KUBOFUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Srovnávací a vědomostní test
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
ČESKÝ SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bratři Čapkové.
Guilliaume Apollinaire Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jiří Wolker: Těžká hodina Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JAMES JOYCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poezie ve světové literatuře
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Avantgarda Apollinaire Morgenstern Expresionismus Futurismus
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
GUILLAUME APOLLINAIRE Řím – Paříž Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.17.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Meziválečná poezie a drama
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Česká meziválečná poezie
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Transkript prezentace:

KUBOFUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

KUBOFUTURISMUS umělecký směr, který spojuje futuristický dynamismus a kubistickou mnohopohledovost Mezi jeho projevy patří: zachycení složité skutečnosti z mnoha úhlů pohledu polytematičnost (uvolnění dějových souvislostí, spontánní proud představ) prolínání časových rovin zdůraznění grafické podoby básně (kaligramy)

Zraněný Apollinaire s přáteli Guillaume Apollinaire (1880–1918) francouzský básník, prozaik, dramatik studoval v Monacu, Cannes a Nice bankovní úředník a spolupracovník kulturních revue v r. 1914 se dobrovolně přihlásil na frontu (dělostřelec), raněn do hlavy, těsně po válce umírá při psaní začal používat novou metodu, která byla založena na asociativním řetězení nesourodých témat a představ – jednotícím prvkem tak zůstal pouze básník Zraněný Apollinaire s přáteli

Alkoholy sbírka – uvolňuje fantazii, zavádí hru se slovy, ignoruje interpunkci, využívá volný verš Pásmo úvodní báseň sbírky Jsi v zahradě hospůdky v okolí Prahy Cítíš se zcela šťasten na stůl růži ti dali A místo abys psal svou povídku lenošíš pohříchu Hledě na mandelinku spící v růžovém kalichu V achátech Svatovítských zříš zděšen své vlastní rysy Na smrt jsi smuten byl v ten den kdy sebe v nich objevil jsi Podoben Lazaru kterého světlo drtí Pozpátku točí se ručičky hodin v židovské čtvrti A ty couváš ve vlastním životě pomalu Jda na Hradčany nahoru a poslouchaje k večeru Jak v hospodách české písně zpívají

využívá asociace – volný proud představ, pocitů, nálad, vzpomínek Hle jsi uprostřed melounů v Marseilli Hle jsi v Koblenci v hotelu s obrem na vývěsní tabuli Hle sedíš v Římě pod japonskou mišpulí Hle jsi v Amsterodamu s dívkou jež je ošklivá a tobě hezká se zdá Říká že se brzo se svým studentem v Leydech sezdá Tam najímají pokoje Cubicula locanda v latině Vzpomínám toho byl jsem tam tři dny a v Goudě neméně Jsi v Paříži od soudce vyslýchán Jak zločinec zatčen a do vězení dán V bolestných cestách i šťastných jsi proběhl kus světa Dřív než jsi postřehl lež a svoje leta V dvaceti láskou trpěl jsi a ve třiceti zas Jak blázen žil jsem a ztratil jsem svůj čas polytematická báseň = prolínání různých obrazů se skutečností, prolínání minulosti a přítomnosti využívá asociace – volný proud představ, pocitů, nálad, vzpomínek

autor nechce přesně zobrazit vnější svět, ale vyjádřit vlastní pocity Apollinairovo Pásmo velmi ovlivnilo českou avantgardní poezii. Už roku 1919 ho přeložil Karel Čapek. Apollinairovu polytematickou asociativní metodu využil Wolker v básni Svatý Kopeček, Nezval ve skladbách Podivuhodný kouzelník nebo Edison, Biebl v Novém Ikarovi a řada dalších spisovatelů

Kaligramy básnická sbírka – obsahuje dvacet básní – obrazů Apollinaire v nich využil svého výtvarného nadání a z vlastních veršů vytvořil „kresby“ výsledný obraz vždy vychází z námětu básně – Eiffelova věž, vodotrysk, kravata, hodiny, déšť atd. kniha vyšla roku 1918 a obsahuje i skladby psané tradiční formou (Okna, Pondělí v Kristýnině ulici) tématem některých z nich jsou Apollinairovy zážitky z války

Kubofuturismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz