Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou O PERAČNÍ SYSTÉMY VY_32_INOVACE_09_2_13_IT
K OMUNIKACE UŽIVATELE A POČÍTAČE Zpracování dat fyzicky zajišťuje technická část informačního systému (hardware). Uživatel pracuje pouze s programovým vybavením informačního systému (software). 3 Uživatel Aplikační SW Operační systém Ovladače (drivery) BIOS Hardware
O PERAČNÍ SYSTÉM (OS) Patří k systémovému programovému vybavení každého současného počítače. Organizuje přístup a využívání zdrojů PC. Zajišťuje vstup a výstup dat podle požadavku ostatních programů. Komunikuje s uživatelem a aplikačními programy, a na základě jejich pokynů vykonává požadované akce. Reaguje na chybové stavy programů a mylné požadavky uživatelů tak, aby tyto chyby nezpůsobily zásadní destrukci systému nebo poškození dat. 4
R OZDĚLENÍ OPERAČNÍCH SYSTÉMŮ Podle platformy Desktopové Pro osobní počítače a notebooky. Serverové Pro centrální síťové počítače. Mobilní Pro mobilní telefony a tablety. Podle uživatelského rozhraní Textové Pracují v prostředí příkazového řádku. Grafické GUI = Graphical User Interface 5
R OZDĚLENÍ OPERAČNÍCH SYSTÉMŮ Podle počtu připojených uživatelů Jednouživatelské Víceuživatelské (síťové) Podle autora (firmy) a značky Microsoft DOS DOS = Disk Operating System Microsoft Windows Linux Unix Android Symbian … 6
R OZDĚLENÍ OPERAČNÍCH SYSTÉMŮ Podle počtu současně spuštěných úloh Jednoúlohové Chceme-li spustit nový program, musíme nejprve ukončit dříve spuštěný. Víceúlohové Lze mít spuštěno současně více aplikací. Podporují multitasking. 7
M ULTITASKING Schopnost počítače, resp. operačního systému provádět (přinejmenším zdánlivě) několik úloh současně. Kooperativní multitasking Aplikační program obdrží od operačního systému k dispozici procesor a využívá jeho služeb. Když už jej nepotřebuje, vrátí procesor k dispozici operačnímu systému a ten jej přidělí dalšímu programu. Preemptivní multitasking Operační systém přiděluje a odebírá procesor jednotlivým programům na určitou dobu (desítky až stovky milisekund). 8
STRUKTURA SOUČASNÝCH OS Grafické rozhraní GUI Aplikační rozhraní Obsahuje zejména správce oken. Jádro systému (kernel) Zajišťuje správu procesoru, paměti, disku a dalších prvků systému. Ovladače hardware Zabudovaný vybraný firmware (aktuálně dostupný). 9
P OZNÁMKY 10