VY_32_INOVACE_VkZ.8.14-Postižené dítě a jeho okolí název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví - Výchova ke zdraví- Postižené dítě a jeho okolí autor VM:Mgr. Kateřina Kostelecká období vytvoření VM:srpen 2012 anotace:Výukový materiál je určen pro žáky 8.ročníku vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, tematického okruhu – Péče o zdraví. Formou prezentace se žák seznámí s termínem Postižené dítě a jeho okolí.
Postižené dít ě a jeho okolí
- Všichni lidé nejsou stejní. Abychom ukázali prstem a ř ekli: „tak ty jsi ten správný, normální č lov ě k…“ To nejde.
- Jsou mezi námi jedinci, kterým chybí n ě co, co ostatní v ě tšinou mají. Nap ř íklad:. zrak. sluch. n ě která kon č etina …
- O t ě chto lidech se ř íká, že mají postižení:
. zrakové
. sluchové
. t ě lesné
- P ř í č iny mohou být r ů zné:. N ě kdo se tak narodí jiný. V pr ů b ě hu života onemocní čiči. Prod ě lá úraz
- D ů ležité je, aby se tito jedinci se svým postižením vyrovnali a aby p ř ekonali bariéry, které jim do cesty staví lidská spole č nost.
Mezi nejt ě žší p ř ekážky pat ř í: 1. ty, které p ř ímo samy brání normálnímu životu – u lidí s t ě lesným postižením nap ř. schody, u lidí se zrakovým postižením k ř ižovatky ř ízené sv ě tly, u lidí se sluchovým postižením hlasové zprávy.
2. ty, které jim kladou ostatní lidé - jde o r ů zné druhy špatných vztah ů (n ě komu lidé s postižením vadí, n ě kdo by je nejrad ě ji v ů bec nevid ě l, n ě kdo se k nim chová jako k nesvéprávným osobám).
D ů ležité je si však uv ě domit, že i lidé s postižením mají stejná práva jako zdraví lidé a podle toho by vztahy k nim m ě ly vypadat.
K dobrým vztah ů m k lidem s postižením pat ř í i jisté druhy pomoci. -Pomáhat by m ě li všichni podle svých možností – jednotlivci, ú ř ady, r ů zná sdružení. -Všichni by m ě li považovat za p ř irozené, že se na r ů zných místech pohybují a pracují také ti, kterým chybí n ě co, co oni mají.
otázky 1.Vyjmenujte n ě které typy lidských postižení. 2. Jaké mohou být jejich p ř í č iny? 3. Znáte n ě které pom ů cky pro lidi s postižením?
Použité zdroje: vlastní zdroje – kliparty Müller, O., OBČANSKÁ VÝCHOVA, 8. roč., 1. vyd. Praha: SEPTIMA, ISBN X Müller, O., VÝCHOVA K OBČANSTVÍ, pracovní sešit, 3. díl, 1. vyd. Praha: PARTA, ISBN Müller, O., VÝCHOVA K OBČANSTVÍ, 2. díl, 1. vyd. PRAHA: PARTA, s.r.o., ISBN