Základy teorie státu – národ Střední odborná škola Otrokovice Základy teorie státu – národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ON/3-ON-2/11 Název DUM Základy teorie státu – národ Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Občanská nauka Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: definice národa, dělení národů, rasa, národnost Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Národ, národnost, rasa, státní příslušnost, vlastenectví Datum 25. 3. 2013
Základy teorie státu – národ Náplň výuky Definice národa Znaky národa Novodobé národy Národnost Národnosti v České republice Zvyky a tradice národa Národní tradice Čechů Lidové tradice Čechů Křesťanské tradice
Definice národa Latinsky natio je společenství lidí, kteří se hlásí ke stejné národnosti Tímto pojmem se v různých zemích a jazycích odlišují zcela rozdílné sociální organismy. Rozlišuje se tak zejména mezi politickým a etnickým národem. Obr. 1: Skotové
Společné zvyky a tradice Společný stát Hospodářský život Znaky národa Společný jazyk Společné území Společná historie Společná kultura Společné zvyky a tradice Společný stát Hospodářský život
Novodobé národy Češi Angličané Skotové Francouzi Slováci Rusové Turci Baskové Poláci Japonci Obr. 2: Japonka
Národnost Je příslušnost osoby k určitému národu Někdy se národnost určuje podle státu nebo oblasti, kde se člověk narodil nebo prožil dětství, podle původu předků, zejména matky, nebo podle kultury, kterou si člověk osvojil a se kterou se ztotožňuje. Národnost člověka se může změnit v průběhu života, zejména když žije v jiném národnostním prostředí, než ve kterém vyrůstal. Pro určení národnosti v České republice není rozhodující mateřská řeč ani řeč, kterou člověk používá nebo lépe ovládá, ale jeho vlastní rozhodnutí. Je možné se hlásit k jedné i více národnostem nebo také k žádné
Národnosti v České republice Moravská Slezská Slovenská Polská Německá Vietnamská Romská Mongolská Čínská Kubánská Ukrajinská Obr. 3: Kubánec – Oscar Elias Biscet Ruská Italská atd.
Zvyky a tradice národa Z lat. traditio < tradere předávat, předávání Nejčastěji mezigenerační předávání poznání, schopností, obyčejů či mravů v rámci kultury nebo skupiny Rozlišujeme tradice Národní (historie, jídlo, pití, národní symboly) Lidové (oblečení, akce) Křesťanské (Velikonoce, Vánoce, pouť)
Národní tradice Čechů Vepřo, knedlo, zelo Pivo Sv. Václav Obr. 4: Vepřo, knedlo, zelo Obr. 5: Pivo Obr. 6: Svatý Václav
Lidové tradice Čechů Kroj Masopust Hody Jízda králů Obr. 7: Kroj Obr. 8: Masopust Obr. 9: Vlčnovská jízda králů
Křesťanské tradice Velikonoce Vánoce Pouť Obr. 7: Velikonoce Obr. 8: Vánoce Obr. 9: Velehrad – poutní místo
Kontrolní otázky: Charakterizuj národ. Uveď příklady novodobých národů. Uveď znaky národa. Co je to národnost? Které národnosti žijí v současné době v ČR? Uveď příklady českých národních tradic. Uveď příklady českých lidových tradic. Uveď příklady křesťanských tradic.
Seznam obrázků: Obr. 1: Wikipedie: otevřená encyklopedie. James S. Perry, [vid.25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kilt_pleats_002.jpg Obr. 2: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Dave Jenkins, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wedding_kimono.jpg Obr. 3: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Admin, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Oscar_Elias_Biscet.JPG Obr. 4: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Pavel Ševela, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Knedlo_zelo_vep%C5%99o_(3).jpg Obr. 5: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Rude, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Budvar-mug.JPG Obr. 6: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Acoma, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vasik_kaple_200px.jpg Obr. 7: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Karel Vladislav Muttich, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MUTTICH_1.JPG Obr. 8: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Chmee2, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Masopustn%C3%AD_ma%C5%A1kary_v_Milevsku_(15).jpg Obr. 9: Wikipedie: otevřená encyklopedie. JialiangGao, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jizda_Kralu_Vlcnov_Czech_Rep.jpg Obr. 10: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Mallene Thysen, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Juletr%C3%A6et.jpg Obr. 11: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Cheva, [vid. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Velikono%C4%8Dn%C3%AD_vaj%C3%AD%C4%8Dka_malovan%C3%A1_voskem .jpg Obr. 12: Wikipedie: otevřená encyklopedie. Mercy, [vid.25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Velehrad_-_Basilica.jpg
Seznam použité literatury: [1] BRÁZDA, Roman a kol., Společenské vědy pro střední školy – 4. díl – Učebnice, 1. vyd., Brno, DIDAKTIS 2011, s. 95, ISBN 978-80-7358-175-6. [2] Wikipedie: otevřená encyklopedie. Národ [online]. 2012 [cit. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rod [3] Wikipedie: otevřená encyklopedie. Národnost [online]. 2012 [cit. 25. 3. 2013], dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodnost
Děkuji za pozornost