Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Semenné rostliny 4. ročník
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.12 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem nahosemenných rostlin, zástupci evropských jehličnanů. Vzdělávací oblast: Semenné rostliny.
Genetika člověka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Živočichové rybníka Žahavci.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Rozmnožování rostlin Opylení
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rozmnožování.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Přírodopis VI..
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VĚDOMOSTNÍ HRA JE TO PRAVDA, NEBO NE. VYŠŠÍ ROSTLINY II
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
KVĚTENSTVÍ.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
List a květ.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Rozmnožování rostlin Obr.1.
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin VY_32_INOVACE_15_17 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin   Název materiálu – ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN   Anotace – cílem prezentace je objasnit způsoby rozmnožování rostlin – pohlavní a nepohlavní, vysvětlit průběh opylení a oplození Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – vysvětlí rozdíl mezi pohlavním a nepohlavním rozmnožováním, pozná základní typy nepohlavního rozmnožování, vysvětlí průběh opylení a oplození Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – pohlavní rozmnožování, nepohlavní rozmnožování, opylení, oplození Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 318kb

ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN - vznik nové rostliny

ÚVOD rozmnožování je základní vlastností každého organismu schopnost zachovat druh a přenést genetickou informaci existují dva typy rozmnožování: a) nepohlavní rozmnožování - jedinec vzniká pouze z mateřské rostliny - vzniká kopie mateřského organismu se stejnou DNA - mnoho typů b) pohlavní rozmnožování - jedinec vzniká splynutím samčí a samičí pohlavní buňky - nový jedinec je kombinací obou rodičovských DNA

1) NEPOHLAVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ nová rostlina (dceřiná) vyrůstá z části mateřské rostliny vznikají rostliny se stejnou genetickou informací typy : 1) výtrusy – výtrusné rostliny: kapradiny, mechy, plavuně, přesličky 2) vegetativní množení: 2a) šlahouny (jahodník) 2b) oddenky (přeslička) 2c) hlízy (brambory) 2d) cibule (česnek) 2e) dělení buněk (řasy) 2f) rozpad rostliny (řasy) 2g) řízkování (fíkus)

2)POHLAVNÍ ROZMNOŽŘOVÁNÍ nová rostlina vzniká splynutím samčí a samičí pohlavní buňky → OPLOZENÍ pohlavní buňky: 1) pylová zrna – samčí pohlavní buňky → vznikají v tyčinkách 2) vajíčka – samičí pohlavní buňky → vznikají v pestíku

OPYLENÍ ROSTLIN přenesení pylu (samčích pohlavních buněk) na bliznu

ZPŮSOBY OPYLENÍ rostliny mohou být opyleny: a) opylovači (včely, čmeláci, motýli) b) větrem c) vodou d) zvířata (netopýr) rostliny podle opylení dělíme na: cizosprašné – dochází k opylení od cizí rostliny samosprašné – dochází k opylení ve stejné rostlině Poznámka: Hmyz je lákán nektarem (sladkou šťávou), opylení je až vedlejší.

OPLOZENÍ opylení – přenesení pylu na bliznu 2) vznik pylové láčky - z pylových zrn klíčí vlákno nesoucí pohlavní buňku 3) pylová láčka prorůstá čnělkou - pylové vlákno prorůstá k vajíčkům 4) oplození - splynutí samčí a samičí pohlavní buňky → vzniká buňka - ZYGOTA