Banky Bankovní soustava ČR Božena Genrtová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_121.
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_06.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářská politika státu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Božena Genrtová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PENÍZE Božena Genrtová.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Instituce finančního trhu
EKONOMIKA CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
Finanční a rozpočtové právo
137 Štojdlová Marie Ekonomika, 3. ročník, obchodník
Bankovní soustava Petr Machala.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Bankovní systém a trh peněz
Česká národní banka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Monetární (měnová) politika
Bankovnictví.
EKONOMIKA BANKOVNÍ SOUSTAVA Ing. Renata Slaná
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6016 NázevCentrální banky Téma hodinyBanky PředmětZáklady finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
Česká národní banka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Česká národní banka Ing. Roman Ptáček, Ph.D..
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a měnová politika
Výchova k občanství Banky a jejich funkce
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Česká národní banka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Transkript prezentace:

Banky Bankovní soustava ČR Božena Genrtová

Obsah: Banka Vznik a vývoj bankovnictví Česká národní banka charakteristika funkce nástroje Bankovní soustava ČR Činnost bank

Dějiny bankovnictví 18.století př.n.l. chrámy jako úschovny úspor, půjčky obchodníkům 3. století př.n.l. v Egyptě sýpky, funkci uložených peněz plnilo obilí od 5. století př.n.l. úschovny peněz v antickém Řecku velký rozmach v období starověkého Říma (lat. il banco = lavice pro finanční transakce) ve středověku bankéři židé

zlatnické firmy jako úschovny zlata potvrzenky na konkrétní zlato potvrzenky na jakékoliv zlato nákup a prodej peněz půjčky na úrok - zisk

Kde vznikaly první bankovní domy? S růstem obchodní výměny se posléze přistupovalo i k bezhotovostním platbám. Pohledávky se vzájemně vyrovnávaly, ke slovu přišly i půjčky a směnky. Půjčování peněz na vysoký úrok (lichva) byl zpočátku doménou Židů, od 13. století však vznikají první bankovní domy v Lombardii. Obchodník již nemusel cestovat s hromadou peněz a vystavovat se rizikům. Začal využívat bankovních služeb. Jeho práce se zrychlila.

Kde vznikaly první bankovní domy? nejstarší banky v 15. stol. slovo banka z italského „il banco“ (lavice) v Janově, Benátkách, Florencii, Augsburku… velký boom od konce 18. stol. – průmyslová revoluce

České banky 1909 – 700 poboček bank, záloţen a kampeliček na území Rakousko-Uherska V roce 1910 – 12 bank na českém území Po roce 1918 – Bankovní úřad, 27 bank 1920 – Národní banka Okupace – útlum, podřízenost N 1945 – zestátnění bank

České banky  Po r. 1948 SBČS Živnobanka ČSSP Československá obchodní banka 1989 - návrat k standardnímu systému tržních ekonomik, expanze, problémy, špatné zákony, slabý dohled, tunely…

Současné bankovnictví v ČR Bankovní soustava Princip fungování banky

Česká národní banka její postavení vymezeno v ústavě a zákoně o ČNB č.6/1993 Sb. hlavní cíl cenová stabilita, udržitelný hospodářský růst (čl. č. 8 Ústavy ČR, zákon č. 6/1993 Sb.) ze zákona na vládě nezávislá guvernér a bankovní rada neposkytuje běžné bankovní služby Evropská centrální banka – pečuje o euro, Frankfurt n. Mohanem

 guvernér ČNB: Ing. Miroslav Singer, PhD.

Česká národní banka - funkce 1. emise peněz a peněžní oběh měnová politika (monetární) dohled nad finančním trhem platební styk a zúčtování bank (dohled) devizová činnost banka státu „banka bank“ http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_n%C3%A1rodn%C3%AD_banka

Nástroje měnové politiky ČNB Povinné minimální rezervy Povinné odvody ze vkladů Základní sazby - signální (např. diskontní,reposazba, lombardní sazba) Operace na volném trhu - nákup a prodej CP, dluhopisy Ostatní nástroje - regulační opatření

Řízení ČNB Bankovní rada (7 členů – guvernér, 2 více guvernéři, 4 členové, jmenuje prezident na dobu 6 let, funkce ne více než dvakrát) Na schůzi vlády hlas poradní Dvakrát ročně zpráva Poslanecké sněmovně o měnovém vývoji Centrální sídlo Praha, 7 regionálních poboček Praha, České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem, Hradec Králové, Ostrava

Bankovní soustava Dvoustupňová: ČNB – Banka bank Soukromý sektor komerční banky specializované finanční instituce

Bankovní soustava ČR ČNB Banka 1 Banka 2 Banka …n

Jaká je cena peněz?  Prosím Vás, kolik stojí 1 000 Kč…???  „Štěstí je krásná věc, ale prachy, prachy si za ně nekoupíš…“  Chtěl bych si koupit milion, kolik za něj zaplatím? ÚROK je cena peněz!

Činnosti komerčních bank: Usilují o zisk prostřednictvím tří typů operací: Aktivní operace – úvěry a půjčky Pasivní operace – přijímání vkladů – termínované - Zprostředkovatelské operace – banka za ně vybírá zprostředkovatelský poplatek - bezhotovostní platby, směnárenské služby, depozitní služby, finanční poradenství - na požádání

Seznam použitých zdrojů online]. [cit. 2013-01-02] dostupné na: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CBNod.JPG?uselang=cs [online]. [cit. 2013-01-02] dostupné na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bankovn%C3%AD_syst%C3%A9m_%C4%8Ceska [online]. [cit. 2013-01-02] dostupné na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Banka#Historie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:KnightsTemplarPlayingChess1283.jpg [online]. [cit. 2013-01-02] dostupné na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Abakusstab.jpg J. Sokol, Moc, peníze a právo. Plzeň: A. Čeněk 2007 Jiří Sejbal, Základy peněžního vývoje. Brno: Masarykova univerzita 1997 BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8. SOJKA, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 3. dopl. vyd. Praha: Libri, 1999, 271 s. Maturity. ISBN 80-859-8378-8. HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. Maturity. ISBN 978-807-3581-633. http://www.cnb.cz/cs/index.html LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude, a kol. Encyklopedie středověku. 2. vyd. Praha : Vyšehrad, 2008. 935 s. ISBN 978-80-7021-917-1.