Zvuková stránka jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Rozdělení hlásek DUM 14/1.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Číslo v digitálním archivu školy
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Psaní i,í, y, ý po měkkých a tvrdých souhláskách
Základní škola Církvice, okres Kutná Hora
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
Fonetika.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Hlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Tvarosloví – Podstatná jména
Sopečná činnost Jan Dušek.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ7_01 Sada DUMČeský jazyk 7 Předmět Český jazyk Název materiáluRozdělení hlásek Anotace Materiál je určen.
Škola: Základní škola a Mateřská škola Nečtiny, Nečtiny 39 Název: VY_32_INOVACE_SADA02_ČESKÝ JAZYK_DUM04 Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Klíčová.
Mgr. Vladimíra Mikulášková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_185
ICT ČJ párové souhlásky uvnitř slov
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
Shoda přísudku s podmětem
ICT ČJ VS po V Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace:
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Číslovky.
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.05.
F ONETIKA 2. Č ESKÁ ABECEDA Abeceda: A, B, C, Č, D, Ď, E, F, G, H, CH, I, J, K, L, M, N, Ň, O, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, V, W, X, Y, Z, Ž Česká písmena:
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
ČESKÝ JAZYK 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_07_02_párové souhlásky.
Základní škola a mateřská škola Plzeň – Božkov, Vřesinská 17, příspěvková organizace Charakteristika výukového materiálu AutorMgr. Iva Zemanová Datum vytvoření.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
AUTOR: Mgr. Miluše Vosáhlová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_18
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
Digitální učební materiál
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Spodoba znělosti výklad a procvičování
VY_32_INOVACE_35_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
AUTOR:Libuše Kotalová
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_20 _PÁROVÉ SOUHLÁSKY
Klikni na písmeno, které ve slově chybí.
Zvuková stránka jazyka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Zvuková stránka jazyka Hláskosloví

Anotace Materiál tvoří 18 slidů, v nichž se žák seznamuje se zvukovou stránkou jazyka, hláskoslovím, pojmy hláska, písmeno a správnou výslovností znělých i neznělých souhlásek. cílová skupina: 6. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen odůvodnit správnou výslovnost, je nutno využívat formu prezentaci k zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 6. roč. a Přehled učiva čj pro ZŠ průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, žák je schopen podle pracovat podle namluvených cvičení

Základní pojmy hláska a písmeno samohlásky párové souhlásky souhlásky znělé souhlásky neznělé spodoba znělosti

hlásky = fonémy= nejmenší jednotky řeči, ze kterých se skládají slova Hláska a písmeno hlásky = fonémy= nejmenší jednotky řeči, ze kterých se skládají slova

souhlásky = konsonanty Hláska a písmeno hlásky samohlásky = vokály a, e, i, o, u souhlásky = konsonanty tvrdé h, ch, k , r, d, t, n měkké ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň obojetné b, f, l, m, p s, v, z

písmena = grafémy= grafické zachycení hlásky nebo skupiny hlásek Hláska a písmeno písmena = grafémy= grafické zachycení hlásky nebo skupiny hlásek

Hláska a písmeno Uveďte slova, která: jsou tvořena jednou hláskou. a, i, o, u, k, z, s, v,… jsou tvořena pouze souhláskami s, z, v, k,…

Spisovná výslovnost samohlásek Vysvětli významový rozdíl mezi slovo stejně vyslovovanými, ale jinak psanými nabýt x nabít byt x bit sýra x síra výra x víra pyl x pil vyl x vil vysel x visel

Vyznač slova, v nichž je ou dvojhláska stroužek, bloudit, poučovat, poupě, foukat, pousmát se, samouk, pouze, louka, doučit se

Vyznač slova, v nichž je ou dvojhláska stroužek, bloudit, poučovat, poupě, foukat, pousmát se, samouk, pouze, louka, doučit se

Vysvětli významové rozdíly u slov s odlišnou délkou samohlásek domů x domu psi x psí hrany x hraný slevy x sleví hračka x hráčka dráha x drahá vir x vír pata x pátá

Spisovná výslovnost souhlásek Souhlásky, při jejichž výslovnosti se hlasivky chvějí, jsou znělé. Ostatní jsou neznělé. Souhlásky nepárové: pouze znělé: r, l, m, n, ň, j pouze neznělé: c, č ř může být znělé (řepa, dřevo) nebo neznělé (tři, pepř) znělé b v d ď z ž g h neznělé p f t ť s š k ch

Sleduj výslovnost párových souhlásek Magma jsou roztavené a rozžhavené horniny vytékající z nitra Země v podobě lávy. Podzemní voda shromažďující se v blízkosti magmatu se nahřívá až na bod varu. Když tlak dostatečně naroste, vytlačí páru a vodu úzkým hrdlem až na povrch. Vytrysknou vysoko do vzduchu jako nádherná fontána. Vzniká gejzír. V islandštině znamená výraz gejzír chrlič. V počtu gejzírů jsou na prvních místech Island, Nový Zéland, Japonsko a USA.

Spisovná výslovnost souhlásek Pokud se vedle sebe ve slově nebo na rozhraní předložky a slova setkají dvě párové souhlásky, které se liší znělostí, vyslovuje se celá skupina zněle nebo nezněle. Rozhoduje o tom poslední hláska ve skupině. Tomuto jevu říkáme spodoba znělosti. V psaných projevech se neřídíme výslovností, ale zachováváme v různých tvarech slova a ve slovech příbuzných stejnou pravopisnou podobu. hloubka – hloubek – hlubina; platba – plateb – platební Na konci slova se párové souhlásky znělé mění v neznělé: hrad [hrat], dub [dup], bez [bes]

Spisovná výslovnost souhlásek

Odůvodni pravopis a pak napiš jako diktát rozkvetlé macešky, rozpadlý srub, roztrhaná síťka, vztažná zájmena, pohled z prázdnin, těžká taška, obrázky namalované tužkou, prudký pohyb, hebká látka, krátká odpověď, úzký pruh, hladká mouka, sladký tvaroh

Zapiš slova, která uslyšíš. plot i plod hroch jed i jet koš led i let ves i vez strup les i lez prut sed i set

Přečti s náležitou výslovností Přečti s náležitou výslovností. Pozoruj rozdíly mezi psaným a mluveným textem. Ještě v dětství nosil oběd svému dědečkovi do zaměstnání. Zprávu přinesl rozhlas již v ranním hlášení. Někdo vklouzl dovnitř a Václav se napětím vzpřímil.