NĚMECKÝ PREROMANTISMUS PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: preromantismus, hnutí Sturm und Drang, J. W. Goethe, F. Schiller Forma: výklad Datum vytvoření: 8. 11. 2012
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
PODSTATA PREROMANTISMU 18. století – především Německo hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor) – proti osvícenským myšlenkám důraz na city, ne na rozum proti pravidlům v tvorbě prosazují tvůrčí svobodu rozvoj dramatu a poezie
Který literární směr prosazoval přísná pravidla v umělecké tvorbě?
Johann wolfgang goethe (1749-1832) Obrázek č. 1 básník, dramatik, vědec stoupenec hnutí Sturm und Drang ovlivněn tvorbou W. Shakespeara i tvorbou antickou Johann wolfgang goethe (1749-1832)
Utrpení mladého Werthera román v dopisech (epistolární román) ve své době slavné dílo, čtenářsky velmi úspěšné hlavní hrdina není schopen rozumově řešit své problémy a život předčasně ukončí sebevraždou využito ich-formy, sledujeme pocity mladého muže v době, kdy prožívá nešťastnou lásku vliv sentimentalismu
Co je podstatou sentimentalismu?
faust vrcholné dílo Goetha veršovaná tragédie Obrázek č. 2 faust vrcholné dílo Goetha veršovaná tragédie hlavní myšlenka – smysl lidského života je v činorodosti a aktivitě inspirován starou pověstí o učeném doktoru Faustovi, který byl ochoten zaprodat svou duši ďáblu, pokud mu umožní další, nové poznání
Co je podstatou pověsti?
Ukázka… „Mefistofeles Dám ti, co člověk ještě neviděl. Faust Co můžeš dát, ty nebožácký ďase! Což lidský duch, vzňat po vznešeném jase, kýms, jako tys, byl chápán kdy? Když obelžeš mě lichotkami, bych sebou sám byl spokojen, když tvoje rozkoš mě zmámí – to poslední buď pro mne den! Toť sázka má!“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 119
Co je obsahem dohody mezi mefistofelem a faustem?
Ukázka… „Duchovných světů vzácný člen je vyrván z moci zlého: Kdo spěje dál, vždy dále, jen nám vykoupiti lze ho. A blažila-li nad to jej úžasná láska shůry, pak příjmou ho tím srdečněj andělské svaté kůry.“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 119
Co zachrání fausta před mocí mefistofela?
Ukázka… „Faustova pouť životem, v němž prožitky citů a smyslů, moci, krásy a tvorby jsou vždy jen etapami na cestě za novým poznáním a činy, přerůstá v dramatické podobenství o bloudění člověka, jenž je zmítán v trvalé neuspokojenosti a neuhasitelné touze po naplnění smyslu existence.“ B. Balajka, Přehledné dějiny literatury I, str. 106
Co symbolizuje faustova životní pouť?
Friedrich schiller (1759-1805) Obrázek č. 3 dramatik, překladatel, básník dramata – Loupežníci, Úklady a láska Óda na radost – autor textu jeho tvorba patří k vrcholným dílům hnutí Sturm und Drang Friedrich schiller (1759-1805)
Co je to óda?
loupežníci spor dvou bratrů přeroste v osobní tragédii Franz pomluvou zničí vztah bratra Karla k otci i ke snoubence a zbaví ho nároku na dědictví Karel se mstí jako vůdce bandy loupežníků, vše se mu vymkne z rukou a plánovaná pomsta způsobí lavinu tragických osudů násilí a bezpráví se nelze bránit dalším násilím
Který světový dramatik psal divadelní hry, v kterých osobní pomsta vyvolává řadu dalších tragických životních osudů?
Ukázka… „Moor Lidé – lidé! Falešné, licoměrné, ještěrčí plémě! Vaše oči jsou voda! Vaše srdce led. Polibky na rtech a na prsou dýky! Lví a levhartí krmí svá mláďata, krkavci živí svá písklata mrchami, a on, on – Zlobu dovedu snášet, usmíval bych se, kdyby mi vzteklý nepřítel připíjel krví mého vlastního srdce – ale když pokrevní láska zradí, když se otcovská láska stane megerou – ó, pak zaplaň ohněm, možná trpělivosti, změň se v divokého tygra, ty krotké jehňátko, a každá žilka nechť se napne k zuřivosti a zkáze!“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 120
Jaký životní postoj hlavního hrdiny vyplývá z této ukázky?
Óda na radost text obsahuje myšlenku o potřebě sbratření národů Zvuková stopa na CD č. 51… text obsahuje myšlenku o potřebě sbratření národů využito L. van Bethovenem v závěru 9. symfonie
shrnutí preromantismus zdůrazňuje lidské city prosazování tvůrčí svobody hnutí Sturm und Drang J. W. Goethe – Utrpení mladého Werthera - Faust F. Shiller – Loupežníci - Óda na radost
Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 176-523-95. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0187-6.
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Johann_Wolfgang_von_Goethe Obrázek č. 2 KNIHYABZ.CZ. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://knihy.abz.cz/prodej/faust-academia Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Schiller