Sergej Ejzenštejn (1898 – 1948) S.E.: Kamerou, tužkou i perem. Praha, 1961 S.E.: Izbrannyje proizvedenija v šesti tomach. Moskva, 1966 S.E.: Umenie mizanscény.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Advertisements

HUDBA.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART.
Oscars Duel favoritů Avatar Smrt čeká všude Avatar Smrt čeká všude.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Organizace kurzu Digitální fotografování 4SA424
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Lekce 7 Metoda molekulární dynamiky I Úvod KFY/PMFCHLekce 7 – Metoda molekulární dynamiky Osnova 1.Princip metody 2.Ingredience 3.Počáteční podmínky 4.Časová.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Mediální produkt.
Historie, postupy, profesionalita
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Česká republika Demokratický stát.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Vysoká škola ekonomická fakulta.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
RDA - R ESOURCE D ESCRIPTION AND A CCESS Trocha teorie.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Základy digitální fotografie 1. Základy fotografování
Umělecké směry 20. století
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_19.
Mössbauerova spektroskopie
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Informační kulturní portál
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Elektroakustická hudba EAH v USA, počítačová hudba
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Literatura - výběr: Jacques Aumont: The Image. British Film Institute 1997, Londýn. first: L´Image, Editions Nathan, Paris 1990 J. Dudley Andrew: The Major.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání CZ.1.07/2.3.00/ Natoč to aneb S kamerou (třeba) na pokusy Předpokladem dobrého.
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
Literatura - výběr: Jacques Aumont: The Image. British Film Institute 1997, Londýn. first: L´Image, Editions Nathan, Paris 1990 J. Dudley Andrew: The Major.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
25. září 2012 Hotel Mlýn Vílanec Zpracování videozáznamů Metodika v anglickém jazyce reg. č. CZ.1.07/1.3.50/
Obce v pohybu? Na webu! Vybrané poznámky k tvorbě videofilmů Seminář Parádní web 2013 úterý 21. ledna 2014.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
KALIGRAMY Tematická oblast
ČLOVĚK V PROSTORU Tematická oblast
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Organizace kurzu Digitální fotografování 4SA424
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA
Digitální učební materiál
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Životní zájmy Tematická oblast
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Sergej Ejzenštejn (1898 – 1948) S.E.: Kamerou, tužkou i perem. Praha, 1961 S.E.: Izbrannyje proizvedenija v šesti tomach. Moskva, 1966 S.E.: Umenie mizanscény I, II. Divadelný ústav Bratislava Dialektický přístup k filmové formě (1929). In: Film je umění. uspřádali jaroslav Brož a Ljubomír Oliva, Orbis, Praha 1963 David Bordwell: The Cinema of Eisenstein. Harvard univ. press, cambridge, Londýn 1993 J. Dudley Andrew: The Major Film Theories. An Introduciton. Oxford Univesity Press, 1976 V.V. Ivanov: Analýza hlubinných struktur sémiotických systémů umění. In: Tartuská škola. Praha, Národní filmový archiv 1995 V. Šklovskij: Ejzenštejn. Bratislava, 1976; Praha 1983

Montáž atrakcí „Atrakce (v divadle) – každý agresivní moment divadla, tj. kterýkoli jeho prvek, podrobující diváka smyslovému a psychologickému působení, které je experimentálně ověřené a matematicky vypočítané, aby způsobilo divákovi určitý emocionální otřes.“ „nový postup: svobodná montáž svévolně zvolených samostatných ... účinků (atrakcí), ale s přesným zacílením na konkrétní konečný tematický efekt – montáž atrakcí.“ „pro mistra montáže je školou film, ale hlavně music hall a cirkus, protože udělat (po formální stránce) dobrou inscenaci znamená v podstatě připrpavit stmelený, dobře vyvážený muzikálově-cirkusový program...“ atrakce je definována funkčně, ne substančně: je to jakýkoli agresivní moment na divadle cokoli, co otřese smyslovým aparátem diváka

Bezsyžetový film (Ejzenštejn – pojem syžet používán ve smyslu „zápletky“) Synestezie analogie filmu a jazyka

1. metrická montáž (dominantou je absolutní délka záběru; konflikt tvořen čistě délkou záběru - tempo střihu bez ohledu na obsah záběrů) 2. rytmická montáž (rozpracování metrické montáže - střih je postaven nejen na metrických požadavcích, ale i na obsahu záběrů; založeno na rytmu pohybu uvnitř záběrů - rytmus může metrické tempo posílit, nebo mu naopak odporovat). 3. tonální montáž (základem střihu - dominantní emocionální tón záběru; Př.: Potěmkin - mlha na začátku třetí části - základní tonální dominantou je zde světlo – světelnost, která si podřizuje ostatní prvky. Tonální montáž se týká textury záběrů - jde o expresivní obrazovou kvalitu záběru. XX tyto tři typy – založeny na dominantě – délka záběru, obsah, primární expresivní kvality XXX 4. polyfonická montáž (syntéza metrické, rytmické a tonální; místo dominanty - zapojení všech stimulujících prvků) 5. intelektuální montáž (nejvyšší fáze montážní formy. Význam je výsledkem divákova pohybu mezi dvěma vizuálními figurami. Záběry coby atrakce jsou jen stimulace, až v interakci záběrů je vytvářen význam. Cílem je dát montáží vzniknout abstraktnímu pojmu /ne emocionální nebo psychologické reakci, jako u ostatních typů/).

Zvukový film: přechod od montáže němého filmu k akustickovizuální montáži – vychází z předpokladu, že divák je schopen uchopit vztah mezi zvukem, barvou a grafickou podobou záběru Vertikální montáž: juxtapozice záběrů doprovázena „vertikální“ koordinací se zvukovou stopou metrická verze vertikální montáže. Rozhodujíc prvky jsou: délka záběru a časové úseky filmové hudby vertikální montáž podle rytmu. Koordinování rytmu zvukové stopy – především hudby – s rytmem vnitřního obsahu záběrů a jejich délky. melodická vertikální montáž – vizuální podoba přenáší melodickou linii hudby.

Dziga Vertov (Denis Kaufman) – 1896-1954 Antonín Navrátil: Dziga Vertov. Revolucionář dokumentárního filmu. Čs. Filmový ústav, 1974 (Orlando Figes: Natašin tanec. Kulturní historie Ruska. 2004) (Jurij Civjan: Lines of resistence. Dziga vertov and the twenties. 2004 )

Konstruktivismus spojení abstraktního designu a utilitární funkce Tatlin, Rodčenko, Gabo, Pevsner, Lissickij

1918 – týdeníky Kinonedělja Kino-pravda – 23 dokumentů v letech 1922-25 Kino-glaz – kino-oko, členové: kinoki Manifesty: My – 1922 – v časopise Kinofot Revoluce kinoků – v časopise Lef Plakát Alexandra Rodčenka

Muž s kinoaparátem (1929) kamera – Michail Kaufman, střih – Jelizaveta Svilovová

Lev Kulešov (1899-1970) Kreativní geografie 1929: Isskustvo kino 1935: praktika kinorežisjuri Michail Jampolskij: Kuleshov´s experiments and the new anthropology of the actor. In: Richard Abel: Silent Film. Rutgers university press, 1996

Vliv: divadelní teoretici: Francouz Francois A. Delsarte (1811-71) Švýcar J. Dalcroze V Rusku propagátor: Sergej Volkonskij Koncepce antropologie herce: Delsartův systém – hledání přesného záznamu gest, segmentace podobná hudební notaci, psychologický obsah každého gesta Vladimir Gardin