CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
TEORIE NABÍDKY TEORIE FIRMY, PRODUKČNÍ FUNKCE.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Teorie firmy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Trh práce a politika zaměstnanosti
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI OPTIMÁLNÍ VÝSTUP

DOKONALÁ KONKURENCE Cíl firmy = maximalizace zisku Tržní situace firmy: Dokonalá konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Nulový ekonomický zisk

ZISKOVÁ ROVNICE – PŘÍJMY FIRMY  = TR – TC TR = P * Q AR = TR/Q MR = dTR/dQ ! Stav rovnováhy = maximalizace cíle /nikoli nutně maximalizace zisku/

!!! V PRAXI V PODSTATĚ NEEXISTUJE !!! DOKONALÁ KONKURENCE !!! V PRAXI V PODSTATĚ NEEXISTUJE !!!

PŘEDPOKLADY DOKONALÉ KONKURENCE 1. existence stejnorodého produktu 2. firmy jsou příjemci dané ceny 3. neexistují překážky vstupu do odvětví 4. dokonalá informovanost subjektů 5. dokonalá mobilita výrobních faktorů

ZISKOVÁ ROVNICE Platí jedna cena – určená trhem TR = P * Q TR 9 6 3

AR, MR TR,AR,MR TR 3 AR = MR 0 1 2 3 Q AR = TR = P * Q = P Q Q

KRÁTKODOBÁ ROVNOVÁHA DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY TRH FIRMA A P P, C MC S ATC E P* MR = AR = P = d AVC D Q Q* q1 q2 q3 q4 q5 Q

KRÁTKODOBÁ ROVNOVÁHA DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY MC = MR MC = MR = P

ZISKOVÁ FIRMA ZISK = VÝNOSY – NÁKLADY Z = (P * Q) – (AC * Q) TRH FIRMA A P P, C MC S ATC E P* P MR = AR = P = d AC AVC D Q Q* q1 q2 q3 q4 q5 Q ZISK = VÝNOSY – NÁKLADY Z = (P * Q) – (AC * Q)

ZTRÁTOVÁ FIRMA TRH FIRMA A P P, C MC S ATC AC E P* MR = AR = P = d P AVC D Q Q* q1 q2 q3 q4 q5 Q

ZTRÁTOVÁ FIRMA aneb KDY UZAVŘÍT VÝROBU Bod uzavření firmy P = AVC P AC AVC AC P MR, P, d qE Q

DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMA V DLOUHÉM OBDOBÍ volný vstup a výstup z odvětví firmy směřují k rovnosti TR a TC, tj. k nulovému ekonomickému zisku! (P=MC=min ATC) MC AC NULOVÝ EKONOMICKÝ ZISK E AVC P=AC MR, P, d Q

DK FIRMA A ODVĚTVÍ tržní poptávková křivka poptávková křivka jednoho spotřebitele tržní nabídková křivka nabídková křivka jedné firmy

PŘEBYTEK VÝROBCE přebytek výrobce celkový přebytek ze směny P D D P P Q Q Q Q přebytek výrobce celkový přebytek ze směny

CENOVÁ PRUŽNOST NABÍDKY podíl procentuální změny nabízeného množství produktu ku procentuální změně ceny S D Konvergující pavučina Divergující pavučina