KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

(instance konkrétní třídy)
Seminář C++ 5. cvičení Dědičnost Ing. Jan Mikulka.
Pole, ukazatele a odkazy
ÚVOD DO CPP 7 Dědičnost - pokračování
BLIŽŠÍ POHLED NA TŘÍDY, DĚDIČNOST - úvod
PJV151 Vnořené a vnitřní členy mohou být členy tříd a interfejsů. Je-li X obalem Y a Y je obalem Z, pak Z získá jméno X$Y$Z - kompilací vzniknou classy.
4IT1014IT101 Pátá přednáška Datové struktury - pokračování Statické prvky třídy.
Polymorfismus Dědičnost
C++ Přednáška 3 Konstantní a statické členy tříd, ukazatel this, konstantní instance třídy Ing. Jiří Kulhánek , kat. 352, VŠB TU Ostrava 2004.
Programování v C++ Cvičení.
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá metody, objekty, konstruktor.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
KIV/PPA1 cvičení 11 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Souborový vstup a výstup Práce s textovými soubory.
State. State – kontext a problém Kontext  chování objektu má záviset na jeho stavu, který se typicky mění za běhu Neflexibilní řešení  metody obsahují.
Páté cvičení Dědičnost Interface Abstarktní třídy a metody
Seminář C++ 9. cvičení Šablony Ing. Jan Mikulka. Šablony ► template – vzory, podle kterých může překladač tvořit skupiny podobných tříd nebo funkcí, které.
4IT101 7.přednáška Třída String a regulární výrazy Algoritmy v kolekcích Vnitřní a vnořené třídy.
Třída jako zdroj funkcionality
Objektové orientované programování Objektově orientované problémy v PHP Lukáš Masopust 2008.
Objektové programování
C# - funkce a procedury Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jedenácté cvičení Vlákna. Java cv112 Vlákna Operační systém Mutitasking – více úloh se v operačním programu vykonává „současně“ Java Multithreading -
Seminář C cvičení Obsluha výjimek Ing. Jan Mikulka.
C# - OOP (object oriented programming)
08/04/20151 Delegáty (1) Delegát (delegate) je datový typ, který definuje signaturu metody Delegáty bývají rovněž označovány jako typo- vě bezpečné ukazatele.
PRÁCE S VLÁKNY A APLIKAČNÍ DOMÉNY V.NET FRAMEWORK APLIKACÍCH Architektura technologie.NET Jan Martinovič, FEI - Katedra Informatiky.
Seminář C++ 4. cvičení Objekty Ing. Jan Mikulka. Co je objekt ► obraz třídy i instance ► třída – definovaná za pomocí klíčového slova class ► instance.
6. cvičení Polymorfismus
Počítače a programování 1
PB161 Právo friend, přetěžování operátorů, přetypování PB161 | Friend, operátory PB161 – Programování v jazyce C++ Objektově Orientované Programování.
KIV/PPA1 cvičení 10 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Výjimky a práce s nimi Nácvik na online test.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
C# - předávání parametrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IB111 Programování a algoritmizace
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
OSNOVA: a) Přetížení členských funkcí b) Dědičnost tříd Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače a programování 2 pro obor EST BPC2E.
Dědičnost - inheritance dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti B A Třída A je předkem třídy B Třída.
13/04/20151 Datový typ třída – class (1) Datový typ definovaný uživatelem Poskytuje mechanismus pro modelování entit, s nimiž manipulují aplikace Charakterizuje.
Metodika objektového přístupu při tvorbě překladačů. Marek Běhálek Informatika a aplikovaná matematika FEI VŠB-TU Ostrava.
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
KIV/PPA1 cvičení 9 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Třída String a její metody –Řetězce a operace s nimi.
Netrvaloppa21 Vytvořte třídu Student pro reprezentaci struktury student na ZČU. Atributy třídy budou fakulta a osobniCislo. Název třídy: Student proměnné.
STRING A UKAZATELE. Co to je řetězec? Řetězec v Javě je samostatný objekt. Je konstantní, co znamená, že jednou vytvořený řetězec nelze změnit. Chceme-li.
FEL Komunikátor. Memory Leak program konsumuje operační paměť, kterou neumožňuje uvolnit o uvolnění paměti stará Garbage Collector ▫plně v režii Java.
Pokročilé programování v C++ (část B)
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
Počítače a programování 1
Uživatelská rozhraní Uživatelská rozhraní 10. cvičení Martin Němec A
Programování v jazyce C++ Dědičnost a polymorfismus.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
PJV15 1 Vnořené ( nested ) a vnitřní ( inner ) členy Třídy či interfejsy mohou být členy tříd či interfejsů. Je-li X obalem Y a Y obalem Z, pak Z získá.
Programování v jazyce C++ Speciality jazyka C++, úvod do OOP.
Y36PJC Programování v jazyce C/C++
Úvod do C# - OOP Jaroslav BURDYS 4IT.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně
Y36PJC Programování v jazyce C/C++
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r. o
Typový příklad 3 – zadání 1
Návrhový vzor Flyweight
Počítače a programování 2 pro obor EST BPC2E PŘEDNÁŠKA 3
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r. o
C# přehled vlastností.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r. o
ZAL – 7. cvičení 2016.
Transkript prezentace:

KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch

Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající se z více tříd

Objekty v Javě Dosud pouze statické metody a proměnné (atributy) –V deklaraci bylo klíčové slovo static –Z jiných tříd přístupné kdykoliv přes název třídy a tečku (např. Math.sin()) v závislosti na přístupových právech (public, bez specifikace) V javě lze však třídy použít hlavně k uchovávání strukturovaných dat Dále lze deklarovat metody, které s těmito daty pracují.

Třída x instance třídy (objekt) Třída je šablona, podle které můžeme vytvářet objekty (instance) typu této třídy –Třída je „razítko“, objekt je „otisk“ razítka. –Proměnné a metody instance (deklarují se stejně, jen bez slovíčka static) –Podle jedné třídy (vzoru) lze vytvořit libovolné množství objektů –Každý může mít různě nastavené atributy (proměnné) určující stav objektu (instance) –Jedna ze tříd musí obsahovat metodu main.

Proměnné a metody instance Proměnné (atributy) instance –Definovány uvnitř třídy, ale mimo metody –Podobné jako statické proměnné třídy bez slovíčka static –Přístupné z celé třídy, v každé instanci můžou být nastavené na jiné hodnoty –Nelze s nimi pracovat ve statických metodách. Metody instance –Deklarace stejná jako u statické metody akorát bez static –Mohou pracovat s proměnnými třídy i instance

Konstruktor Speciální metoda, která se volá při vytváření nové instance –Stejný název jako třída (závazně, včetně velkého písmena na začátku) –Nemá návratovou hodnotu (ani void) (návratem je nově vytvořený objekt) –Může být více konstruktorů pokud mají různé parametry (tzv. přetěžování) –Typicky se v něm provádí různé inicializace atributů

Příklad třídy public class Ctverec{ //atribut int strana; //konstruktor public Ctverec(int strana){ this.strana = strana; } //metoda public int getStrana(){ return this.strana; }

Vytvoření nové instance třídy Deklaruje se podobně jako obyčejná proměnná + použití operátoru new –třída Ctverec obsahující atribut čtverce (strana) a metodu, která s ním pracuje –Vytvoření nového čtverce (v jiné třídě) Ctverec c1 = new Ctverec(4); Ctverec c2; c2 = new Ctverec(2); int a = c2.getStrana();

Přístupová práva I U proměnných i metod třídy i instance lze nastavit přístupová práva z vnějšku třídy –Neuvedeno – proměnná/metoda přístupná z vnitřku třídy a ze tříd stejného balíku –private – proměnná/metoda přístupná pouze z vnitřku třídy, kde je definována –protected – proměnná/metoda přístupná z vnitřku třídy, stejného balíku a potomka –public – proměnná/metoda přístupná z každé třídy každého balíku

Přístupová práva II Pro přístup k nepřístupným (private) proměnným instance se používají tzv. getry a setry –Public metody, které slouží k nastavení (setry) a vrácení (getry) hodnoty proměnné instance –Mohou provádět kontroly správnosti zadaných hodnot. –Lze je vygenerovat (v Eclipse)

Program z více tříd Každá public třída musí být v samostatném.java souboru Třída bez public může být v jednom souboru s více třídami –Pak ale není viditelná z jiných balíků Pokud chci použít třídu z jiného balíku (standardního z Java SDK, nebo vlastního), musím uvést import