Fáze demografické revoluce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Litosféra a litosférické desky
Glóbus a zeměpisná síť Název školy
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
Zemětřesení Název školy
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Rg asie – obyvatelstvo a sídla
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
Sídla.
Sociekonomická geografie
Socioekonomická sféra 1. Obyvatelstvo na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Demografie je věda, která se zabývá:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
DEMOGRAFIE – DEMOGRAFICKÁ REVOLUCE
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Krasové oblasti Název školy
Atmosféra Země Název školy
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Náboženství - křesťanství
Národy světa Název školy
Obyvatelstvo ČR Animované grafy ČSÚ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Východoasijská náboženství
VÝVOJ POČTU OBYVATEL.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Vývoj hranic ČR v čase Název školy
Plzeňský kraj Název školy
Obyvatelstvo ČR Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Náboženství - islám Název školy
Karlovarský kraj Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Vývoj administrativního členění čr
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
Obyvatelstvo ČR B. Hofmanová. Vývoj osídlení v nížinách, teplých oblastech, podél toků, s dostatkem obživy, na cestách -od 6. st. Slované -13. st. německá.
VÝVOJ OSÍDLENÍ A ZALIDNĚNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Obyvatelstvo a sídla.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Fáze demografické revoluce Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Fáze demografické revoluce Označení DUM VY_32_INOVACE_13_2_10 Autor Mgr. Pavla Fuchsová Datum 20. 01. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Fyzická a socioekonomická geografie ČR Ročník Tercie osmiletého gymnázia www.zlinskedumy.cz

Opakování obyvatelstvo Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR ……….….. obyvatel. Počet obyvatel (přirozenou cestou) v posledních letech ……………………, ve společnosti přibývá počet…………….. lidí. V populaci dětí (předproduktivní věk) je více………., u starších ročníků (poproduktivní věk) je více…………… Nejvíce obyvatel žilo na našem území ve………….(? léta ? století). Průměrná hustota osídlení je …….…ob./km2 , což je pro Evropu střední hustota zalidnění. ČR je národnostně …………………stát. Podíl náboženského vyznání je: 59% - ............................, 27% - .........................., 9% - ............................., 5% ostatní (do této kategorie patří………………… a ……..………….). Podíl věřících je v ČR ……………….….než v okolních státech.

Odpovědi Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společnosti přibývá počet starších lidí. V populaci dětí (předproduktivní věk) je více chlapců, u starších ročníků (poproduktivní věk) je více žen. Nejvíce obyvatel žilo na našem území ve 30. letech 20. století. Průměrná hustota osídlení je 132 ob./ km2, což je pro Evropu střední hustota zalidnění. ČR je národnostně jednotný stát. Podíl náboženského vyznání je: 59% bez vyznání, 27% římskokatolické, 9% nezjištěno 5% ostatní (do této kategorie patří husitská, evangelická, pravoslavná, židovská, muslimská aj.). Podíl věřících je v ČR menší než v okolních státech.

Demografie a demografický vývoj ve světě Co znamená pojem DEMOGRAFIE? - věda zabývající se obyvatelstvem a jeho reprodukcí Co charakterizuje demografický vývoj? rozvoj průmyslu a urbanizace. obrat od primitivního reprodukčního chování (vysoká porodnost i úmrtnost) k novému řádu reprodukce (malá míra porodnosti i úmrtnosti). Jaký byl průběh dem. revoluce ve světě? Začala v různých částech světa jindy. V rozvinutějších evropských zemích začala koncem 18.stol. a skončila nejpozději v 1. pol. 20. století. Ve většině rozvojových zemích, především v Africe, je ale na začátku. Rozdíly můžeme nalézt i v jednotlivých státech dané oblasti, mezi městem a venkovem, nebo mezi různými sociálními skupinami

Fáze demografického vývoje ve světě Rozvojové státy, vyspělé státy 1. fáze období nízkého růstu – primitivní chování porodnost a úmrtnost jde jako po sinusoidě - státy centrální Afriky 2. fáze vysokého růstu prudký pokles úmrtnosti, porodnost je značně vysoká státy Afriky (kromě Atlasu, JAR,..), Asie – Arabský pol., jižní Ameriky 3. fáze vysokého růstu pozvolný pokles úmrtnosti, křivka porodnosti klesá severní a jižní Afrika, Mexiko, latinská Amerika, JV a J Asie 4. fáze nízkého růstu nízká míra porodnosti a úmrtnosti Evropa kromě Albánie, USA, Kanada, Austrálie, Japonsko, Čína, Obr. 1

