Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Tvorba vzorců a názvů oxidů- procvičování
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Oddělování složek ze směsí
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Kyseliny a zásady.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Rozdělení chemických prvků Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Názvosloví halogenidů
Elektrochemická řada napětí kovů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Neutralizace Vznik solí
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Hmotnostní zlomek složky směsi
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Částice látek Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Anorganické sloučeniny - úvod
Jméno : Ing. Renata Šandová
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Neutralizace.
PaedDr. Ivana Töpferová
Dvouprvkové sloučeniny Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Nekovy Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Soli a jejich chemické vlastnosti
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Chemie Neutralizace Autor: Ing. Šárka Psíková

Kyselost a zásaditost roztoků Kyseliny - látky, které ve vodě odštěpují kation vodíku H+ Zásady - látky, které ve vodě odštěpují anion hydroxidový OH- hodnota pH - míra kyselosti a zásaditosti látek stanovení pomocí indikátorů nebo pH-metrem pH  7 kyselý roztok pH = 7 neutrální roztok pH  7 zásaditý roztok 6. dubna 2013

Rozhodněte o kyselé, zásadité nebo neutrální reakci látek: kyselina sírová pH = 0,5 …………………. sliny pH = 6,5 …………………. roztok hydroxidu pH = 13 …………………. šťáva z rajčat pH = 5 …………………. kyselina uhličitá pH = 3,8 …………………. mořská voda pH = 8,3 …………………. roztok sody pH = 10 …………………. citronová šťáva pH = 2,2 …………………. 6. dubna 2013

Barevně vyznačte reakci indikátoru v prostředí: lakmus fenolftalein univerzální indikátor roztok sody destilovaná voda ocet mýdlový roztok kyselina citronová amoniak 6. dubna 2013

Neutralizační reakce (neutralizace) reakce kyseliny s hydroxidem (zásadou) produkty: sůl příslušné kyseliny a voda 6. dubna 2013

Zapište chemickou rovnicí neutralizaci: kyselina sírová + hydroxid draselný kyselina chlorečná + hydroxid vápenatý kyselina trihydrogenfosforečná + hydroxid sodný kyselina bromovodíková + hydroxid hlinitý kyselina siřičitá + hydroxid barnatý 6. dubna 2013

Určete vzorce a názvy kyselin a hydroxidů, z kterých vznikají uvedené produkty neutralizace – soli: sůl kyselina hydroxid CaCO3 Fe(NO3)2 AlCl3 CuSO4 Na2S KClO4 6. dubna 2013

Použité zdroje Mach J., Plucková I., Šibor J.: Chemie - Úvod do obecné a anorganické chemie, nakladatelství Nová škola, 2010, ISBN 978-80-7289-133-7 Čtrnáctová H., Vaňková V.: Co víme o chemických prvcích a anorganických sloučeninách, nakladatelství Prospektrum, 1994, ISBN 80-85431-94-7 Karger I., Pečová D., Peč P.: Chemie I pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií, nakladatelství Prodos, 1999, ISBN 80-7230-026-1 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 6. dubna 2013