Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Advertisements

Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F16
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT12
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Archimédův zákon (vztlaková síla)
Mechanická práce a energie
Rozdílné spotřebiče zapojeny sériově
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11
Past tenses Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F14
VÝPOČET PRÁCE Z VÝKONU A ČASU. ÚČINNOST
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01
Hromadná korespondence
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F01
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Elektronické formuláře v programu MS Word
Pohlcení tepelného záření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
Mechanická práce a energie
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Prescott Joule
Přeměna potenciální energie na kinetickou Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT08 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06
Rotační magnetické pole
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F12
Past continuous tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ06 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA LÁTKY
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Optická propustnost prostředí Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Smykové tření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
MS Excel – tvorba křížovky
Hydrostatický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Kreslení v programu MS Word
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
3. Mechanická energie a práce
Osvětlení plochy Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Mechanická práce, výkon a energie
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Adverbs Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
First Conditional Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ17 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Mechanický oscilátor Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Countability Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
Transkript prezentace:

Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Práce, výkon, energie Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-2/F09 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Miluše Hamplová Název Práce, výkon, energie Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM Březen 2012

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze 1.3 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Mechanická práce W = F s W = F s cos a F F1 s W – mechanická práce [J] Joule F – síla [N] Newton s – dráha [m] metr F 1 kJ = 1000 J 1MJ = 1000 000 J 1GJ = 1000 000 000 J s W = F s Mechanická práce se nekoná: W = F s cos a 1) F = 0 F1 2) s = 0 a) 3) a = 90°

Výkon [ W ] watt F1 F1 = F2 s1 = s2 t1 W1 = W2 s1 F2 P1 < P2 t2 Klikni myší F2 P1 < P2 t2 t1 > t2 s2 Klikni myší

Výkon je práce vykonaná za určitý čas Jednotka watt [W] 1 kW = 1000 W 1 MW = 1000 000 W 1 GW = 1000 000 000 W 1 TW = 1000 000 000 000 W P – výkon [ W ] W – práce [ J ] t – čas [ s ] F – síla [ N ] s – dráha [ m ] v – rychlost

h h < 1 h <100% Účinnost P2 < P1 P2 < P1 (čti eta) Účinnost vypočítáme, když výkon dělíme příkonem. Nemá jednotku [1], protože watt dělený wattem je 1 P1= příkon [W] P2= výkon [W] h < 1 P2 < P1 h <100% [ % ] P2 < P1 P2 = P1 nebo P2 > P1 Perpetuum mobile je fyzikálně nemožné

Energie Mechanická energie E [ J ] Joule Známe mnoho druhů energie, mechanická, tepelná, světelná, elektromagnetická, energie jaderná a další. Zákon zachování energie – Energii nelze vyrobit ani zničit, muže jen přeměňovat jedna forma energie v jinou. V uzavřené soustavě je množství energie stálé. Mechanická energie E [ J ] Joule Potenciální (polohová) energie m – hmotnost [ kg ] g – gravitační zrychlení h – výška [ m ] v – rychlost Kinetická (pohybová) energie

Zákon zachování mechanické energie Přeměna potenciální energie v kinetickou Ep= m g hmax Ek= m v20 Ep= max. m = konstantní g = konstantní h = maximální v = 0 Ek= 0 hmax Ep= m g h0 Ek= m v2max Ep= 0 m = konstantní g = konstantní h = 0 v = maximální Ek= max. h0

James Watt James Prescott Joule Schéma parního stroje

Opakování učiva Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď 1) Jeřáb drží v klidu betonový panel silou 5 kN ve výši 10 m nad zemí a) Podle rovnice W= F.s koná práci 50 000 J b) Podle rovnice W= F.s koná práci 5 000 J c) Jeřáb nekoná žádnou mechanickou práci 2) Výkon měříme v a) pascalech [Pa] b) wattech [W] c) joulech [J]

3) Výkon vypočítáme podle rovnice a) W = F. s b) P = F . v c) W = m . g . h 4) Účinnost musí být vždy a) menší než 1 b) menší než 100% c) větší než 1

5) Velikost potenciální energie tělesa o hmotnosti 1 kg ve výšce 10 m bude a) na Měsíci i na Zemi stejná b) na Měsíci větší než na Zemi c) na Zemi větší než na Měsíci 6) Velikost kinetické energie tělesa o hmotnosti 1 kg, které se pohybuje rychlostí 10 m/s bude a) na Měsíci i na Zemi stejná b) na Měsíci větší než na Zemi c) na Zemi větší než na Měsíci

Použité zdroje: http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4d656368616e696b61h&key=213 http://www.zsharcov.cz/Predmety/Fyzika/ucivo/8/1_01.htm http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/46-mechanicka-prace http://www.energyweb.cz/web/index.php?display_page=2&subitem=1&ee_chapter=6.2.2 http://www.mjauto.cz/newdocs/ferenc/motor/motor.htm http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/objevite/objev4/jou.htm http://www.converter.cz/fyzici/joule.htm http://radek.jandora.sweb.cz/f03.htm http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4d656368616e696b61h&key=217 http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_zachov%C3%A1n%C3%AD_energie http://www.quido.cz/fyzika/142fyzika.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Watt http://leccos.com/index.php/clanky/joule-james-prescott http://sites.google.com/site/fyzika007/mechanika/vykon-a-ucinno http://www.parnistroj.czweb.org/schema.html http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/history/history.html