Demografický vývoj v ČR Kdo se zabývá vývojem osídlovaní a jaké důkazy máme na území ČR? archeologové, historikové a geografové na základě poznatků a důkazů. trvalé osídlení ve starší době kamenné – PALEOLITU (nížiny, podél břehu řek). ve starověku oppida Keltů, centra Germánů (Markomanů a Kvádů) http://www.novinky.cz/cestovani/tipy-na-vylety/240024-hostyn-majak-nad-starovekou-dalnici-ktery-obsadili-keltove.html Jak probíhalo osídlování v ČR? dlouho bylo osídlení prostorově nesouvislé koncentrace v nižších nadmořských výškách a u řek (úrodná půda, zvěř) Velkomoravská říše - 863 n.l. příchod Konstantina a Metoděje, v Čechách první státní útvary – Slované - Přemyslovci 12. stol.- kolonizace vnitřních vrchovin a horských oblastí domácím obyvatelstvem 13. stol.- kolonizace vnější Němci (řemeslníci a obchodníci), dvojjazyčné osídlení Čech

Keltská oppida na území ČR Obr. 2 Obr. 3

Velkomoravská říše Obr. 4

Fáze demografické revoluce v ČR a) Kolik fází má demografická revoluce? 1.fáze, 2.fáze, 3. fáze, 4.fáze b) Pokus se jednotlivé fáze podle období charakterizovat: 1.FÁZE do poloviny 18.století nízký populační přírůstek = vysoká míra porodnosti a úmrtnosti nakažlivé nemoci = cholera, tyfus, morové šíření v Evropě četné války periodické neúrody Obr. 5

Jaké je časové vymezení? Jaké hlavní změny této doby měly vliv? 2. FÁZE Jaké je časové vymezení? = od poloviny 18. století do 20tého století Jaké hlavní změny této doby měly vliv? = Průmyslová revoluce (18.stol.) zdvojnásobení počtu obyvatel = zemědělství lepší technologie, obživa = zlepšení hygienické situace klesl počet úmrtí 3. FÁZE = období 20. století = klesá porodnost a úmrtnost snížení PP (přirozený přírůstek) = politická situace, doba komunisku

4. FÁZE A. Velký vliv politické situace B. Přichází doba komunismu 1. obě světové války 2. dekrety o odsunu německého obyvatelstva z pohraničí V letech 1945 a1946 bylo odsunuto 2 miliony Němců. http://www.youtube.com/watch?v=xok_5pm5TMA http://www.zanikleobce.cz/index.php 3. emigrace na západ (únor 1948, srpen 1968) - celkem 400 000 emigrantů B. Přichází doba komunismu propopulační opatření - vyšší rod. přídavky, prodloužení mat. dovolené, půjčky na bydlení http://www.youtube.com/watch?v=unVxdfiA328 Vyprávěj http://www.ceskatelevize.cz/program/vypravej/o-serialu/  http://www.youtube.com/watch?v=V7gZBSlmmYs&feature=related 4. FÁZE od 80. let počet obyvatel - stagnuje v 90. letech počet obyvatel - klesá (začíná imigrace) současnost - nárůst obyvatel = rodí silné ročníky + přistěhovalci - trend STÁRNUTÍ OBYVATEL = zejména ve vyspělých Evropských zemích

Demografická situace v ČR mezi lety 1993 a 2010 Obr. 6

Věkové pyramidy ČR Obr. 7 Obr. 5 Obr. 8

CITACE Obr. 1.: FELIPE MENEGAZ, Felipe Menegaz. wikipedia.cz [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:UN_Human_Development_Report_2007_(1)_CBC.svg Obr. 2.: DANIEL BARÁNEK, Daniel Baránek. wikipedaia [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Host%C3%BDn,_v%C3%BDchod_01.jpg Obr. 3.: DAVID PALOCH, David Paloch. wikipedia.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%A0tramberk_%28CZE%29_-_general_view_of_the_town.jpg Obr. 4.: TANKRED, Tankred. wikipedia.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Great_moravia_svatopluk.png Obr. 5.: UVEĎTE AUTORA-ZACHOVEJTE LICENCI 3.0 UNPORTED, Uveďte Autora-Zachovejte Licenci 3.0 Unported. wikipedia.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bubonic_plague_map.PNG Obr. 6.: 2.0 GENERIC, 2.0 Generic. wikipedia.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_Republic_demo.png Obr. 7.: ZRSCH3, Zrsch3. wikipedia.cz [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Population_pyramid_CZE_1980rel.png Obr. 8.: ZRSCH3, Zrsch3. wikipedia.cz [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Population_pyramid_CZE_2007rel.png