KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH. CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha.  KAPKA MEDU PRO VERUNKU Nový původní český muzikál pro všechny generace Příběh o lásce, přátelství, o modré planetě a o tom, jak.
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Vznik měst a jejich význam
Realistický román.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_01 Tematická.
Moje království. Královská koruna Poloha Mé království se nachází ve Francii v Paříži.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Divadlo konce 19.století.
Doba Jaroslava Vrchlického
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Výlet do české literatury
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Všeználek vypravuje o středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nejvýznamnější představitel historické prózy 19.století
NázevBožena Němcová: Babička Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Victor Hugo ( ).
Číslo:VY_32_INOVACE_24_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Alois Jirásek.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český kritický realismus a naturalismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Alois Jirásek byl český prozaik, dramatik a politik, autor řady historických románů a představitel realismu.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Historická tvorba – 19. stol.
Naše vlast - ČESKÁ REPUBLIKA
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.1.4 Města Plzeňského kraje Téma: Česká republika jako součást Evropy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Poznáš místa v našem městě?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Jazyk a řeč – sociální informovanost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Opakování z literatury 8. r.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Májovci.
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Základní škola a Mateřská škola,Šumná,okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a.
Název: Národní symboly Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Kritický realismus - úvod
Poznáš místa v našem městě?
Křesťanství a středověká Evropa
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Sada :Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 01 Dějepis _8.ročník_19
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH

CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná typizace hrdina je prostý jedinec, který nese znaky kolektivu a u kterého dochází k vývoji drobnokresba detailní studium vesnického/městského života popisnost

1. T ÉMA VESNICE realistické zobrazení venkovského života generační rozpory, sociální rozpory vesnice už není nezkažené přírodní prostředí, ale je ničena majetkovými poměry a penězi. peníze všechny vztahy zničí (rodiče-děti, láska, přátelství…) touha po penězích x smysl pro dobro a lidskost poukazuje se na tyto rozpory, ale neřeší se nářečí Alois a Vilém Mrštíkové - Maryša

2. T ÉMA MĚSTSKÉ život lidí ve městě deformace vztahů role peněz Ignát Herrmann - U snědeného krámu

3. T ÉMA HISTORICKÉ kritika soudobého obrazu společnosti povzbuzení k národnímu uvědomění historická témata - husitství, obrození Alois Jirásek - Psohlavci lid jako nositel historického dění hl. hrdina není jeden, ale to je celý lid bohatý děj archaický, složitý jazyk

ALOIS JIRÁSEK - P SOHLAVCI Chodové pod vedením Jana Sladkého-Koziny usilují o obnovení chodských výsad (ukázka č.1) další snímek (ukázka č. 2) Jaroslav Vrchlický Selské ballady Ballada o smrti Jana Koziny

L IST M ATYÁŠE Přikazujíce přitom všem obyvatelům ze všech stavů Království našeho českého, obzvláště pak radám našim komory české, nynějším i potomním, věrným našim milým, abyste již jmenované Chody, k zámku aneb k hradu našemu domažlickému příslušející, nynější i potomní, při tomto našem takových jich privilegií, majestátů a svobod obnovení, schválení a potvrzení, pokudž tíž listové jich svědčí, nyní i na časy budoucí a věčné neporušitedlně měli, drželi a pokojně zachovali, žádných jim v tom překážek nečiníce ani jiným činiti dopouštějíce pod uvazováním hněvu a nemilosti naší královské i budoucích našich králů českých.

Ú KOLY 1. Je Jiráskův jazyk srozumitelný? Ukaž na příkladech. 2. Jaký měl autor záměr? Proč psal o povstání Chodů? 3. Zkus předpovědět děj pomocí těchto klíčových slov: lípa; korupce; prodaný pozemek; spálit; vzpoura; soud.