Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky TRIBOLOGICKÝ MECHANIZMUS POVRCHŮ S POVLAKY Model tvořený tvrdým substrátem, měkkým povlakem a tvrdým identorem
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Co je co: Nejpodstatnější parametr pro určení typu kontaktu je poměr tvrdosti povlaku a substrátu. Nejedná se o tabelovanou hodnotu jen o porovnání velikosti, podle toho dělíme jednotlivé modely povlaků.
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Pro kompletní popsání tribologického mechanizmu se používá popis na čtyřech(pěti) různých úrovních. Makromechanická Mikromechanická Přenos materiálu Tribochemická Nanomechanická
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Pro makromechanický mechanizmus jsou podstatné 4 parametry: -poměr tvrdosti povlak-substrát -drsnost povrchu -tloušťka povlaku -velikost úlomků v kontaktu Rýhování Smýkání, střih SeškrabováníPronikání do substrátu Vřezávání úlomků
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Tribochemický mechanizmus: -chemické reakce mění složení povrchu a tím i jeho vlastnosti -možnost vzniku mikrofilmů v důsledku chem. reakcí Nitrid titanu-Nitrid titanu…vznik mikrofilmu…lepsí třecí vlastn. -oxidace měkkých povrchů Sirník molybdeničitý…oxidace protipovrchu…lepší třecí vlastnosti
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Nanomechanický mechanizmus: -možnost studia díky lepší technice -využití dnes hlavě v MEMS aplikacích Materiálový přenos: -samovolný vznik nových povrchů „povlaků“ -jev jehož přínos je diskutabilní
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Vícevrstvé povlaky: -další cesta vývoje povlakových povrchů -princip spočívá v: 1)odhadnutí vlastností v různých oblastech povrchu 2)následné vytvoření několika vrstev s požadovanými vlastnostmi
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Výrazného snížení vnitřního napětí ve vícevrstvém povlaku dochází díky „prokluzu“ jednotlivých vrstev.
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky Děkuji za pozornost Vypracoval: Radek PAVLÍČEK