požadovaného napětí v pracovním vinutí statoru. Výstupní napětí je snímáno pomocí doplňkových diod, které pomocí regulátoru napětí způsobí změnu průběhu výstupního napětí. Regulátor je umístěn přímo v alternátoru. Obr. 4 Regulátor napětí
Údržba a opravy alternátorů Pokyny pro provoz – chceme-li využít všech výhod alternátorů a dosáhnout vysoké životnosti při minimální údržbě, musíme dodržovat následující pokyny: akumulátor nesmí být nikdy přepólován alternátor nesmí pracovat bez zatížení při svařování elektrickým obloukem je nutno alternátor odpojit (+ vodič) kontrolovat čistotu a dotažení svorek kontrolovat předepsané předpětí klínového řemene ložiska měnit tehdy, když slyšíme tzv. hrčivý zvuk
Kontrolní otázky: Otázka č 1. Rotor alternátoru – budící cívka Vytváří magnetické pole, které zajistí indukování požadované napětí ve statoru Tvoří hlavní obvod alternátoru Složí k odmagnetování rotoru 2. Otázka č.2. Co jsou diody Slouží k usměrnění střídavého proudu Signalizují dobíjení alternátoru Otázka č.3. Jaké napětí dává alternátor 15 V 12 V 13,6 – 14,2 V
Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní Obr. 3: vlastní
Seznam použité literatury: [1] JAN, Z., KUBÁT, J., ŽDÁNKÝ, B., Elektrotechnika motorových vozidel I, Praha, AVID spol. sr.o., 2002, ISBN 978-80-87143-05-6 [2] ŠŤASTNÝ, J. a REMEK, B., Autoelektrika a autoelektronika, Praha, Nakladatelství T. Malina, 1994, ISBN 80-900759-6-7
Děkuji za pozornost