Psychologie - z řeckého psyché = duše, duch, dech a logia = věda, výzkum, nauka je věda, která studuje lidské chování,mentální procesy a tělesné dění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
o.s. Péče o duševní zdraví
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obecná a vývojová psychologie
Rozdíly mezi osobnostmi
Osobnost pachatele trestných činů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Alkoholismus.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZSV Filip Kuřec, 6.A.  Historická v ě da, zabývající se chováním, jednáním, pro ž íváním a dalšími č innostmi jedince  Zalo ž ena 1879 Wilhelmem Wundtem,
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Duševní zdraví a psychohygiena
Klasifikace duševních poruch
Psychopatologie Jana Petříková. Doporučená studijní literatura  Vágnerová, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál ISBN:
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Úvod do psychologie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Postavení pedagogiky mezi vědami
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
PSYCHIATRIE VY_52_INOVACE_ února 2013
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Psychologie - z řeckého psyché = duše, duch, dech a logia = věda, výzkum, nauka je věda, která studuje lidské chování,mentální procesy a tělesné dění. Psychologie se řadí mezi sociální vědy, svým rozsahem se však pohybuje na plynulém rozmezí a zahrnuje výzkum z věd přírodních týkající se např. zákonů lidského vnímání a percepce, sociálních i humanitních věd až po filozofii. Cílem psychologie je také získané poznatky využít ke zvýšení lidské spokojenosti a zdraví, prostřednictvím psychoterapie jich lze navíc využít i k léčebným účelům. Člověk, zabývající se psychologií výzkumně i prakticky, bývá označován jako psycholog, člověk provádějící psychoterapii je psychoterapeut v běžné řeči bývají tyto pojmy směšovány. Psychologové objevili a vysvětlili řadu klíčových pojmů a konceptů, jako například percepce, kognice, pozornost, emoce,motivace, osobnost, interpersonální vztahy či podvědomí. Psychologické poznatky jsou používány ke zlepšení kvality života lidí - výzkumná zjištění ovlivňovala vznik zákonů regulujících trest smrti, náhled na homosexualitu či podmínek, za nichž je člověk trestně zodpovědný.

V psychologii dnes existuje nejméně pět významných a vlivných teoretických přístupů, z nichž každý svým vlastním a svébytným způsobem definuje svůj vědecký pohled na psychologii a liší se definicí samotné psychologie. Biologický přístup - se zabývá studiem neurofyziologických procesů, mozku, technickými aspekty vnímání a podobně. Zajímá se, jaké neurofyziologické procesy jsou základem chování a prožívání, a vznikla díky možnosti aplikace biologických experimentů pro studium myšlenkových jevů. Její součástí je také přístup nazývaný evoluční psychologie, která studuje genetické základy lidské psychiky a jejíž představitelé vesměs navázali na Darwinovo dílo. Kognitivní psychologie - věnuje značnou pozornost mentální, zejména poznávacím procesům, a myšlení celkově. Lidskou psychiku chápe jako systém zpracování informací a část terminologie si vypůjčuje například z počítačové kybernetiky. Behaviorální přístup - byl dominantním v první polovině 20. století. Zaměřoval se především na lidské chování a omezil se na objektivně pozorovatelná fakta. Na rozdíl od psychoanalýzy zcela vynechal lidskou mysl. Fenomenologický přístup - je silně humanisticky a filozoficky orientovaný směr, který studuje smysl lidského bytí, prožívání, lidské svědomí, osamění. Přístup je nedeterministický a ústředním konceptem je tak pojem svobodná vůle. Gestalt psychologie - vznikla v roce Předmětem jejího studia je zkoumání psychických fenoménů celostní povahy zejména vnímání.

Psychiatrie - je lékařský obor, který léčí nemoci mozku, které se projevují v myšlení, emocích, vnímání a také chování nemocných. Z ostatních lékařských oborů má nejvíce styčných bodů neurologie, která se také zabývá nervovou soustavou včetně mozku, z nelékařských oborů je jí nejblíže psychologie, se kterou také psychiatrie úzce spolupracuje jak při léčbě, tak diagnostice. Moderní psychiatrie je rozvíjející se lékařský obor, který dovede nemocným pomoci navrátit se do běžného života a zmírnit jejich utrpení. Někdy bývá zkresleným pohledem ze strany laické veřejnosti ("Kdo potřebuje psychiatra je "blázen" a já přece nejsem blázen!"). Současná psychiatrie je lékařský obor s velmi širokým záběrem rozpadajícím se do mnoha podoborů.

Klasifikace duševních poruch Organické duševní poruchy - Jde o značně nesourodou skupinu onemocnění, kde je příčina v nám známém tělesném onemocnění nebo poškození, například vlivem úrazu. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek - Do této skupiny zařazujeme tzv. závislosti na alkoholu, nealkoholových látkách jako je skupina opiátů, konopí, heroin a další. Patří sem i závislost na lécích. Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy - Tato skupina nemocí je ve veřejnosti nejčastěji spojována s psychiatrií, je známá také pod názvem psychózy. Afektivní poruchy - Afektivní poruchy se projevují depresí nebo mánií. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy - Tyto poruchy mají za společnou příčinu neúměrný stres, v současné době jsme svědky jejich strmého nárůstu. Mezi jejich příznaky patří deprese a velmi široká škála příznaků, které mohou vypadat jako tělesné onemocnění - např. onemocnění žaludku. Poruchy osobnosti a chování u dospělých – Poruchy osobnosti se projevují v chování nemocného jedince, které je značně odchylné od normy. Chování může být nepředvídatelné, může mít sklon ke zkratkovitým reakcím. Porucha je v oblastech emocí, interpretace okolního světa, impulzivity, chování k ostatním lidem. Mentální retardace - Do mentální retardace zahrnujeme vrozenou poruchu intelektu, pokud se projeví před druhým rokem věku dítěte. Porucha příjmu potravy - Mentální anorexie a bulimie.

Zdroje: Jméno: Richard Andrýsek Třída: 1L