Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.29 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:2. OA, 2. VE
Realismus v českém dramatu Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: Gabriela Preissová, Gazdina roba, Leoš Janáček, Její pastorkyňa, Maryša, Alois a Vilém Mrštíkové, hanácké nářečí, kompoziční prostředky Anotace: Žák se z prezentace dozví o představitelích českého realistického dramatu 2. poloviny 19. století. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
Realismus pokračování
Gabriela Preissová (1862 – 1946) Její hry se odehrávají na slovácké vesnici. Gazdina Roba Drama Gazdina Roba (1889) - švadlena Eva se provdá na truc za kulhavého Samka, i když miluje selského syna Mánka. Z nešťastného manželství ale uteče za Mánkem, který je ale už ženatý. Odcházejí spolu pracovat do Rakouska, ale když Mánek není schopen se dát rozvést a Eva se cítí ponižovaná, protože je jen „gazdina roba“, nikoli manželka, končí sebevraždou. Zhudebněno B. Foerstrem jako opera Eva.
Její pastorkyňa Drama Její pastorkyňa (1890) – hlavní hrdinka Jenůfka nekončí tragicky, i když její příběh je také baladický. Poté, co se jí narodí nemanželské dítě se Števou, jí chce její nevlastní matka mlynářka Kostelnička pomoci a dítě utopí. Jenůfka odchází se Števovým bratrem Lacem, který ji miluje a chce začít nový život. (Zhudebněno L. Janáčkem)
Alois (1861 – 1925) a Vilém (1863 – 1912) Mrštíkové Maryša Realistická tragédie (společné dílo Mrštíků) Maryša – realistické drama z české vesnice napsané podle skutečné události. Drama se odehrává také na slovácké vesnici, v níž vládne místo lidských vztahů moc peněz, která rozhoduje i o tom, kdo si koho vezme. Maryša miluje chudého Francka, ale musí se provdat za mnohem staršího vdovce mlynáře Vávru. Francek odchází na vojnu. Manželství je ale velmi nešťastné. Když se Francek vrátí z vojny, schází se potají s Maryšou. Ta jeho nabídku, aby spolu odešli do Brna, odmítá. Vávra mu vyhrožuje, že ho zastřelí. Maryša chce Francka chránit, a proto podává Vávrovi při jídle jed.
Hlavní myšlenka díla: manželství uzavřené pro peníze a majetek nemůže být šťastné (věková nerovnost, bez vztahů citových) Kontrast: opravdový cit a touha po bohatství Rozhodující úloha peněz na vesnici a síla předsudků v tehdejším životě. Umělecké a kompoziční prostředky: tragédie o 5 dějstvích podle vzoru antického dramatu (základní situace = expozice), zápletka (kolize), vyvrcholení (krize), obrat ve vývoji děje (peripetie), závěr(katastrofa)
slovácké nářečí – funkce charakterizační prostředí – vesnice, vesnické postavy dílo je vrcholem české realistické dramatiky
Opakování
Jak se jmenuje drama, ve kterém hlavní hrdinka Eva utíká z nešťastného manželství za jiným mužem? Gazdina roba Proč Eva končí svůj život sebevraždou? Cítí se ponížena tím, že se její milenec odmítá rozvést a žít s ní jako s manželkou Jak se jmenuje drama, ve kterém nevlastní matka Jenůfy zabije její nemanželské dítě? Její pastorkyňa
Jak končí toto drama? Jenůfa odchází s bratrem svého svůdce a začnou spolu nový život Jak se jmenuje vrcholné realistické drama bratří Mrštíků? Maryša Proč Maryšini rodiče nutí svou dceru, aby si vzala staršího vdovce? Protože je bohatý
Co je příčinou tragédie? Vynucené manželství bez lásky kvůli majetku Kde se odehrává příběh? Na slovácké vesnici Jakým jazykem je hra napsána? Autoři použili hanácké nářečí
KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.